Μηδέν αστέρια για το Fiat Panda στις δοκιμές σύγκρουσης. Τι συμβαίνει;

Post date:

Author:

Category:

Υπάρχουν μόνο δύο αυτοκίνητα στην ιστορία των δοκιμών σύγκρουσης του Euro NCAP με μηδέν αστέρια. Δηλαδή, πιο χάλια δεν γίνεται. Είναι και τα δύο Fiat. Το Fiat Panda είναι το δεύτερο

Αυτές τις μέρες το video με την εξομοίωση σύγκρουσής του κάνει το γύρο του κόσμου. Μήπως όμως υπάρχει και μια άλλη ματιά για να δει κανείς το αρνητικό ρεκόρ;

Μόλις ένα χρόνο μετά τη προσομοίωση σύγκρουσης του Fiat Punto στο Euro NCAP που του χάρισε την παγκόσμια πρωτοτυπία τού να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο που δεν έχει πάρει κανένα αστέρι στην ιστορία του θεσμού, το Fiat Panda έρχεται να πλαισιώσει το δίδυμο της αποτυχίας.

Αν είναι αποτυχία; Ε, φυσικά και είναι. Ντροπιαστικό. Όχι μόνο για το αυτονόητο του τίτλου αλλά, κυρίως, για την εικόνα της Fiat σε πολύ κόσμο.

Νομίζω πως αν η είδηση κυκλοφορήσει πολύ και δεν χαθεί μέσα στο ψηφιακό σύμπαν, δύσκολα θα μπαίνει τους επόμενους μήνες ο απλός, μέσος ευρωπαίος αγοραστής σε έκθεση της Fiat

Αντιγράφοντας το σχόλιο του εκπροσώπου του EuroNCAP (που, για όσους τυγχάνει να μη γνωρίζουν, είναι ο επίσημος ευρωπαϊκός φορέας αξιολόγησης της παθητικής ασφάλειας των καινούργιων αυτοκινήτων), «είναι πραγματικά απογοητευτικό το να βλέπεις να πωλείται το 2018 ένα καινούργιο αυτοκίνητο που δεν διαθέτει σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος ή ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας».

Να σημειωθεί πως συνήθως οι εκπρόσωποι του Euro NCAP δεν προβαίνουν σε σχολιασμό των αποτελεσμάτων. Το μόνο που γίνεται είναι να δημοσιεύονται τα αποτελέσματα των μετρήσεων στην επίσημη ιστοσελίδα και από ‘κει πέρα τα συμπεράσματα του καθενός είναι δικά του. 

Όμως «μηδέν αστέρια» δεν προκύπτουν συχνά. Και προέκυψαν δ;yο φορές όλες κι όλες στην ιστορία του θεσμού μέσα σε ένα χρόνο. Από την ίδια εταιρεία, τη Fiat. Και αυτό, δικαιολογεί το ότι βγήκε ο άλλος και δηλώνει «πραγματικά απογοητευτικό».

Δείτε το επίμαχο video.

Σύμφωνοι, λοιπόν. Το Panda και Punto έχουν μηδέν αστέρια. Τα καθιστά αυτό επικίνδυνα αυτοκίνητα; Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ.

  • Πρώτον. Όχι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν τα κάνει επικίνδυνα. Ή όσο επικίνδυνα τα «βαφτίζει» το αποτέλεσμα.

Αν ανατρέξετε επτά χρόνια πιο πίσω, όταν είχε δοκιμαστεί το Fiat Panda στο EuroNCAP,  είχε πάρει 4 αστέρια.  

Το ότι, απ’ το 2011 μέχρι το 2018, κατάφερε να τα χάσει, δεν οφείλεται στην ακαμψία που μαλάκωσε με το χρόνο σα σιτεμένη σπαλομπριζόλα, ούτε με το ότι οι συγκρούσεις του Euro NCAP έγιναν πιο ανηλεείς για το πλαίσιο του Panda.

Οφείλεται στο ότι το Fiat Panda δεν έχει πολλά από τα σημερινά ηλεκτρονικά βοηθήματα που «επιβάλλεται» να έχουν τα σημερινά αυτοκίνητα.

Όλο αυτό, δηλαδή, το κατεβατό που εμείς γράφουμε και εσείς διαβάζετε για τα specs των νέων αυτοκινήτων: τα lane change assist, τους αισθητήρες αποφυγής σύγκρουσης, τις κάμερες που «διαβάζουν» το δρόμο, το έξυπνο φρενάρισμα ή την ειδοποίηση πως έχεις κουραστεί, μεγάλε, και καλό είναι ν’ αράξεις στην άκρη του δρόμου για έναν καφέ.

Όλα αυτά, και ακόμα περισσότερα, που είναι απαραίτητα για να προσθέσεις πόντους στις δοκιμές του Euro NCAP.

Οπότε, τo Fiat Panda δεν έχει αυτά που θεωρούνται τελείως βασικά και απαραίτητα. Οπότε πάτωσε. Αλλά αυτό δεν το κάνει επικίνδυνο, ακατάλληλο, ή κινητή μολότοφ. Eξ ου και δεν φαίνονται στο video παραμορφωμένες μπροστινές κολώνες (Α-pillars), πόρτες με αλλοιώσεις ή κάτι γκρανγκινιολικό

  • Δεύτερον. Τα περισσότερα, τουλάχιστον, αυτοκίνητα επταετίας που κυκλοφορούν στο δρόμο δεν έχουν τέτοια συστήματα. Ειδικά στους ελληνικούς δρόμους όπου το επταετίας θεωρείται φρέσκο.

Ακόμα και πανάκριβα αυτοκίνητα επιδόσεων δεκαετίας δεν έχουν τέτοια συστήματα. Θα έλεγε κανείς πως μία Porsche 911, ένα Audi R8 ή κάτι ανάλογο είναι επικίνδυνο επειδή δεν έχει σύστημα ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας ή ραντάρ για να σκανάρει το δρόμο; 

  • Τρίτον. «Συγγνώμη τότε», θα αναρωτηθεί κάποιος. «Τα παραπάνω σημαίνουν πως όλος αυτός ο ηλεκτρονικός πακτωλός είναι άχρηστος; Δεν βοηθά; Και γιατί τότε οι εταιρείες επενδύουν άπειρο χρήμα στην εξέλιξη και την προμήθεια όλων αυτών των συστημάτων στα σημερινά τους αυτοκίνητα»; 

Όχι, δεν είναι άχρηστα τα gadgets ασφάλειας. Δεν λέμε αυτό. Είναι χρήσιμα και, σε κάποιες περιπτώσεις, προστατεύουν απ’ τα χειρότερα.

Όταν, για παράδειγμα, ο άλλος/άλλη διαβάζει το sms στο κινητό και ταυτόχρονα δεν έχει πάρει μυρωδιά ότι το αυτοκίνητό του/της αλλάζει λωρίδα σα βάρκα στο γιαλό, το lane change assist, η ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, φυσικά και βοηθά. Για να μη σου πω ότι σώζει κιόλας. Όμως, αυτή η εικόνα είναι ένας συμβολισμός του πώς αλλάζει η αυτοκίνηση. Δηλαδή, τέταρτον…

  • Τέταρτον, λοιπόν, και ούλτρα σημαντικόν. Ο τρόπος που οδηγούμε σήμερα έχει αλλάξει. Και θα αλλάξει ακόμα περισσότερο. Γιατί, ως γνωστόν, σε μερικά χρόνια δεν θα οδηγούμε καν. Η αυτόνομη οδήγηση θα τα «κλείσει» αυτά τα ζητήματα – τουλάχιστον για τις βασικές, καθημερινές μετακινήσεις.

Τι σχέση έχει αυτό με τον αποτροπιασμό του Fiat Panda; Ότι το Panda, όπως και όλα τα καινούργια αυτοκίνητα του 2018, και εντεύθεν, είναι μια μεταβατική υπόθεση.

Και ως τέτοια, προετοιμάζουν την ανθρωπότητα για την κατάσταση τού μη οδηγείν. Η αντικατάσταση της ανθρώπινης αντίδρασης από την ηλεκτρονική. Συνεπώς, ό,τι δεν έχει μπει ήδη σε μια τέτοια προσέγγιση, μοιραία δεν παίρνει πόντους στο Euro NCAP.

  • Πέμπτον, και το κλείνω για να μη σας κουράζω. H Fiat δεν έχει budget. Το Panda -με τις σημερινές απαιτήσεις- έχει παλιώσει. Το Fiat 500, όσο κι αν το βλέπεις χαριτωμένο, έχει κλείσει δεκαετία. Και το όμορφο packaging δεν αρκεί για να ξεπεραστεί η πολιτική ορθότητα της αυτοκίνησης. Ας βρει τι θα κάνει, πώς θα το χειριστεί. Ή ας διασκεδάσει τις εντυπώσεις μιας μαμάς που διαβάζει πως το Panda, έχει φτωχή προστασία παιδιών με μόλις 16%.

Για πολύ κόσμο, αυτόν στον οποίο απευθύνονται τέτοια μαζικά αυτοκίνητα, αυτά είναι κομβικής σημασίας.

Είναι ο ίδιος κόσμος που ξέρετε κάτι; Στη μεγάλη του πλειοψηφία δεν ξέρει τα βασικά της οδήγησης. Πώς να στρίβει, πώς να φρενάρει -όχι σαν τσολιάς στο Σύνταγμα αλλά απαλά σα να χαϊδεύει μωρό-, πώς να αντιδρά στο απρόοπτο, πώς να αφήσει το κινητό στην άκρη ή και στο πώς να χειριστεί το infotainment που του επιτρέπει να μιλά στο smartphone αλλά χωρίς να το κρατά στο χέρι. Read the fucking manual. 

Και ξέρετε, ε; Αυτά τα βασικά της οδήγησης, η τέχνη που ξεχνιέται είναι αυτή που, σε κρίσιμες στιγμές, μπορεί να σε σώσει πιο αποτελεσματικά και πιο εγγυημένα από οποιοδήποτε ηλεκτρονικό σύστημα.

Αλλά αυτό, φίλε οδηγέ, θέλει κόπο, θέλει χρόνο, παιδεία, υπομονή, να μην πίνεις και να οδηγείς, να «διαβάζεις» την άσφαλτο, να μη νομίζεις πως είσαι ο Ayrton Senna, θέλει αγάπη για την οδήγηση και αυτογνωσία. Και σε μια εποχή που όλοι τρέχουμε ποιος έχει χρόνο για όλα αυτά; Full electronics on, λοιπόν, κι ο θεός βοηθός.

Photo: Euro NCAP

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

DS 3 Crossback. Γενναιότητα σε ελληνική άσφαλτο

To DS 3 Crossback λέει πως «θέλει να αναδείξει τη δουλειά των καλύτερων τεχνιτών της βιομηχανίας». Δεν το ακούς συχνά αυτό στη σημερινή, παγκοσμιοποιημένη και πολλάκις κοπιαρισμένη αυτοκινητοβιομηχανία

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf. Για τη μάνα σου

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf πυροδότησε το ίντερνετ. Δεν έχει να κάνει με το αυτοκίνητο. Έχει να κάνει με τη μάνα μου, τη δική σου, τις μελλοντικές

Η ελευθερία τού να μην ανήκεις

«Αυτές τις μέρες συμπληρώνονταιι 8 χρόνια 4Drivers. Και αν έπρεπε ένα μόνο κείμενο να χαρακτηρίσει τη φιλοσοφία του, είναι αυτό. Μόνο freedom - που θα ´λεγε και ο Braveheart»

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

«Βαρετό» Golf; Σηκώνει πολλή συζήτηση

Λίγο πριν την εμφάνιση του Golf Mk8, ας βάλουμε τα πράγματα σε μία ρεαλιστική τάξη

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Μικρά αυτοκίνητα υπό απειλή. Ποια είναι;

«Ένα μικρό αυτοκίνητο οφείλει να είναι φτηνό. Αλλιώς δεν θα πουλήσει. Τα περιθώρια είναι πολύ στενά στα μίνι αυτοκίνητα. Μερικές φορές και στα υπερμίνι»