Μέσα στο κέντρο της πόλης, το Σιρκουί Νέας Σμύρνης, ήταν μία μοναδική ευκαιρία να χαζεύει ο κόσμος το σπορ, τους ήχους και τον Μοσχού
Είμαι της γνώμης πως τα σιρκουί πόλης είναι ο πιο αποτελεσματικός, διασκεδαστικός και επιχειρηματικά ενδιαφέρον τρόπος για να προσελκύσεις το σπορ στην ευρεία μάζα. Το μαγικό Σιρκουί που έγινε κάποτε στη Νέα Σμύρνη παραμένει μία ιστορική απόδειξη
Έχουν περάσει σαράντα εννιά ολόκληρα χρόνια από εκείνη την άνοιξη του ’71 όταν στους δρόμους της Νέας Σμύρνης πραγματοποιήθηκε ο ένας και μόνος αγώνας αυτοκινήτων που έγινε ποτέ σε προάστιο της Αθήνας
Ωραίες και απαραίτητες οι κάθε λογής πίστες. Όμως, το γνώριμο τερέν της γειτονιάς, οι στροφές που καθημερινά διασχίζεις στην πόλη, τα γύρω μαγαζιά, ο κόσμος απ’ τα μπαλκόνια, φίλοι του αυτοκινήτου ή ακόμα περισσότεροι που ίσως να μην έχουν καν υποψιαστεί πώς είναι να περνούν αγωνιστικά αυτοκίνητα απ΄τη διπλανή τους πόρτα, συνθέτουν αυτό το κάτι το ιδιαίτερο των σιρκουί πόλης
Το σιρκουί Νέας Σμύρνης. Τι μέρα
Εκείνη η μέρα της 4ης Μαΐου στη Νέα Σμύρνη είχε όλα τα συστατικά μίας μεγάλης επιτυχίας.
Πρωταγωνιστούσαν μερικά απο τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα της εποχής, όπως οι BMW 2002, οι Alfa Romeo Veloce, τα NSU TT, αλλά και οι πιο ικανοί οδηγοί της γενιάς των ’70s. Πεσματζόγλου, Σιρόκο, Ζαλμάς, Φωτιάδης και άλλοι. Και, φυσικά, ο Μοσχούς
Το μεγαλύτερο όνομα ήταν αυτό του εικονιζόμενου Γιώργου Μοσχού που, για πολλούς ιστορικούς του ελληνικού motorsport, ήταν το μεγαλύτερο οδηγικό ταλέντο και ο πιο ολοκληρωμένος όλων – ανεξαρτήτως εποχής
Για την ιστορία, ο Μοσχούς ξεκίνησε τον αγώνα με την πορτοκαλί BMW. Πλαγιολίσθησε έντεχνα στις καμπές της Νέας Σμύρνης (που ήδη από τότε φημιζόταν για την καλή της ρυμοτομία με τους φαρδείς δρόμους) και πήρε, μάλλον άνετα, την καρό σημαία του τερματισμού.
Ανάμεσα στους συμμετέχοντες και ο μεγάλος σταρ του ελληνικού τραγουδιού, Σταμάτης Κόκκοτας, που ήταν γνωστός για το πάθος του με τους αγώνες. Πέραν των ικανοτήτων του, η παρουσία του προσέθετε και αυτή τη λαϊκή εσάνς που μαγνητίζει τα πλήθη.
Η Νέα Σμύρνη είχε πολλές στροφές προς τέρψιν του κοινού. Η κατηφορική από το ναό της Αγίας Φωτεινής, το θεαματικό εσάκι στην Εστία, οι στροφές προς τον Πανιώνιο και, βέβαια, ο γύρος της γνωστής πλατείας – τολμηρό αρχιτεκτονικά έργο με λίμνες, κύκνους και έναν οβελίσκο ύψους 15 μέτρων, έργο του γλύπτη Βάσου Καπάνταη, με ανάγλυφες παραστάσεις που συνέδεαν τη νέα πόλη με τη μικρασιατική Σμύρνη
Τα σιρκουί πόλης. Τόσο μοναδικά, τόσο ιδιαίτερα
Πέραν της ιστορικής αναδρομής το σιρκουί της Νέας Σμύρνης θα μπορούσε να είναι μία μελέτη αναφοράς για το πώς να προσελκύσεις απλό κόσμο αλλά και επιχειρηματικό ενδιαφέρον και στη σύγχρονη εποχή.
Ας μη θεωρηθεί ιεροσυλία, αλλά το Grand Prix του Μονακό μόνο τυχαία δεν είναι το πιο «γκλάμορους» αλλά και το πιο ακριβό για θεατές, χορηγούς και υστεροφημία.
Το Moνακό είναι μία άλλου τύπου Αθηναϊκή Ριβιέρα. Πιο μικρή, με ακόμα πιο στενούς δρόμους και με ακόμη μικρότερους χώρους διαφυγής.
Φυσικά και δεν είναι τελειοθηρικό σαν τις υπόλοιπες πίστες του γερμανού αρχιτέκτονα Hermann Tilke που σχεδόν μονοπωλεί τα έργα κατασκευής τους αλλά αυτό ακριβώς είναι το πλεονέκτημα του Grand Prix του Μονακό: δεν είναι πίστα. Είναι δρόμος. Δρόμος δημόσιας κυκλοφορίας, «πίστα» φυσική και όχι τεχνητή.
Τι κι αν οι ταχύτητες των μονοθεσίων στο Μονακό δεν συγκρίνονται με αυτές της ιταλικής Monza ή του βέλγικου Spa-Francorchamps; Σημασία έχει το σασπένς, η αίγλη και, κυρίως, η εγγύτητα του κόσμου με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα
Είναι η σύγχρονη εκδοχή του σιρκουί πόλης. Και σε ένα υποθετικό ελληνικό σύμπαν, με μία αγαστή συνεργασία δήμων, τοπικών παραγόντων και έξυπνου μάρκετινγκ θα μπορούσε να γίνει η επόμενη επιχειρηματική «δεξαμενή» ιδιωτικής πρωτοβουλίας με πολλαπλή κερδοφορία. Για όλους.
Πάρτε μία γεύση από το παρελθόν. Ίσως αποτελέσει υλικό για φιλόδοξους ρομαντικούς τού σήμερα. Γιατί όχι και πραγματιστές.
Νίκος Γραμματικόπουλος. Το ύστατο αντίο (1935-2019)
Photo / Βίντεο: Νίκος Γραμματικόπουλος
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.