Νίκος Κατίκης – Η πιο ωραία φωτό του 2020 είναι ελληνική!

Post date:

Author:

Category:

Στην επίσημη ιστοσελίδα του WRC, στο διαγωνισμό ProGrade Digital 2020 Photo of the Year, φιγουράρει μία εντυπωσιακή εικόνα που τράβηξε ένας Έλληνας, διεθνώς αναγνωρισμένος, φωτογράφος. Ψηφίστηκε ως η καλύτερη φωτογραφία για τη χρονιά που μας πέρασε στο μαγικό κόσμο των αγώνων ραλλί. Με την ευκαιρία, ο Νίκος Κατίκης μιλάει στο 4Drivers για τη ζωή του όλη στις ειδικές διαδρομές, για wanna be φωτογράφους και μοιράζεται μαζί μας τις καλύτερες φωτό του

Νίκος Κατίκης 4Drivers.gr

Στάση Μεξικό

Όπως λέει ο ίδιος ο Νίκος Κατίκης για τη βραβευμένη φωτό της χρονιάς από τους επισκέπτες του WRC.com, «η σημαία ήταν εκεί, ο ντόπιος με το άλογο επίσης (κάθε χρόνο είναι στο ίδιο σημείο καθώς φαίνεται πως του αρέσει η δημοσιότητα), το αυτοκίνητο θα περνούσε έτσι κι αλλιώς. Τύχη είναι ότι ο οδηγός χάνει την αγωνιστική γραμμή και ότι το ελικόπτερο περνάει ακριβώς από πίσω βιντεοσκοπώντας τον αγώνα! Κατά τα λοιπά εγώ απλά πάτησα το κουμπί». Και συνεχίζει σεμνά λέγοντας πως «θεωρώ ότι είναι περισσότερο αποτέλεσμα τού ”στο κατάλληλο μέρος, την κατάλληλη στιγμή”, παρά αποτέλεσμα ικανότητας ή ταλέντου»


Γιατί επιλέξατε να είστε φωτογράφος αγώνων αυτοκινήτων; 

Είμαι η κλασική περίπτωση του ανθρώπου που έκανε το χόμπι του επάγγελμα. Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου παρακολουθώ αγώνες ράλλι έχοντας πάντα στο χέρι μια φωτογραφική μηχανή. Οπότε μάλλον δεν το επέλεξα αλλά ήταν γραφτό να γίνει έτσι

- Διαφήμιση-

Ποιες είναι οι δυσκολίες; 

Οι δυσκολίες είναι αρκετές. Κυρίως λόγω της εθνικότητάς μου. Είναι δύσκολο για έναν Έλληνα να δικτυωθεί και να βρει τρόπο να εξελιχθεί μέσα σε έναν τέτοιο χώρο – ακόμα και αν το ταλέντο υπάρχει.

Από την εμπιστοσύνη που μπορεί να σου δείξει ένας κεντροευρωπαίος μέχρι τον τρόπο και το κόστος μετακίνησης, όλα είναι πιο δύσκολα αν είσαι από την Ελλάδα – και όχι για παράδειγμα από τη Γαλλία ή τη Γερμανία


Νίκος Κατίκης φωτογράφος WRC
Νίκος Κατίκης

Από τον Πολύγυρο Χαλικιδικής, όπου γεννήθηκε και ζει μέχρι σήμερα, μέχρι τις ειδικές διαδρομές του κόσμου. Ο 40χρονος φωτογράφος Νίκος Κατίκης σπούδασε αρχιτεκτονική και εργάστηκε κάποια χρόνια ως αρχιτέκτονας, μέχρι να στραφεί εξολοκλήρου στη μάχιμη φωτογραφία, το 2009. Από το 2013 ίδρυσε το δικό του φωτογραφικό πρακτορείο με την επωνυμία RALLYPIXELS


Ποιες είναι μερικές στιγμές που σας έχουν μείνει χαραγμένες στη μνήμη;

Είναι πολλές στιγμές αλλά όχι κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Ίσως ο πρώτος μου αγώνας ως διαπιστευμένος φωτογράφος το 2013, στο Μόντε Κάρλο. Ή η παρουσία μου στον αγώνα του Ντακάρ, το 2018. Γενικά θα ‘λεγα οι πολλές μικρές στιγμές, η παρέα με συναδέλφους, οι συζητήσεις πάνω σε ένα βράχο ή στη μέση της ερήμου. Η περιπέτεια που ζει ένας φωτογράφος ράλλι κάθε φορά που μπαίνει στο αυτοκίνητό του και οδηγεί για πολλά χιλιόμετρα, πριν ακόμα χαράξει, προκειμένου να βρίσκεται την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος

Βλέπετε στα όνειρά σας την ιδανική λήψη;

Βλέπω στα όνειρα μου λήψεις γενικώς. Κάθε μια από αυτές είναι μοναδική και ιδιαίτερη για εμένα

WRC ή F1;

100 WRC, αν και κάποια στιγμή θα ήθελα να δοκιμάσω την τύχη μου και στην F1

Υπήρξαν κάποιοι φωτογράφοι που θεωρήσατε πρότυπα;

Πρότυπό μου είναι κάθε φωτογράφος που έκανε την ίδια δουλειά που κάνω εγώ τώρα πριν 30 ή 40 χρόνια. Τότε που δεν υπήρχαν GPS, δεν υπήρχαν κινητά τηλέφωνα, δεν υπήρχαν τόσο οργανωμένες μετακινήσεις από κράτος σε κράτος. Τότε που δεν υπήρχε καν ψηφιακή φωτογραφία με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Άσχετα από την ποιότητα και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους, όλοι αυτοί οι άνθρωποι-επαγγελματίες μπορούν να θεωρηθούν ήρωες και πρότυπα


Acropolis 2009 | Μια από τις πρώτες μου φωτογραφίες σε αγώνα WRC. Πάντα προσπαθώ να εντάσω στο κάδρο μου στοιχεία της φύσης που υπάρχουν στην περιοχή

Acropolis 2011 | Η συμμετοχή του κόσμου κάνει πάντα μια φωτογραφία ιδιαίτερα εντυπωσιακή, κάτι που τα τελευταία χρόνια έχει εκλείψει λόγω των κανόνων ασφαλείας

Monte Carlo 2013 | Ο πρώτος μου αγώνας ως επαγγελματίας. Θυμάμαι να συνομιλώ πάνω στον βράχο που κάθομαι με έναν ηλικιωμένο ασπρομάλλη φωτογράφο Δεν τον γνώριζα τότε. Μετά έμαθα ότι ήταν ο σπουδαίος Reinhard Klein

Mexico 2014 | Ο πρώτος μου αγώνας εκτός Ευρώπης. Κάποιες φορές το αυτοκίνητο είναι το δευτερεύον στοιχείο της σύνθεσης και το τοπίο το κυρίαρχο. Ειδική διαδρομή El Chocolate…

Finland 2014 | Κάπου μέσα στην πασίγνωστη Ouninpohja. Panning shot για να φανεί η κίνηση του αυτοκινήτου και να «γράψουν» τα δέντρα στο background


Ποιοι οδηγοί σάς έχουν εντυπωσιάσει περισσότερο φωτογραφίζοντάς τους;

Από άποψη θεάματος όλοι πάνω-κάτω μού δίνουν το ίδιο feeling.

Αυτό που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι πως αναδεικνύουν την ισχυρή τους προσωπικότητα κάποιοι οδηγοί όταν προσπαθείς να έρθεις κοντά τους, να φωτογραφίσεις ένα πορτραίτο τους, μια έκφρασή τους, ένα συναίσθημα τους! Τέτοιοι μπορώ να πω ότι είναι μόνο οι πρωταθλητές

Ποιον αγώνα χαίρεστε να φωτογραφίζετε; Ποιον δε συμπαθείτε;

Μου αρέσουν ιδιαίτερα οι χειμερινοί και φθινοπωρινοί αγώνες. Μόντε Κάρλο, Σουηδία, Βρετανία. Έχει να κάνει με το φως και τα χρώματα θεωρώ. Απ’ την άλλη, δε μου αρέσει ένας αγώνας, όταν επαναλαμβάνεται με το ίδιο φορμάτ για δύο, τρία ή και περισσότερα χρόνια. Πάντα θέλω καινούριες εικόνες, να εξερευνήσω και να απαθανατίσω

Οι νέες τεχνολογίες βοηθούν έναν επαγγελματία φωτογράφο; 

Σίγουρα. Η ψηφιακή φωτογραφία σε βοηθάει να διορθώσεις άμεσα ό,τι δε σου αρέσει. Οι υπολογιστές, τα GPS, οι κάθε είδους μικροσυσκευές (σκληροί δίσκοι, card readers κλπ), κάνουν τη δουλειά σου απλούστερη και πιο γρήγορη. Όπως σε κάθε άλλη επαγγελματική δραστηριότητα, έτσι και στη φωτογραφία η εξέλιξη της τεχνολογίας βοηθάει σε πολύ μεγάλο βαθμό

