Κάνοντας αρχή από αυτό το άρθρο, επιχειρούμε στο 4Drivers μια άλλη ματιά, πέρα απ΄το ανελέητο σκρολάρισμα ειδήσεων. Ψάχνουμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα, το big picture, ένα ρεαλιστικό zoom-out για το πού οδεύει η αυτοκινητοβιομηχανία. Η αυτοκίνηση αλλάζει, όπως αλλάζουν κι οι ζωές μας στην ψηφιακή εποχή. Τι έρχεται, τι μένει ίδιο, ποιες είναι οι προκλήσεις για τους κατασκευαστές, πού πάει η οδήγηση; Ξεκινάμε από αυτούς που θα ορίσουν τη νέα κατάσταση. Τη νέα γενιά αγοραστών, τους νέους tech freaks. Πού πηγαίνει η αυτοκινητοβιομηχανία, Μέρος 1ο
Παρακολουθώντας αυτές τις μέρες τη ροή ειδήσεων από τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού, το διαδίκτυο, το Tube και τα κοινωνικά δίκτυα σκρολάρουν καθημερινά δεκάδες νέα μοντέλα. Kαλογυαλισμένα, επίκαιρα, με τεχνολογικό overkill.
Είναι αυτά τα νέα μοντέλα που κάνουν τα προηγούμενα, εκείνα που μέχρι πρότινος παρουσιάζονταν ως τα καλυτερότερα, δυναμικότερα και πάει λέγοντας, να φαίνονται ξαφνικά, τι άλλο, από παλιά. Όπως έλεγε ένας εικαστικός, «Νέο είναι το ενδιαφέρον. Ενδιαφέρον είναι το Νέο». Σοφό.
Παρατηρώντας, λοιπόν, τη νέα και άκρως ενδιαφέρουσα γενιά αγοραστών, μπορεί να δει πού οδηγούνται οι τάσεις (επί το ελληνικότερον, τα trends) της αυτοκινητοβιομηχανίας
Καθοριστικός παράγοντας, πλέον, είναι οι νέοι, τεχνολογικά «εθισμένοι», αν μου επιτρέπετε, άνθρωποι. Τα «18 και άνω» που θυμούνται τη ζωή τους μέσα στο ίντερνετ, το έξυπνο κινητό και αυτή την ιδιαίτερη ευελιξία να σερφάρουν με μαεστρία σε οθόνες και εφαρμογές.
Αυτό, όσο κι αν φαίνεται αυτονόητο, είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κίνητρο για το δρόμο που παίρνει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι περισσότερες έρευνες που διαβάζω «φωτογραφίζουν» τι χαρακτηρίζει αυτή τη νέα γενιά αγοραστών/ χρηστών:
Το αυτοκίνητο δεν είναι πλέον ένα σύμβολο ελευθερίας.
Η χρήση έξυπνων τηλεφώνων και εφαρμογών στις καθημερινές μετακινήσεις είναι το απόλυτο must. Διαβάζω πως το 41% των millenials θα προτιμούσε να μη λουστεί για μια εβδομάδα παρά να αποχωριστεί ο κινητό του για μια εβδομάδα.
Η αντίληψη ενός πιο «υγιεινού» lifestyle που βλέπει το αυτοκίνητο με λιγότερο πάθος και περισσότερο πραγματισμό – το αυτοκίνητο ως μεταφορικό μέσο. Παρεμπιπτόντως, κατά την ταπεινή μου γνώμη, αυτό είναι το καλύτερο υπόστρωμα για να «περάσει» η ιδέα της αυτόνομης οδήγησης ως ο σωστός, σύγχρονος, αναίμακτος τρόπος μετακινήσεων.
Το αυτοκίνητο έχει λιγότερη σημασία ως status symbol.
Οι υπηρεσίες car sharing αποκτούν όλο και μεγαλύτερη απήχηση. Για παράδειγμα, στην Κίνα, η εφαρμογή Didi Chuxing App έχει περισσότερους από 400 εκατομμύρια χρήστες, κάποιες 40 φορές όλος ο ελληνικός πληθυσμόςΚαι τέλος, η νέα γενιά, η Generation Z, σύμφωνα με τις έρευνες δεν ενδιαφέρεται και τόσο να οδηγήσει. Ή να κάνει σεξ. Οπότε, η απλή σκέψη λέει πως αν το σεξ, η πιο ευχάριστη δραστηριότητα του ανθρώπινου είδους από καταβολής του, δεν έχει και τόση σημασία, μπορούμε να φανταστούμε πόσο μικρότερη σημασία έχει το να οδηγείς.
Μάλιστα, ο καθηγητής Jean M. Twenge έχει επιλέξει την εξής (σε παράφραση) μακρόσυρτη φράση για τίτλο στο βιβλίο του «Γιατί η σημερινή υπερσυνδεδεμένη νέα γενιά μεγαλώνει με λιγότερη επαναστατικότητα, περισσότερη ανοχή, λιγότερη χαρά και τελείως απροετοίμαστη για την ενήλικη ζωή – και τι αυτά σημαίνουν για εμάς τους υπόλοιπους».
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό δίνουν το στίγμα της νέας μορφής της αυτοκίνησης αλλά και της νέας γενιάς αγοραστών / χρηστών.
Οι νέοι οδηγούν όλο και λιγότερο. Μαζί, συμπαρασύρουν και τους υπόλοιπους. Μια συνοπτική ματιά του Πανεπιστημίου του Michigan για το θέμας μας. Petrolheads, διδάξτε στα παιδιά σας τα αυτονόητα
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, οι τεράστιες οθόνες στο ταμπλό των νέων μοντέλων, οι συνδεσιμότητες και η σταθερή τάση για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση είναι οι άξονες προς το σωτήριον έτος 2030 που, όπως λέγεται, θα έχουν κάνει την αυτοκίνηση όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, τόσο ντεμοντέ όσο το να ακούς Abba από τρανζίστορ.
Photo: Google
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.