RIP: «Έφυγε» ο γκουρού των αντιραντάρ

Post date:

Author:

Category:


Ήταν ένας πρωτοπόρος της τεχνολογίας, των αντιραντάρ και θιασώτης της ταχύτητας. Μάικ Βάλενταϊν θα σε θυμόμαστε. Έσωσες πολύ κόσμο από πρόστιμα

Μάικ Βάλενταϊν γκουρού των αντιραντάρ

O φοβερός και τρομερός εφευρέτης του Valentine One, του συστήματος εντοπισμού των ραντάρ της «τροχαίας». Όλοι θέλαμε κάποτε ένα τέτοιο


Την εποχή της παντοκρατορίας του έντυπου Τύπου, τότε που πηγαίναμε στα περίπτερα ψάχνοντας για τα, φρέσκα εκ του πιεστηρίου, τεύχη των αγαπημένων μας περιοδικών, οι διαφημιστικές καταχωρήσεις των αντιραντάρ ήταν συχνές

Όχι τόσο στα ελληνικά γνωστά περιοδικά όσο, κυρίως, στα αμερικανικά.

Όποιος θυμάται τον εαυτό του να ξεφυλλίζει το Road & Track, το Car and Driver και άλλες αμερικανικές εκδόσεις (συνήθως με λεπτό χαρτί, λιγότερο glossy «στήσιμο« αλλά φουλ στην πληροφορία), σίγουρα θα είχε προσέξει εκείνα τα αντιραντάρ της Escort (δεν εννοώ τα Ford…) και των Valentine. Αμφότερα ήταν του Μάικ Βάλενταϊν

Ήταν εκείνες οι μικρές ηλεκτρονικές συσκευές που εντόπιζαν τα ραντάρ της αμερικανικής «τροχαίας» και προειδοποιούσαν έγκαιρα για την «πιστολιά» που ανυποψίαστα θα «έτρωγες».

Πολλοί ψαχνόμασταν και ρωτούσαμε για το αν θα λειτουργούσαν στην Ελλάδα. Υπήρχε γενικώς ένα αναβράζον ενδιαφέρον για τα αντιραντάρ. Γλύτωνες χρήμα και άγχος καθώς οδηγούσες.

Ο «θείος» Μάικ ήταν «μπροστά»

Ο Μάικ Βάλενταιν, ο οποίος πέθανε πρις λίγες μέρες σε ηλικία 74 ετών στο σπίτι του στο Σινσινάτι, ήταν ο γκουρού πίσω από το πολυπόθητο αντιραντάρ.

Με σπουδές Ηλεκτρολόγου-Μηχανολόγου, έστησε μια φορά κι έναν καιρό με τη σύζυγό του μία εταιρεία, τη Cincinnati Microwave Inc. αρχίζοντας να φτιάχνει τη δική του πατέντα εντοπισμού τέτοιων ραδιοσημάτων. Γιατί περί αυτών πρόκειται.

Τα αντιραντάρ δουλεύουν σε συχνότητες (X, K και Ka). Όπως και αυτές των ραντάρ της τροχαίας, περιλαμβανομένων των λέιζερ.

Αυτά, λοιπόν, εντοπίζουν. Τα αντιραντάρ Valentine One ήταν ειδικά κατασκευασμένα για να ταξινομούν τις ζώνες συχνοτήτων αποτελεσματικά (σ.σ. η X είναι η πιο απαρχαιωμένη) και να προειδοποιούν τους οδηγούς όταν πιθανώς στοχοποιηθούν από κινητές μονάδες της τροχαίας ή αυτοματοποιημένα συστήματα επιτήρησης της κυκλοφορίας, τις γνωστές «σταθερές» κάμερες ταχύτητας.

Οι συσκευές του Βάλενταιν ήταν επίσης «μπροστά» από την εποχή τους καθώς ήταν από τις πρώτες που είχαν μια μικρή οθόνη και έτσι η διεπαφή (το interaction, που λένε και οι μορφωμένοι) ήταν πιο ευανάγνωστη και παρείχε καλύτερες οδηγίες προς τον οδηγό, πέρα απ’ μια απλή ηχητική, σαν ξυπνητήρι, προειδοποίηση ότι ήσουν «στόχος»


Καταχώρηση του αντιραντάρ του Μάικ Βάλενταιν σε αυτοκινητικό περιοδικό της εποχής


Τα όρια της νομιμότητας

Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού κάποιες πολιτείες τα επέτρεπαν και κάποιες όχι.

Επίσης, άλλοι πιο ενθουσιώδεις το προχωρούσαν περισσότερο το θέμα βάζοντας αντιραντάρ σε κρυφά σημεία -για παράδειγμα, πίσω από τις γρίλιες της μπροστινής μάσκας του αυτοκινήτου τους- για να παρεμβάλλονται στα σήματα των ραντάρ.

Αυτή ήταν και η ειδοποιός διαφορά της οριακής νομιμότητας αφού είναι ένα πράγμα να εντοπίζεις ένα σήμα της τροχαίας σε κάποια ραδιοσυχνότητα και είναι άλλο πράγμα να παρεμβάλλεσαι σ’ αυτό. Αν έκανες το δεύτερο και τύχαινε να σε σταματήσουν για έλεγχο, πέρα απ΄τα «βραχιόλια» κινδύνευες και με κατάσχεση του αυτοκινήτου σου. Λογικό

Αν απλώς εντόπιζες τα ραντάρ της τροχαίας, ήταν θέμα ερμηνείας του νόμου ανά πολιτεία. Έτσι, λοιπόν, σε αυτές που τα αντιραντάρ του «θείου» Μάικ ήταν επιτρεπτά, οι πωλήσεις πήγαιναν «σφαίρα».


Το ‘’Valentine One Generation Two’’, η πιο εξελιγμένη συσκευή ανίχνευσης των ραντάρ. Έχει μέχρι και κεκλιμμένη προς τον οδηγό οθόνη για να βλέπει πιο εύκολα τις ενδείξεις καθώς οδηγεί


Όχι ότι δεν είχαμε και στην Ελλάδα κάποια αντιραντάρ. Μετά συγχωρήσεως η αυτοαναφορικότητα, αλλά θυμάμαι ακόμη εκείνη τη μικρή συσκευή με τα λαμπάκια, καλά κρυμμένη στην Alfa Romeo Giulia Nuov του πατρός. Ε, μια δούλευε και δυο δεν δούλευε στην Αθηνών-Λαμίας


Alfa Romeo kid

Αντίο, μεγάλε Μάικ

Ο Βάλενταιν, ένα εφευερετικό, ανήσυχο και ενθουσιώδες πνεύμα, εξέλισσε συνεχώς τις συσκευές του.

Ειδικά το Valentine One Generation Two κατέληξε να είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά αντιραντάρ στην αμερικανική αγορά.

Οι ολοσέλιδες διαφημιστικές του καταχωρήσεις στα περιοδικά «έτρεχαν» επί δεκαετίες. Στην ουσία ήταν αυτός που έχτισε μία ολόκληρη αγορά, μία κατηγορία μόνος του.

Πολλοί οδηγοί του κόσμου θα τον θυμούνται με ευγνωμοσύνη. RIP.

Photo: Andrew P. Collins / Valentine Research


Porsche 922 Carrera S

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει