Κανονικά το FIAT Panda θα έπρεπε να βγαίνει για πάντα. Τόσο σωστό, έξυπνο, ικανό. Ωστόσο μετά το γνωστό ομώνυμο αρκουδάκι, απειλείται κι αυτό. Τούτη τη φορά με προσωρινή διακοπή της παραγωγής του στην Ιταλία
Δείτε εδώ κουκλί από τα ’90s. Τετρακίνητο FIAT Panda, έτοιμο για trekking, όπως λεγόταν και η συγκεκριμένη έκδοση. Panda και παντού. Άσχετο, πολύ θα γούσταρα να ‘χα ένα τέτοιο
Την περασμένη εβδομάδα, σε ένα βουλκανιζατέρ στη Λ. Βάρης-Κορωπίου όπου έτυχε να είμαι, ήρθε μετά από λίγο ένας κύριος, γύρω στα 70, με ένα πράσινο FIAT Panda. Όχι το καινούργιο, αλλά εκείνο το τελείως cult πλέον, το υπέροχο τετρακίνητο από τη δεκαετία του ’80
Ήταν αυτό που λέμε «στην πένα». Σε άψογη κατάσταση, καλοσυντηρημένο και με το διακριτικό εκείνο λογότυπο που σηματοδοτούσε και το πίσω διαφορικό: «4×4».
Εκεί που περιμέναμε και οι δύο τη σειρά μας, πιάσαμε κουβέντα. Μου ‘πε, γεμάτος περηφάνια, πως έχει άλλα δύο τέτοια. Ένα στη Τζιά, όπου έχει εξοχικό, κι άλλο ένα σπίτι, εκεί κοντά. «Φιατάκιας» 100%. Με το δίκιο του
Αναζητούνται επειγόντως πελάτες. Το τρέχον Panda, παρότι μικρό, είναι ακρογωνιαίος λίθος στη γκάμα της FIAT
Το Panda μπορεί να ‘ταν μια σταλιά, αλλά ανέκαθεν αποτελούσε μία πολύ στέρεη βάση στη γκάμα της Fabbrica Italiana Automobili di Torino (εξ ου και πρέπει να γράφεται με κεφαλαία το όνομά της ως αρκτικόλεξο).
Λιλιπούτειο, ελαφρύ, ικανό, τσάμπα στη συντήρησή του και ειδικά ως τετρακίνητο ένα αδάμαστο «αγριοκάτσικο», χάρη στη συνεργασία που είχαν κάνει τότε οι ιταλιάνοι με τους αυστριακούς της Steyr. Ίσως τη θυμάστε απ΄τα ομώνυμα φορτηγά. Ό,τι πρέπει για ανήσυχους τύπους που δεν πολυνοιάζονται για χλίδες και ανέσεις
Επί τη ευκαιρία, να θυμίσουμε επίσης ότι το Panda είχε βγει σε ένα κάρο εκδόσεις. «Ανοιχτό», επετειακό, κάτι άλλο για σκι και βουνά, είχε τρέξει και στο Ράλλυ Ντακάρ – ό,τι θέλετε βάλτε. Ήταν τόσο σωστό αρχιτεκτονικά το σχέδιο του Μεγάλου (ναι, ξέρω το ΄χω ξαναγράψει αλλά έτσι είναι) Τζιορζτέτο Τζουτζιάρο, που έδωσε στους Ιταλούς τη βάση για να την αρμέξουν εν παντί τρόπω. Τε ‘σπά. Μην ξύνουμε άλλο την πληγή
”Torino, we have a problem”
Ανέσυρα το παραπάνω παραστατικό για να γίνει η νοητή, ίσως και πιο εύπεπτη, σύνδεση με την επικαιρότητα.
Αυτήν που λέει ότι το εργοστάσιο της FIAT στο Τορίνο ανακοίνωσε διακοπή εργασιών από 11 έως 29 Σεπτεμβρίου λόγω μειωμένης ζήτησης του Panda.
Να θυμίσω πως ήδη, μερικές μέρες πριν, επίσης είχε ανακοινωθεί το κατέβασμα των «διακοπτών» στη γραμμή παραγωγής του FIAT 500e, της ηλεκτρικής, δηλαδή, έκδοσης του συμπαθητικού «πεντακοσαρακίου» (sic). Δύσκολα τα πράγματα…
Ενδεικτικά, οι πωλήσεις του FIAT Panda του νεότερου, σύμφωνα με τα επίσημα γραπτά και αριθμούς, έχουν πέσει σχεδόν στις μισές μέσα σε ένα μόλις χρόνο.
Συγκεκριμένα, από τις 6.505 στς 3.873, από Αύγουστο του ’23 σε Αύγουστο ’24.
Τι να γίνει, έτσι πάει το πράμα όταν μαζεύεις ένα κάρο μπράντες κάτω από τη μαχάλη (βλ. Stellantis) και μετά δεν ξέρεις πώς να τις πρωτοδιαχειριστείς ελπίζοντας πάντα σε εκείνη τη ρετρό ανάμνηση από ιταλόφιλους ιδιοκτήτες που αγαπούν τη FIAT όπως εκείνο το νεανικό τους αγαπημένο ημερολόγιο. Μπορεί και να διαβάζεται με φόντο το ηλιοβασίλεμα στη Τζιά
Είκοσι τρία ολόκληρα χρόνια έμεινε στην παραγωγή το 1ης γενιάς FIAT Panda. Και μαζί του ένα σωρό ειδικές εκδόσεις. Mέχρι και ηλεκτρικό Panda Elettra, αρχές δεκαετίας του ’90, υπήρχε. Τόσο «μπροστά» από τις εξελίξεις ήταν
Photo: FIAT
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.