Ποια είναι η αγαπημένη σας κάμερα και γιατί;

Δε θα μιλήσω για μοντέλα και μάρκες φωτογραφικών μηχανών. Όλες πάνω-κάτω έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους. Επίσης, ανάλογα με το κόστος τους κάνουν, αντίστοιχα, και τη δουλειά τους. Έχω στην κατοχή μου όμως μία κάμερα η οποία είναι ξεχωριστή για μένα από συναισθηματική άποψη. Είναι η κάμερα που την είχα αγοράσει μεταχειρισμένη από τον αείμνηστο Γιάννη Μπεχράκη


Poland 2016 | Το πέρασμα του αυτοκινήτου κάτω από τη γέφυρα μού φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρον – ειδικά με τα χρώματα που ‘χε ο ουρανός απ’ το ηλιοβασίλεμα

Spain 2017 | Ανατολή του ήλιου στην αρχή της τελευταίας μέρας του αγώνα. Και πάλι τα χρώματα του ουρανού δημιουργούν μία ιδιαίτερη ατμόσφαιρα

Dakar 2018 | Τα αγωνιστικά φτάνουν στην πόλη Arequipa του Περού και ο κόσμος υποδέχεται τους αγωνιζόμενους με ενθουσιασμό! Οι λατίνοι γενικά είναι πολύ ενθουσιώδεις και φιλόξενοι, και αυτό ακριβώς προσπάθησα να καταγράψω


Στην εποχή των εικόνων και των εξελιγμένων smartphones, εκλαϊκεύεται η εικόνα για τους πολλούς ”wanna be” φωτογράφους;

Ζούμε την εποχή των εικόνων και των social medias. Για να περάσεις από το ”wanna be” στο επαγγελματίας, πρέπει να κάνεις πολλές θυσίες και πολλά βήματα!

Στα μάτια τα δικά μου, υπάρχει έντονος ο διαχωρισμός του επαγγελματία με τον ”wanna be”. Οπότε δεν θεωρώ ότι εκλαϊκεύεται η έννοια της φωτογραφίας και του φωτογράφου από την εκτεταμένη χρήση των smartphones. Ίσα-ίσα που θεωρώ ότι η χρήση τους μπορεί να ωθήσει αρκετούς ταλαντούχους ”wanna be” να περάσουν στον κόσμο της επαγγελματικής φωτογραφίας

Φωτό ή βίντεο στην εποχή του YouTube;

Το βίντεο μπορεί να σε συναρπάσει στιγμιαία, όμως η φωτογραφία θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη μνήμη σου


Corsica 2019 | Τα αυτοκίνητα περνούν από μια απλή διαδρομή κατά μήκος της ακτής. Η όψη από ψηλά είναι πάντα ιδιαίτερα εντυπωσιακή

Mexico 2020 | Ιδιαίτερη στιγμή καθώς προσπαθώ να αποτυπώσω την αντανάκλαση του αυτοκινήτου στη μικρή λιμνούλα δίπλα στο δρόμο… όντας μέχρι το γόνατο μέσα στο νερό


Τι οδηγείτε;

Δεκάδες διαφορετικά νοικιάρικα αυτοκίνητα ανά τον κόσμο! Στην προσωπική μου ζωή οδηγώ ένα BMW X2

Τι θα θέλατε να οδηγείτε;

Κάποια στιγμή θα καταφέρω να αποκτήσω μια συλλεκτική Lancia Delta HF Integrale! Η έτσι ελπίζω, τουλάχιστον

Ποια είναι η δική σας ιδανική διαδρομή;

Μεταφορικά μιλώντας είναι η διαδρομή προς την προσωπική ευτυχία και την επαγγελματική καταξίωση. Και από κυριολεκτική άποψη, είναι η διαδρομή που κάνω για να γυρίσω σπίτι μου κάθε φορά που επιστρέφω από κάποιο ταξίδι μου

Πόσο ενδιαφέρον νιώθετε ότι έχουν οι αγώνες των αγωνιστικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη εδώ και είναι σίγουρα το μέλλον. Όχι μόνο των αγώνων αλλά και της αυτοκίνησης γενικά. Θεωρώ ότι πάντα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα θα είναι εντυπωσιακά. Άσχετα από τον θόρυβο που παράγουν

Σας ευχαριστούμε!

Photo: Αρχείο Νίκου Κατίκη / www.rallypixels.com

*Μπορείτε να ακολουθήσετε τον Νίκο Κατίκη στις σελίδες του στα κοινωνικά δίκτυα, στο Facebook και στο Instagram


Lancia Delta Integrale

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει