Με τον «Υμνο στην Ενότητα» του Super Bowl, ο θρυλικός ”Boss”, ο Μπρους Σπρίνγκστιν, οπαδός του Μπάιντεν, ανέστειλε το εμπάργκο που είχε επιβάλει εδώ και πέντε δεκαετίες στην προβολή προϊόντων και οδηγώντας το δικό του Jeep, μοντέλο 1980, κάλεσε τους διχασμένους Αμερικανούς να «συναντηθούν στη μέση»
Ένα στιγμιότυπο από το νέο βίντεο της Jeep με πρωταγωνιστή τον Σπρίνγκστιν
#Update: μόλις χθες η Jeep απέσυρε τη διαφήμιση από το YouTube καθώς προέκυψε ότι εκκρεμούσε κατηγορία του βετεράνου τραγουδιστή για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοοόλ
«Δεν είναι προς πώληση. Δεν είναι προς ενοικίαση. Και δεν υπάρχει τίποτα που να το έχετε και να το θέλει», δήλωνε θρηνητικά το 2018 ένα στέλεχος του τμήματος μάρκετινγκ μιας εταιρείας όταν ο Μπρους Σπρίνγκστιν απέρριψε για άλλη μια φορά τις προτάσεις τους
Πράγματι, στην καριέρα του, εδώ και πέντε δεκαετίες, ο ”Boss”, το «Αφεντικό», όπως τον αποκαλούν, έχει τηρήσει έναν απαράβατο κανόνα: καμία διαφήμιση, καμία προώθηση προϊόντος.
Στα 71 του, ωστόσο, ο Σπρίνγκστιν ανέστειλε το εμπάργκο, εκπλήσσοντας τους θαυμαστές του: συμφώνησε να παρουσιάσει ένα διαφημιστικό βιντεοκλίπ για τη Jeep που έγινε αμέσως viral, γράφουν οι Times του Λονδίνου.
Και η συζήτηση, όπως ήταν αναμενόμενο, φούντωσε
Η δίλεπτη διαφήμιση παρουσιάστηκε το βράδυ της Κυριακής 7 Ιανουαρίου, στο Super Bowl, το μεγαλύτερο αθλητικο-τηλεοπτικό γεγονός στις ΗΠΑ.
Αν και δημιουργήθηκε για να πουλήσει αυτοκίνητα, το βιντεοκλίπ χαρακτηρίστηκε ύμνος για την αμερικανική ενότητα σε καιρούς διχασμού, παράγοντας κρίσιμος για να πειστεί να εμφανιστεί ο σούπερ σταρ της ροκ.
«Χρειαζόμαστε το Κέντρο. Πρέπει απλώς να θυμόμαστε ότι αυτό ακριβώς το έδαφος στο οποίο στεκόμαστε είναι κοινό έδαφος», λέει ο Σπρίνγκστιν, ενώ βλέπουμε πλάνα χιονισμένης υπαίθρου γύρω από το Λέμπανον στο Κάνσας, το γεωγραφικό κέντρο των ΗΠΑ.
«Το φως μας έβρισκε πάντα τον δρόμο του μέσα στο σκοτάδι. Και υπάρχει ελπίδα στον δρόμο μπροστά», ακούγεται να λέει ο τραγουδιστής με την επιβλητική φωνή.
Στο βίντεο ο Σπρίνγκστιν οδηγεί ένα τζιπ στους παγωμένους δρόμους, μπαίνει σε ένα παρεκκλήσι και ανάβει ένα κερί. Οι οπτικές αναφορές στο brand της Jeep είναι τόσο σύντομες και διακριτικές, ώστε οι θεατές μπορεί να μη συνειδητοποιήσουν καν ότι παρακολουθούν διαφήμιση
Ο τραγουδιστής, που γεννήθηκε στο Νιου Τζέρσεϊ, ανέκαθεν υπερηφανευόταν για την πίστη του στις αξίες της εργατικής τάξης.
Και τώρα, αυτό που τον έκανε να αλλάξει γνώμη δεν είναι απολύτως σαφές, λένε κάποιοι.
Πηγές από τον χώρο της διαφήμισης αναφέρουν ότι μια διασημότητα του δικού του μεγέθους θα μπορούσε να κερδίσει πάνω από 5 εκατ. δολάρια για την καμπάνια ενός brand, αν και, με προσωπική περιουσία που εκτιμάται στα 500 εκατ. δολάρια, ο Σπρίνγκστιν δεν χρειάζεται τα μετρητά
Ποιο στοιχείο τον έκανε να πει το «ναι»;
Ο Τζον Λαντάου, ατζέντης του διάσημου μουσικού, είπε ότι η ιδέα του διαφημιστικού με τίτλο «The Middle» (που παραπέμπει στο «ας συναντηθούμε κάπου στη μέση»), η οποία τελειώνει με την αφιέρωση «To The ReUnited States of America» («Στις ΞαναΗνωμένες Πολιτείες της Αμερικής») άρεσε πραγματικά στον πελάτη του.
Ο Σπρίνγκστιν υπήρξε σε όλη του τη ζωή Δημοκρατικός, αλλά η βάση των θαυμαστών του, που προέρχονται από την εργατική τάξη, είχε στραφεί προς τον Τραμπ.
Ο διάσημος τραγουδιστής λοιπόν είναι το ιδανικό άτομο που θα μπορούσε να κάνει έκκληση για επούλωση του εθνικού τραύματος.
Σε αντίθεση με διασημότητες που προωθούν προϊόντα τα οποία δεν χρησιμοποιούν, ο Σπρίνγκστιν οδηγεί πραγματικά ένα Jeep. Και στο διαφημιστικό υπάρχουν πλάνα με το δικό του Jeep CJ-5 του 1980.
Ο Ολιβιέ Φρανσουά, διευθυντής μάρκετινγκ της Stellantis, της πολυεθνικής στην οποία ανήκει η Jeep, κυνηγούσε τον σταρ επί μια δεκαετία, προτείνοντάς του ιδέες χωρίς όμως επιτυχία. Και όταν επιτέλους ο Σπρίνγκστιν έδωσε την έγκρισή του για το «The Middle» –συμφώνησε μόλις πριν από έναν μήνα– ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου εξεπλάγη
Στα γυρίσματα του βιντεοκλίπ
Αμέσως δημιουργήθηκε το συνεργείο που θα γύριζε το διαφημιστικό στο Κάνσας το Σαββατοκύριακο πριν από το Super Bowl, και έγιναν οι απαραίτητες διαπραγματεύσεις με το CBS, το δίκτυο που μεταδίδει το πανηγυρικό παιχνίδι ώστε να εξασφαλιστεί ένα εκτεταμένο διαφημιστικό διάλειμμα δύο λεπτών.
«Είναι ο θρίαμβος της επιμονής και του πείσματος», δήλωσε ο Φρανσουά στο περιοδικό Variety, ο ίδιος που παραπονέθηκε το 2018 ότι ο Σπρίνγκστιν «δεν ήταν προς ενοικίαση».
Ο Σπρίνγκστιν, πάλι, είδε τη διαφήμιση ως «προσευχή», οπότε επέλεξε να τη συνοδεύσει με πρωτότυπη μουσική, αντί να την ντύσει με μία από τις επιτυχίες του.
Το αρχικό σενάριο γράφτηκε από διαφημιστικό γραφείο, το τελικό όμως είναι του τραγουδιστή.
Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι ο Μπρους θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο σε ό,τι κάνει.
Για τη δημιουργία του διαφημιστικού, λοιπόν, ολόκληρη η ομάδα ήταν δική του. Μέσα σε 24 ώρες από τη δημοσίευση του βιντεοκλίπ στο YouTube, το διαφημιστικό είχε ξεπεράσει κατά πολύ τα 35 εκατ. προβολές, αριθμός που πρέπει να προστεθεί στα 100 εκατ. θεατών του Super Bowl, που το είδαν ζωντανά
Αμέσως άρχισε μια μεγάλη συζήτηση ανάμεσα στους φαν του που αποδείχτηκαν διχασμένοι, αφού ο Boss δεν είχε κάνει ποτέ διαφήμιση, αν και είχε δεχτεί άπειρες προτάσεις.
Σε κάποιους δεν άρεσε η κίνησή του, θεωρούν ό,τι ξεπουλήθηκε.
Η ιστοσελίδα του Νιου Τζέρσεϊ NJ Arts, για παράδειγμα, υποστήριξε ότι «αν ξεπουλήθηκε, το έκανε με το λιγότερο απαράδεκτο τρόπο».
Σε άλλους, πάλι, η διαφήμιση δεν άρεσε, χωρίς όμως να πιστεύουν ότι το έκανε για τα λεφτά, αλλά για το μήνυμα της ενότητας που θέλει να περάσει στην τρομερά διχασμένη πατρίδα του.
*Αρχική δημοσίευση Protagon
Photo: jeep.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.