Τα μυστικά της ασφαλούς οδήγησης. Από τον Mr. Safety Car της F1

Post date:

Author:

Category:

Αν παρακολουθείτε F1, τότε τον έχετε δει να οδηγεί το αυτοκίνητο ασφαλείας, το γνωστό Safety Car. Ο Μπερντ Μάιλέντερ δίνει τις συμβουλές του για τις συνθήκες οδήγησης το χειμώνα

Ο Μπερντ Μάιλέντερ διαθέτει τεράστια οδηγική εμπειρία. Μην κοιτάτε που μερικοί τον έμαθαν από την πρόσφατη έξοδο του safety car, στη Monza, λόγω προβλήματος στα φρένα


Η πιο σημαντική βασική συμβουλή που δίνει ο οδηγός του safety car της Formula 1 είναι ότι ο οδηγός πρέπει να είναι πάντα σε εγρήγορση και προετοιμασμένος για το οτιδήποτε. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποσπάται η προσοχή από το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, από τους υπόλοιπους επιβάτες του αυτοκινήτου ή από το κινητό

«Η οδήγηση είναι και παραμένει ένα σύνθετο έργο και πρέπει να επικεντρωθούμε σε αυτό όσο καλύτερα μπορούμε. Πολύ συχνά, επιτρέπουμε στους εαυτούς μας να παρασυρθούμε σε μια ρουτίνα και να αναπτύξουμε μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας», λέει ο Μπερντ Μέιλαντερ.

Προσθέτει επίσης ότι «σε αυτές τις καταστάσεις δεν κρατάμε αρκετή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Αυτή ακριβώς η απόσταση ασφαλείας μπορεί να κάνει τη διαφορά σε μια κρίσιμη κατάσταση»

Photo: Bernd Mayländer

«Είσαι πιο γρήγορος από τον Μαξ», λέει ένα πανό στην 25η επέτειο εμπλοκής του Μr. Safety Car


Έκανα μαθήματα οδήγησης στα άγια χώματα της Φινλανδίας

Η υδρολίσθηση (aquaplaning)

Η υδρολίσθηση είναι μια επικίνδυνη κατάσταση, όπου το αυτοκίνητο κυριολεκτικά «επιπλέει» στο οδόστρωμα.

Όταν βρέχει πολύ ή για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το νερό μπορεί να συγκεντρωθεί στην άσφαλτο Οι μικρές λακούβες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες.

«Όσο πιο γρήγορα δω ότι ο δρόμος μπροστά μου είναι έχει πολύ μαζεμένο νερό, τόσο καλύτερα μπορώ να αντιδράσω. Με την υδρολίσθηση, υπάρχει ένα φιλμ νερού μεταξύ ελαστικού και ασφάλτου που κάνει το όχημα να επιπλέει. Το φρένο και το τιμόνι δεν υπακούν. Ωστόσο, εάν έχω ήδη μειώσει την ταχύτητά μου, αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της κρίσιμης κατάστασης εξαρχής», αναφέρει ο Μέιλαντερ.

Επίσης η κατάσταση των ελαστικών και κυρίως το βάθος του πέλματος παίζουν σημαντικό ρόλο όταν πρόκειται για υδρολίσθηση.

Photo: F1.com

Ο Mr. Safety Car εν δράσει


Εκεί που κοιτάζεις, εκεί πηγαίνεις

Οι κατάλληλες κινήσεις στο τιμόνι είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο σε περίπτωση υδρολίσθησης, αλλά και σε άλλες κρίσιμες καταστάσεις.

«Όπως όταν ο οδηγός πρέπει να αποφύγει ένα εμπόδιο που εμφανίζεται ξαφνικά στο δρόμο, όπως ένα άγριο ζώο. Αν οδηγώ νευρικά σε μια κρίσιμη κατάσταση οδήγησης, συχνά επιδεινώνω την κατάσταση. Η παρέμβαση του συστήματος διεύθυνσης πρέπει να ελέγχεται με ακρίβεια. Η σωστή στόχευση της πορείας είναι ζωτικής σημασίας, γιατί εκεί που κοιτάζω είναι εκεί που κατευθύνομαι», αναφέρει ο Mr. Safety Car


θέση οδήγησης

Η θέση οδήγησης

Η σωστή θέση του οδηγού στο κάθισμα καθώς και των χεριών του στο τιμόνι είναι επίσης σημαντικά για την επιτυχή επέμβαση στο τιμόνι και το φρενάρισμα.

Ο έμπειρος οδηγός αυτοκινήτου ασφαλείας συνιστά να κάθεστε σχετικά όρθια και να κρατάτε το τιμόνι με τα δύο χέρια, δηλαδή στις ώρες «9 και 3» ενός ρολογιού.

Τα πόδια θα πρέπει να είναι σαφώς λυγισμένα στην κανονική θέση οδήγησης.

Oι πλευρικοί άνεμοι

Ειδικά το φθινόπωρο ο δυνατός άνεμος είναι πάντα ένας παράγοντας που επηρεάζει την οδήγηση. Ο

ι ξαφνικοί πλευρικοί άνεμοι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι. «Το δύσκολο πράγμα με τον άνεμο είναι ότι σε αντίθεση με την βροχή δεν μπορώ να τον δω. Το νιώθω μέσω της αστάθειας στο αυτοκίνητο», αναφέρει.

Οι πλευρικοί άνεμοι εντοπίζονται σε γέφυρες, μετά από προσπέραση ενός φορτηγού, κατά την έξοδο από μια σήραγγα ή μέσα σε ένα δάσος


Porsche 911 Carrera S ESP off drift 4Drivers

Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα

Ο Mr. Safety Car αναφέρει ότι οι οδηγοί δεν πρέπει να εμπιστεύονται 100% τα συστήματα ασφαλείας.

«Φυσικά το ESP αποτρέπει το όχημα να γλιστρήσει κατά την κανονική οδήγηση. Αλλά ακόμα και το καλύτερο σύστημα δεν μπορεί να παρακάμψει τους νόμους της Φυσικής. Αυτό σημαίνει ότι αν οδηγώ με ακραίες ταχύτητες, θα βγω εκτός δρόμου» λέει ο άνθρωπος που «προηγείται» από τους οδηγούς της F1 όταν μπαίνει με το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα»

Όπως λέει ο Μάιλέντερ, «Τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή ή την αντιμετώπιση κρίσιμων καταστάσεων. Όμως δεν μου αφαιρούν την ευθύνη ως οδηγό. Πρέπει να παίξω τον ρόλο μου στην ασφαλή οδήγηση».

Photo: Αρχείο Μπερντ Μάιλέντερ


Colin McRae

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει