Θ. Χαραγκιώνης. Ο συλλέκτης πίσω από το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου

Post date:

Author:

Category:

Ο ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, Θεόδωρος Χαραγκιώνης, εξηγεί τι τον ώθησε να συλλέξει περισσότερα από 300 αυτοκίνητα

Θεόδωρος Χαραγκιώνης

Στα χρόνια που ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης έτρεχε στους αγώνες, το όνομα που χρησιμοποιούσε ήταν ”Talbot”. Όπως και πολλοί άλλοι νέοι αγωνιζόμενοι, ήταν ο δικός του «κωδικός» σε μια προσπάθεια να μην το μάθουν οι γονείς του


Εδώ, ωστόσο, μιλά επωνύμως. Η συνέντευξη του διαβάζεται σε κάνα δυο λεπτά. Αν και για την περιήγηση στο Μουσείο του θα χρειαστείτε μερικές ώρες

Πώς μπήκε ο ιός της αυτοκίνησης εντός υμών;

Ο πατέρας μου ήταν από τους πρώτους κατοίκους της Καστέλλας με ιδιωτικό αυτοκίνητο από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα και γκαράζ στο σπίτι του. Αυτά τα δύο ήταν τα πρώτα εναύσματα. 

Ποια αυτοκίνητα ονειρευόσασταν μικρός;

Όταν είδα την πρώτη Jaguar E-Type σε φωτογραφίες έμεινα άφωνος. Το ίδιο, σε μεγαλύτερη ένταση, έγινε όταν την είδα «ζωντανά». Ακόμη πιο ισχυρή αίσθηση είχα με τη Ferrari Dino στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Το ’82 & το ’83 απέκτησα τις πρώτες Jaguar E-Type και το ΄90 την Ferrari Dino.

Ποια ήταν μια στιγμή που σας σημάδεψε αυτοκινητικά;

Η πρώτη νίκη σε αγώνα του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος. Ήταν η ανάβαση Πιτίτσας, στην Πάτρα τον Αύγουστο του ’77, στο πρωτάθλημα Eνιαίου τύπου με το Autobianchi Abarth. 

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία του Μουσείου;

Το ’90 είχε φθάσει η συλλογή τα 25 αυτοκίνητα και θεωρούσα ότι ήδη είχα κάνει υπερβολή και έπρεπε να σταματήσω.

Έχοντας ήδη αγοράσει δύο αυτοκίνητα από την ”Auto Memos” στην Καλλιθέα, που ανήκει σε έναν από τους μεγαλύτερους τότε συλλέκτες, μου έγινε η πρόταση να αγοράσω ολόκληρη τη συλλογή.

Οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν δύο ολόκληρα χρόνια και με την ολοκλήρωσή τoυς ο αριθμός των αυτοκινήτων διπλασιάστηκε. Έτσι, μπήκε η ιδέα του Μουσείου, αφού η συλλογή έπαψε να είναι για προσωπική ικανοποίηση και αποτελούσε, πια, ένα μεγάλο στόχο.


VW κλούβα

Πόσα αυτοκίνητα περιλαμβάνει η συλλογή;

Είναι περισσότερα από 300 αλλά δεν λέω με ακρίβεια τον αριθμό γιατί κάποια είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν είμαι σίγουρος αν ποτέ θα ολοκληρωθούν. 

Ποια είναι τα πιο αγαπημένα σας κομμάτια;

Εκτός από τη Ferrari Dino που προανέφερα, είναι τα αυτοκίνητα που μου έχουν προσφέρει συγκινήσεις σε ελληνικούς και διεθνείς αγώνες. Θα ξεχώριζα δύο Porsche 911, μία 2λιτρη και μία 3λιτρη, μία Lancia Aurelia και τη Lotus Elite με την οποία συμμετέχω στο ιστορικό Le Mans και στο “support race” που γίνεται πριν από τον 24ωρο αγώνα.   

Υπάρχει κάποια εκτίμηση της συνολικής τους αξίας; 

Δεν έχω δει ποτέ τη συλλογή ως επένδυση.

Γι’ αυτό και δεν έχω διαθέσει το χρόνο για την αξιολόγησή της σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον είτε από τις ενέργειες αποκατάστασης της γνησιότητας των αυτοκινήτων είτε από την εξέλιξη των διεθνών τιμών τους. 

Τι καθημερινή φροντίδα απαιτεί η ύπαρξη μιας τόσο ευρείας συλλογής;

Εκείνα που εκτίθενται στο Μουσείο καθαρίζονται καθημερινά. Ολόκληρη η συλλογή εκκινείται μία φορά το μήνα με εξωτερικό καύσιμο, αφού τα αυτοκίνητα είναι ”στεγνά”, περιέχοντας μόνο λιπαντικά. Επίσης, γίνεται μικρή μετακίνησή τους μπροστά – πίσω για τα σασμάν, τα διαφορικά και για να μη γίνουν ”τετράγωνα” τα λάστιχα από τη στατικότητα στο ίδιο σημείο. 

Πώς αντιδρά ο κόσμος στην ύπαρξη ενός Μουσείου αυτοκινήτου στο αθηναϊκό κέντρο;

Ιδιαίτερα θετικά, αν παρατηρήσει κανείς τα σχόλια στο βιβλίο επισκεπτών του Μουσείου, καθώς επίσης εκείνα στο ”Trip Advisor.com” και την ιδιαίτερα καλή θέση που κατέχει το Μουσείο σε προορισμούς τουριστικού ενδιαφέροντος στην Αθήνα. 

Πώς βλέπετε την εξέλιξη των classics / vintage τα τελευταία χρόνια στο χρηματιστήριο αξιών;

Υπάρχει μια ισχυρή ζήτηση για κάποια μοντέλα που οφείλεται εκτός των άλλων και στα πολύ χαμηλά επιτόκια διεθνώς. Παρόλα αυτά, υπάρχουν αξιολογότατα αυτοκίνητα που παραμένουν σχετικά στάσιμα γιατί οι νεόκοποι συλλέκτες, απλώς, δεν μπορούν να τα εκτιμήσουν. 


Πιέρο Φεράρι

Ποια αυτοκίνητα θα θέλατε επιπλέον στη συλλογή σας;

Πόσες σελίδες μου δίνετε για αυτή την απάντηση;

Ποια είναι η αγαπημένη σας διαδρομή;

Είμαι ευτυχής που η προετοιμασία για τα ελληνικά ράλλυ μου έχει γνωρίσει συγκλονιστικές διαδρομές στα ελληνικά βουνά που πραγματικά δεν μπορώ να ξεχωρίσω ποια με συγκινεί περισσότερο. 

Επίσης, αισθάνομαι τυχερός που έχω οδηγήσει και τις δύο διαδρομές που θεωρούνται οι πιο ενδιαφέρουσες οδηγικά παγκοσμίως και είναι τα “17 Wonderful Mile Drive”, από το Monterey Peninsula στο Pebble Beach στην Καλιφόρνια και από το Cape Town στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Υπάρχει κάποιο τραγούδι το οποίο έχετε συνδυάσει οδηγώντας;

Μολονότι ο Wagner είναι ιδιαίτερα βαρύς για το γούστο μου, θεωρώ ότι το Mars από τις Βαλκυρίες είναι ό,τι καλύτερο για ιδιαίτερα ζωντανή οδήγηση. 

Ποια θεωρείτε πιο υπερτιμημένη αρετή;

Δεν νομίζω ότι υπάρχουν υπερτιμημένες αρετές. 

Τι είναι για σας ευτυχία;

Η χαρά της δημιουργίας. 

Ποιο χαρακτηριστικό των άλλων σας ελκύει προς αυτούς;

Η ευθύτητα και ο ορθός λόγος. 

Ποιο δικό σας αντιπαθείτε; 

Τα φαινόμενα τελειομανίας που μου αποσπούν πολύτιμο χρόνο από άλλες ασχολίες.

Ποιο θεωρείτε πολυτιμότερό σας απόκτημα;

Τα παιδιά μου.

Ποιους θεωρείτε πρότυπο σας;

Τους γονείς μου. 

Ποιο είναι το motto σας;

Δεν αδικούμε κανένα και δεν αφήνουμε κανένα να μας αδικήσει. 


Ferrari 375 MM in Rome

Photo: Αρχείο Θ. Χαραγκιώνη

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει