FIAT Uno Turbo i.e. Ο «πύραυλος» τσέπης που αγαπήσαμε

Post date:

Author:

Category:


Το FIAT Uno Turbo, η ρουκέτα τσέπης που είχε κάνει την εμφάνισή της το 1995, ξεσήκωσε νιάτα, έθρεψε την ιταλική εταιρεία και έφερε στις μάζες το ”fun to drive” στοιχείο. Μία αναδρομή στο μικρό και θαυματουργό της Fabbrica Italiana di Automobili Torino με αφορμή τα 40 χρόνια από τη «γέννησή» του

FIAT Uno Turbo i.e.


Ελαφρύ σαν πούπουλο, γρήγορο σαν τον άνεμο, προσιτό για τον πολύ κόσμο. Ευχαριστούμε τη Μαντόνα (καμία σχέση με τη γνωστή 66χρονη αοιδό) που ευλόγησε αφειδώς το FIAT Uno Turbo i.e. 


Βρείτε κάποιον που είχε δίπλωμα οδήγησης το 1985 και δεν του άρεσε το καινούργιο τότε FIAT Uno Τurbo i.e. και φέρτε τον να τον «παρασημοφορήσουμε» με το μετάλλιο ασχετοσύνης. Σκουζάτε, αλλά ήταν διάολος το άτιμο. Μόλις 845 κιλά, τελική ταχύτητα 200 χλμ/ώ., επιτάχυνση για τα πρώτα 100 χλμ. σε μόλις 8,3 δευτερόλεπτα, ευελιξία, γκάζι και εφηβικός έρως

Η FIAT είχε κάνει την δική της επανάσταση και μόλις είχε μετατρέψει εκείνο το μικρό υπέροχο και αστικό Uno σε φουνταριστό σεντερφόρ εν μέσω ενός βαρετού αυτοκινητικού κατενάτσιο

Τι ωραίο πράμα ήταν αυτό… Όποιος το ΄χε οδηγήσει, είχε αναστηθεί οδηγικά.

Δε χρειαζόταν πλέον να έχεις ένα πανάκριβο υπεραυτοκίνητο για να νιώσεις τη γοητεία της ταχύτητας. Είχες το Uno Turbo. Βασισμένο στην απλή έκδοση η οποία ήδη είχε πουλήσει περισσότερα από ένα εκατομμύρια αντίτυπα, δύο χρόνια μετά η FIAT πέταξε στα μούτρα του φιλήσυχου κοινού την υπερτροφοδοτούμενη έκδοση

Μόλις 1.300 κυβικά, 105 ίπποι, ηλεκτρονικός ψεκασμός της Bosche, ανάφλεξη της Magneti Marelli, τουρμπίνα της IHI, ιντερκούλερ και 147 Nm στις 3.200 σ.α.λ. Τι να λέμε τώρα; Πατούσες γκάζι, αυτό σπίναρε, σε κόλλαγε στο κάθισμα και, αν δεν πρόσεχες, σε κόλλαγε και στο απέναντι πεζοδρόμιο. Τι να πρωτοκάνουν τα ελαστικά διαστάσεων 175/60 σε 13άρη τροχό;

Ήταν η εποχή που όσοι οδηγούσαμε τότε δεν ξέραμε τι σήμαινε σύστημα ευστάθειας, εκπαιδευόμαστε στη διαχείριση ισχύος.

Υπήρχε μόνο μία δεξιά ευαίσθητη πατούσα και ένα νηφάλιο, όσο γίνεται, μυαλό για να διαχειριστεί τον μικρό δαίμονα του μόλις είχε έρθει να αναστατώσει ψυχές και αγορά.

Ιστορικά, Γερμανοί (με το VW Golf GTi) και Γάλλοι (με το Peugeot 205 GTi) ήδη είχαν κάνει την δική τους τοποθέτηση σε μία νέα αναδυομένη αγορά και το Fiat Uno Τurbo ακολούθησε με γρήγορα αντανακλαστικά



Η FIAT είχε φέρει τεχνολογία, ηλεκτρονικό ψεκασμό, τουρμπίνα και σασπένς στο ήδη πετυχημένο Uno και απογείωσε την εικόνα της στη νεοπαγή εταιρεία των hot hatch


Για να μην ξεχνιόμαστε

Oι Ιταλοί, σε μία συνολική γενναιόδωρη κίνηση, ενίσχυσαν το σασί με εμπρόσθια αντιστρεπτική ράβδο, μπροστινά φρένα με αεριζόμενους δίσκους και πάντρεψαν το τετρακύλινδρο μοτέρ (καταβολών από FIAT 128) με ένα 5άρι κιβώτιο το οποίο πήραν από τα ράφια του FIAT Ritmo 105 TC.

Μαζί έβαλαν κόκκινες μοκέτες, λαμπάκια για πίνακα ελέγχου στο ταμπλό με ενδείξεις για θερμοκρασία λαδιού, νερού, πίεση τουρμπίνας και άλλα τέτοια διαστημικά για σαράντα χρόνια πριν. Ήταν όλα υπέροχα! Γαμάτα! Φθηνό, ναι. Πρόχειρο, όχι

Μάλιστα, για να ενισχυθεί με επιπλέον αίγλη το νέο «μωρό» των Ιταλών, επιστρατεύθηκε και ο επίσημος, εκείνη τη χρονιά, οδηγός της Ferrari, ο Μικέλε Αλμπορέτο (1956-2001), σε ένα εντυπωσιακό event, σε μία πίστα στην Βραζιλία για να το οδηγήσει. Αλλά κι όχι μόνο αυτός. Ακόμα και τον θρύλο των αγώνων ραλλύ, τον Μαρκού Άλεν, είχαν φέρει για να το οδηγήσει σε μία λασπωμένη διαδρομή. Υπάρχει και το κλασικό βιντεάκι


Το απωθημένο Fiat Coupe 20V του Αλέξανδρου Λιώκη

Οι βελτιώσεις στα facelift

Δύο χρόνια μετά, το 1987 (ουσιαστικά, για τα Model Year 1988), η FIAT εισήγαγε το επαναστατικό, αν και προβληματικό ακόμη, σύστημα “Antiskid“, για να φυλάει τα έρμα.

Σχεδιασμένο από τη γνωστή AP Lockheed και προσαρμοσμένο μόνο στους εμπρόσθιους τροχούς, ήταν ένα πρώιμο σύστημα ελέγχου της ολίσθησης. Ποιο ESP και πεντακόσια συστήματα ευστάθειας; Μάθε να οδηγείς ή πεθαίνεις. Απλά πράγματα, αντρικά

Άλλα δύο χρόνια μετά, το 1989, ήρθε και η ανανέωση, το λεγόμενο face lift. Μαζί της έφερε αυξημένη χωρητικότητα στα 1.372 κ.εκ., τουρμπίνα της Garett, την Τ2, αύξηση ισχύος στους 116 ίππους και επιτάχυνση σε μόλις 7,7 δευτερόλεπτα

Τρελός χρόνος, αν σκεφτείς πως μιλάμε για σχεδόν 40 χρόνια πριν. Επτά κόμμα επτά; Πάρ’ το και ολογράφως για να μη νομίσεις ότι με παρέσυρε το βέρτιγκο του πληκτρολογίου. 

Επίσης, το ανανεωμένο FIAT Uno Turbo i.e. συνοδευόταν πλέον από μάλλον πιο διακριτική εμφάνιση, πιο εργονομικό εσωτερικό, νέους τροχούς ενώ υπήρξε και μία καταλυτική έκδοση με 112 ίππους που ανταποκρινόταν στα άγουρα, ακόμη, Euro 1. 

Με αυτά και με εκείνα, το υπέροχο FIAT Uno Turbo i.e. παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1994. Για την ακρίβεια, μερικές ταξινομήσεις πραγματοποιήθηκαν σε κάποιες αγορές μέχρι και το 1995. Ως γνωστόν, έδωσε τη σκυτάλη σε ένα άλλο καταπληκτικό ιταλικό hot hatch, το Punto GT


Fiat Punto GT Κωνσταντόπουλος

Tαμείο

Οι πωλήσεις του Uno Turbo i.e., περισσότερες από 50.000, δεν ήταν πολλές αναλογικά σε σχέση με τις εκατομμύρια που είχε το απλό Uno που είχε πάρει παραμάζωμα τη γενικότερη ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά.

Ήταν όμως αρκετές για να πυροδοτήσουν το ενδιαφέρον σε μία νέα κατηγορία, επαναστατική, πραγματικά γρήγορη και με άφθονο σασπένς για τους οδηγούς της διπλανής πόρτας.

Σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ελάχιστα κομμάτια του Uno Turbo i.e. έχουν διασωθεί, τουλάχιστον στην αρχική τους τελείως ορίτζιναλ κατάσταση. Σε περίπτωση που ενδιαφέρεστε, οι τιμές στην Ευρώπη κυμαίνονται περίπου στα €20.000. Καθόλου άσχημα για ένα αυτοκίνητο που το 1985 κόστιζε μόνο 14.450.000 λιρέτες

Photo: FIAT


Fiat Punto 1.4 T-Jet

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει