Ronnie Peterson. Ντριφτάροντας στον παράδεισο

Post date:

Author:

Category:

Σαν σήμερα, στις 11 Σεπτεμβρίου 1978, στο Ιταλικό Grand Prix, στη Monza, ο 34χρονος Ronnie Peterson είχε το ατύχημα που του στέρησε τη ζωή. Αυτό είναι το δικό μας In memoriam

Σουηδία, αρχές τις δεκαετίας του 1950Ένα ετάχρονο αγόρι παίζει με το ξύλινο αυτοκινητάκι σε μέγεθος καρτ, κατασκευασμένο απ`τον πατέρα του.

Την επόμενη χρονιά, του κατασκευάζει κάτι μεταξύ μικρού τρακτέρ (ελκυστήρας, ελληνιστί) και καρτ. Ο μικρός Σουηδός μαθαίνει να οδηγεί μ`αυτό στους παγωμένους δρόμους και χωράφια του Örebro της Σουηδίας.

Ronnie Peterson μικρός

Ο Ronnie στο πρώτο όχημά του με κινητήρα, παρέα με τον πατέρα του

Χρόνια μετά, θα μετατρέψει σε «παγοδρόμια» τις πίστες και θα μαγέψει τον κόσμο της F1, ντριφτάροντας με το άψογο σουηδικό του στυλ ό,τι αυτοκίνητο ή μονοθέσιο πέφτει στα χέρια του.

Τα κατάλοιπα της παγωμένης Σουηδίας, εξ ου και το παρατσούκλι: SuperSwede

Το 1960, έχοντας βαρεθεί το σχολείο πιάνει δουλειά σαν μηχανικός στη Renault, ενώ το `61 κάνει το ντεμπούτο του σε αγώνες καρτ. Που αλλού…. στο χιόνι!

Πρωταθλητής Σουηδίας, πρωταθλητής Ευρώπης ενώ πριν τα τέλη των `60s μεταπηδά στη Formula 3.

Η κορωνίδα των μηχανοκίνητων δεν αργεί να τον «καλέσει» και το 1970 κάνει ντεμπούτο στην F1 με την March 701.

Το τότε αφεντικό της March (και μετέπειτα όλης της F1) Max Mosley, δηλώνει μετά τον πρώτο αγώνα του στο Μονακό: «Γράψτε ότι ο Ronnie είναι φανταστικός οδηγός αλλά μην του το πείτε»

Εκείνη την χρονιά, θα στεφθεί πρωταθλητής μετά θάνατον. Έπειτα απ`το ατύχημά του στις δοκιμές στη Monza, o Jochen Rindt, ο μόνος οδηγός που θαύμαζε ο Ronnie.

To 1975 θα εκφράσει αυτό το σεβασμό προς το προσωπό του βαφτίζοντας την κόρη του, Nina Louise. Ήταν το όνομα της γυναίκας του Rindt.

To 1971, στην δεύτερη χρονιά του στην F1, τερματίζει δεύτερος στο πρωτάθλημα οδηγών πίσω απ`τον πρωταθλητή Jackie Stewart, ενώ στέφεται πρωταθλητής Ευρώπης στην F2. Εκείνη τη χρονιά, ήταν ένας εκ των οδηγών στον τερματισμό με τη μικρότερη διαφορά στην ιστορία της F1.

Ronnie Peterson

Peter Gethin/BRM, Ronnie Peterson/March-Ford, François Cevert/Tyrrell-Ford, Mike Hailwood/Surtees-Ford, Howden Ganley/BRM. Πέντε οδηγοί σε 0.61 του δευτερολέπτου. Ένα ρεκόρ που καλά κρατεί

Το 1973 επιτυγχάνει τέσσερις νίκες στο σύνολο. Τελικός απολογισμός μία τρίτη θέση στο πρωτάθλημα. Πίσω από τους Jackie Stewart και Emerson Fittipaldi.

Η F1 δεν ήταν αρκετή για τον Ronnie. Θα περάσουν απ`τα χέρια του πολλά αγωνιστικά, όπως η ΒΜW 3.0 CSL, γνωστή και ως »Batmobile» την οποία μοιράστηκε με τον Γερμανό άσσο Hans Joachim Stuck.

Η λίστα περιλαμβάνει επίσης τα BMW 320i Turbo, Alfa Romeo T33/3 στο 6ωρο του Watkins Glen to 1971, Ferrari 512S (με την οποία πήρε μέρος στις 24 ώρες του Le Mans το 1970 αλλά εγκατέλειψε). Αλλά και 312BP (με την οποία πέτυχε νίκες και πήρε το πρωτάθλημα κατασκευαστών το 1972), όπως και Lola T70 & T212.

O SuperSwede έτρεξε μέχρι και σε ραλί. Πολύ μακριά απ`τα σημερινά δεδομένα. Οι πιλότοι-μονομάχοι τού τότε, ζούσαν για να οδηγούν. Οτιδήποτε, οπουδήποτε και στο όριο. Σε μια εποχή, μάλιστα, που κανείς δεν μπορούσε να τους εγγυηθεί ότι θα τη βγάλουν «καθαρή». Αυτή η υπέρβαση τούς έκανε ξεχωριστούς.

Ο Peterson στερήθηκε πρωταθλήματα από το γεγονός ότι σε όποια ομάδα πήγαινε αυτή έμπαινε σε μια φθίνουσα πορεία. Συνέβη με τη Lotus, από το 1973 έως το 1975. Με τα γρήγορα, αλλά «εύθραυστα» μονοθέσια του Colin  Chapman. Το 1976, οδήγησε για λογαριασμό του Charman μόνο στον πρώτο αγώνα της χρονιάς. Έπειτα μετακόμισε στη March όπου με τη March 761 πέτυχε και μία νίκη στη Monza.

To 1977 δοκίμασε την τύχη του με την θρυλική εξάτροχη Tyrrell P34 χωρίς επιτυχία. Επέστρεψε στη Lotus το 1978.

H Lotus 79 ήταν το πρώτο μονοθέσιο που εκμεταλλευόταν πλήρως το φαινόμενο του ground effect, γεγονός που το καθιστούσε εξαιρετικά γρήγορο. Ίσως και κάτι παραπάνω στα χέρια του Σουηδού. 

Το συμβόλαιο παριελάμβανε τον όρο ότι ο Peterson θα οδηγεί ως Νο2 οδηγός. Πίσω από τον Mario Andretti, με ό,τι συνεπάγεται κάτι τέτοιο. Ο Ronnie το σεβόταν παρόλο που ήταν εμφανώς ταχύτερος. Ένας αληθινός gentleman racer, κατά κοινή ομολογία όλων των αστέρων της εποχής.

Στο GP της Monza, ο Peterson ήταν δεύτερος στη βαθμολογία, πίσω από τον Andretti, ενώ μια έξοδος στις δοκιμές τον ανάγκασε να εκκινήσει με το εφεδρικό μονοθέσιο, που ήταν η περσινή Lotus 78/3.

Αμέσως μετά την εκκίνηση, ήρθε η καταστροφή: ο Patrese ερχόμενος απ`τη 12η θέση, προσέκρουσε στον James Hunt όπου με τη σειρά του, χτύπησε τον Peterson, αναγκάζοντάς τον από το αριστερό μέρος της πίστας να βρεθεί τελείως δεξιά και να προσκρούσει στις μπαριέρες.

Ο επερχόμενος Vittorio Brambilla προσπάθησε να αποφύγει τον Peterson χωρίς επιτυχία, χτυπώντας την Lotus 78/3 η οποία τυλίχθηκε στις φλόγες, φέρνωντας στο μυαλό όλων το ατύχημα του Niki Lauda στο Nürburgring, δύο χρόνια πριν.

Σύνολο δέκα μονοθέσια στο ατύχημα. Με τους πάντες να πιστεύουν ότι ο πιο βαριά τραυματισμένος είναι ο Brambilla με χτύπημα στο κεφάλι.

O Peterson είχε συνολικά 27 σπασίματα στα πόδια του, κάποια εγκαύματα αλλά είχε τις αισθήσεις του. Η ιταλική αστυνομία δημιούργησε έναν ανθρώπινο κλοιό γύρω απ`το ατύχημα αποτρέποντας τους θεατές να πλησιάσουν. Μαζί μ`αυτούς και τον καθηγητή Sid Watkins.

Με καθυστέρηση, ο Peterson μεταφέρθηκε στο ιατρικό κέντρο της Monza. Του έβαλαν νάρθηκες στα πόδια. Από εκεί στο νοσοκομείο Ospedale Maggiore στη Niguardia. Η κατάστασή του σταθεροποιείται μετά την πολύωρη εγχείρησή του και όλοι πίστευαν ότι τα χειρότερα πέρασαν.

Ο Ronnie το`χει ξεπεράσει κιόλας. Αυτό που τον ανησυχεί είναι να προλάβει να αγωνιστεί στο GP του Watkins Glen σε λιγότερο από ένα μήνα.

Τα ξημερώματα, δυστυχώς, η κατάσταση χειροτερεύει και ο Ronnie πεθαίνει από πνευμονική εμβολή. Ο εγκέφαλός του μένει χωρίς οξυγόνο. Κηδεύεται στις 15 Σεπτεμβρίου με την συνοδεία περίπου 5.000 συμπατριωτών του.

Το τέλος του πρωταθλήματος τον βρήκε δεύτερο, πίσω απ`τον Mario Andretti o οποίος δεν μάζεψε κανένα βαθμό μετά την Monza. H ιστορία του Rindt παραλίγο να επαναληφθεί.

Η γυναίκα του, Barbro, δεν ξεπέρασε ποτέ το θάνατό του. Έδωσε τέλος στη ζωή της μην αντέχοντας μακριά του, το Δεκέμβριο του 1987. Θάφτηκε δίπλα του στο Örebro.

Άγαλμα του Ronnie Peterson

To 2003 στήθηκε και άγαλμα προς τιμήν του στη γενέτειρά του

Η κόρη του Peterson, Nina, συμμετέχει στο ντοκιμαντέρ για τη ζωή του, με τίτλο «Superswede: En film om Ronnie Peterson». Σας έχουμε και το τρέιλερ.

Τέλος, αξίζει να ακούσετε το τραγούδι που του είχε αφιερώσει ο φίλος του George Harrison (ναι, ο γνωστός απ`τα «Σκαθάρια»), με τίτλο, τι άλλο; «Faster»

Faster than a bullet from a gun

He is faster than everyone

Quicker than the blinking of an eye

Like a flash you could miss him going by

No one knows quite how he does it but it’s true they say

He’s the master of going faster

Ronnie Peterson. Ντριφτάροντας και στον παράδεισο με την υπόλοιπη παρέα…

Photo: Google / Superswede: En film om Ronnie Peterson

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει