Το πιο οδηγοκεντρικό υπερμίνι της κατηγορίας, το Ford Fiesta ST, με 5θυρο αμάξωμα εφοδιάζεται πλέον με σύστημα Torque Vectoring. Και όχι με μπλοκέ διαφορικό. Πώς είναι οδηγικά;
Δεν χρειάζονται εκτενείς πρόλογοι για το αγαπημένο μας Ford Fiesta ST. Oδηγώντας την έκδοση με το μπλοκέ διαφορικό, γράφαμε πως πρόκειται για «ό,τι καλύτερο μπορεί να αγοράσει όποιος θέλει ένα μικρό, άψογα στημένο, ποιοτικά φτιαγμένο και εξόχως οδηγοκεντρικό εμπροσθιοκίνητο». Κάτι έχει αλλάξει όμως
Πλέον, κατόπιν της ενημέρωσης που είχαμε από την επίσημη εισαγωγική, τη Ford Motor Ελλάς, αν κάποιος επιθυμεί το 5θυρο αμάξωμα, το Ford Fiesta ST έρχεται εφοδιασμένο με σύστημα Torque Vectoring Control. Και όχι με το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife
Ο λόγος έχει να κάνει με το ότι στην 5θυρη έκδοση η τοποθέτηση εξ αρχής του μπλοκέ διαφορικού θα μετακινούσε σε επίπεδο ταξινόμησης το αυτοκίνητο και θα άλλαζε η τιμή του αισθητά
«Και τι γίνεται αν κάποιος θέλει οπωσδήποτε το συνδυασμό 5θυρου και μπλοκέ;», ήταν η επόμενη ερώτησή μας.
Η απάντηση είναι πως, ναι, υπάρχει ακόμα ως δυνατότητα να το παραγγείλει όποιος θέλει με το 5θυρο, με επιβάρυνση €91.
Ωστόσο, αναλόγως εξοπλισμού με τον οποίο ο πελάτης θα το επιλέξει, ενδεχομένως να αλλάξει το λεγόμενο «bracket» επιβαρύνσεων και η τιμή να ανέβει αισθητά. Το πόσο ακριβώς έχει να κάνει με την κάθε περίπτωση.
Η παραλαβή του εμπορεύματος
Κάπως έτσι, παραλάβαμε το κόκκινο 5θυρο Fiesta ST, από το νέο σημείο παραλαβής των δημοσιογραφικών αυτοκινήτων, το Ford Car Center, στη Λ. Συγγρού.
Βαθιά, λοιπόν, στα σωθικά του Fiesta ST βρίσκεται το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης Torque Vectoring Control (TVC). Όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου παραμένουν ως έχουν.
Βγαίνω κατευθείαν Συγγρού. Βλέπω μπροστά μου άδεια τη λεωφόρο και βυθίζω με 1η και αμέσως με 2η το γκάζι.
Ο μικρός «διάβολος» επιταχύνει ακαριαία και δύσκολα ο αμύητος θα φανταστεί πως κάτω από το μικρό καπό υπάρχει ένας επίσης μικρός 3κύλινδρος κινητήρας 200 ίππων, ικανός για 0-100 km/h σε μόλις 6,5” και τελική 230 km/h. Εκρηκτικός, άμεσος, χωρίς κενά. Αυτό, όμως, μας ήταν ήδη γνωστό από τη δοκιμή του 3θυρου ST
Η στενή σχέση μεταξύ μαύρης μοκέτας και δεξιού πεντάλ είχε άλλο στόχο: το πώς αντιδρά το αυτοκίνητο στο λεγόμενο torque steer. Δηλαδή, αν ψαρεύει, σαν τσιπούρα στο αγκίστρι, με τους τροχούς να κοιτούν ευθεία σε φάση επιτάχυνσης.
Στο Fiesta ST, ωστόσο, δεν υπάρχει τέτοιο φαινόμενο, ούτε χαζοσπινάρισμα που να θυμίζει φτιαγμένο τουρμπάτο περασμένων δεκαετιών. Βάζει δύναμη άμεσα «κάτω», ασκείς ένα τσικ περισσσότερης μυικής δύναμης στη στεφάνη (με το σωστό πάχος) και εκσφενδονίζεσαι.
Το Fiesta πετάχτηκε με ζωηράδα με ένα ελαφρύ μόνο τράβηγμα του τιμονιού – και τίποτα περισσότερο. Όσο συνηθίζεται για να σου υπενθυμίζει πως βρίσκονται 29,6 kgm ροπής, διαθέσιμα από τις μόλις 1,400 rpm σε ένα κοντό αμάξωμα.
Το ίδιο -και κατά τι πιο έντονο- θα βιώσεις αν οδηγήσεις και ένα 3θυρο με μπλοκέ. Εδώ, στο 5θυρο με το TVC, ο συνδυασμός παραμένει εκρηκτικός αλλά και πιο φιλικός σε άμεση επαφή.
Διορθώνεις ενστικτωδώς, λοιπόν, με αυτήν την ψιλοξεχασμένη αίσθηση τού δυνατού, επιθετικά στημένου προσθιοκίνητου. Η συνέχεια είναι καρμπόν όπως και στην έκδοση με το μπλοκέ της Quaife.
Η απόσβεση σφιχτή έως πολύ σφιχτή, με ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό. Στην καθημερινή οδήγηση απορροφά ελεγχόμενα τις γνωστές ανωμαλίες της ελληνικής ασφάλτου, δεν βροντάει, δεν τρίζει, δεν κουνάει πουθενά. Είναι όμως πραγματικά σφιχτή.
Το εσωτερικό του Fiesta ST είναι προσανατολισμένο στη λογική ενός μικρού, γρήγορου hot hatch που σκοπό έχει την οδηγική ευχαρίστηση και τη συμμετοχικότητα. Δύο στοιχεία που τα παρέχει σε αφθονία. Εννοείται υπάρχει το σύστημα SYNC 3 της Ford, ένας σαφώς καλύτερος πίνακας οργάνων, πιο ευδιάκριτος και όμορφος, κλασικό χειρόφρενο (yes!) και μια πολύ καλή συναρμογή
Το τιμόνι με το σωστό βάρος, άμεσο, καρτίστικο. Μόνο όταν μπήκα «door to door »σε ένα Focus ST-Line κατάλαβα πόσο αισθητά πιο επιθετική είναι η χαρτογράφιση της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας του Fiesta ST σε σχέση με το μεγαλύτερο «αδελφό» του.
Μόνο μειονέκτημα της κρεμαγιέρας του Ford Fiesta ST είναι ο μικρός κύκλος στροφής. Ακόμα και σε φαινομενικά άνετα «επί τόπου» πρέπει να ανοιχτείς περισσότερο για να μη ντροπιάζεσαι ότι δεν μπορείς να καταφέρεις μια στοιχειώδη στροφή με ένα ST. Πού να ‘ξερε ο κόσμος…
Οδηγώντας το αυτοκίνητο σε μεσαίες καμπές αρχίζεις και εντοπίζεις ό,τι μπορεί να σηματοδοτεί τις διαφορές του Torque Vectoring σε σχέση με το εξάρτημα της Quaife. Η πρόσφυση είναι και εδώ εξαιρετική – τουλάχιστον με τα σχεδόν φρέσκα Michelin Pilot Sport που φορούσε το αυτοκίνητο δοκιμής.
Με μισό γκάζι και πιέζοντας βαθμιαία περισσότερο εντός της στροφής, το 5θυρο Fiesta ST διατηρεί έναν πιο προοδευτικό χαρακτήρα σε σχέση με το 3θυρο. Είναι πιο φιλικό, πιο στρωτό για τον μέσο οδηγό και, αν θέλετε, λιγότερο μαθηματικό ως προς τον τρόπο που θα διαχειριστείς την ισχύ.
Καθώς η λειτουργία του TVC βασίζεται στο να συνεργάζεται με το Traction Control ώστε να μπορείς να παραμένεις στο γκάζι την ώρα που το δεύτερο σε «μαζεύει», διαγράφεις την τροχιά με ευκολία και ταχύτητα.
Σε πιο κλειστή διαδρομή θα ανοίξει λίγο περισσότερο την τροχιά του. Ελάχιστα. Η πιο σημαντική διαφορά σε σχέση με την έκδοση με το μπλοκέ είναι πως δεν θα την κλείσει με τον έντονο, εμφατικό, σχεδόν αγωνιστικό τρόπο που το κάνει η τελευταία
Όπως γράφαμε και στην αρχική δοκιμή του 3θυρου Fiesta ST, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα τεχνικό προσθιοκίνητο αν επιλέξεις το μπλοκέ. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να επιτεθείς σε μια καμπή, ανάλογα με το πόσο βαθιά πατάς το γκάζι, πόσο στρίβεις το τιμόνι και ποια σχέση έχεις στο κιβώτιο. Ικανό, αποτελεσματικό αλλά επουδενί αυτονόητα εύκολο – όπως, για παράδειγμα, το VW Polo GTI. Και εκεί κολλάει η παραπάνω αναφορά περί «μαιθηματικού» τρόπου.
Η οδηγική διαφορά χωρίς μπλοκέ
Με το μπλοκέ δεν χρειάζονται πολλές κινήσεις. Κάνουν το Fiesta ST περισσότερο νευρικό από όσο χρειάζεται και αυτό δεν είναι μια αίσθηση που γενικά είναι ευχάριστη σε ένα μικρό αμάξωμα.
Εμπιστεύεσαι το μπλοκέ διαφορικό, είσαι λιτός με το τιμόνι, θαρραλέος με το γκάζι και η τροχιά «βγαίνει».
Με το αυτοκίνητο της σημερινής μας δοκιμής, το 5θυρο με το TVC, έχεις μια μεγαλύτερη ανοχή ως προς τις κινήσεις σου σε τιμόνι και δεξί πεντάλ. Αυτό το κάνει λιγότερο αιχμηρό – που δεν είναι καθόλου κακό αν ξέρεις τι ακριβώς ζητά
Μαζί έχεις και μία ελαφρώς μικρότερη «βεντάλια» επεμβάσεων στο πώς θα ρυθμίσεις την τροχιά. Αυτό, ωστόσο, δεν καθιστά το αυτοκίνητο λιγότερο ενδιαφέρον. Το κάνει λιγότερο «ειδικό» – με την έννοια που αντιλαμβάνεται ένας σκεπτόμενος petrolhead.
Σε κάθε περίπτωση, αν ξέρεις, δύσκολα έως εξαιρετικά δύσκολα θα σε ακολουθήσει κάποιος. Είναι «όπλο» σε οικονομική συσκευασία. Just do it.
Photo: Ford
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.