Τα 2/3 των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνται σήμερα, έχουν ηλεκτρικό χειρόφρενο. Το κλασικό χειρόφρενο «πεθαίνει»
Διαβάζω σε μια έρευνα πως μόλις το 37% των νέων αυτοκινήτων έχει αυτό το ματσούκι να προεξέχει στο κέντρο της κονσόλας. Είναι το χειρόφρενο, νεαρέ οδηγέ
Αυτό, το χειροκίνητο. Εξ ου και «χειρόφρενο». Το λέει και η λέξη. Με το κουμπί στην άκρη, τη φυσική δύναμη που απαιτεί, και τόση απλότητα λειτουργίας που συνοδεύει το αυτοκίνητο από τη γέννησή του
Δεν μπορώ να το αποδείξω αλλά ένας βασικός μοχλός πίεσης πίσω από το θάνατο του χειρόφρενου είναι οι γυναίκες. Και οι αδύναμοι δικέφαλοί τους (sic).
Σίγουρα, θέλει λίγο ζόρι να κατεβάσεις το χειρόφρενο αν το ΄χεις ανεβάσει τέρμα. Και τα κορίτσια μισούν τέτοιου είδους ζόρια. Εξ ου και η παράκληση «αγάπη μου, μου το κατεβάζεις;». Το χειρόφρενο, εννοείται.
Είναι αυτό το χειρόφρενο που όλο και πιο γρήγορα αντικαθίσταται από το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Το e-brake. Αυτό το μπουτόν που αρκεί να το πατήσεις για να ξεμπερδεύεις.
Σύμφωνοι, το ηλεκτρικό χειρόφρενο έχει κάποια πλεονεκτήματα: Είναι εύκολο. Πατάς και φεύγεις. Ή ασφαλίζεις. Και δεν τσουλάει κατά λάθος. Απελευθερώνει χώρο στην κονσόλα. Εκεί που πλέον υπάρχει χώρος για άλλα μπουτόν, pads και ό,τι άλλο gadget. Συνδυάζεται με επιπλέον λειτουργίες όπως το γνωστό, και ιδιαίτερα χρήσιμο για «παραπληγικούς» της οδήγησης, hill-holder. Δεν χρειάζεται συντήρηση ή ρύθμιση.
Ναι, αλλά το ηλεκτρικό χειρόφρενο έχει και μειονεκτήματα.
Είναι περίπλοκο ως μηχανισμός. Καμία σχέση με το απλό, φτηνό και do it yourself χειροκίνητο.
Έχουν σημειωθεί πολλές ανακλήσεις για βλάβες. Η Tesla, για παράδειγμα, ανακάλεσε 57.000 αυτοκίνητά της το 2017 για πρόβλημα στο ηλεκτρικό χειρόφρενο. Και δεν είναι η μόνη εταιρεία. Συνέβη και σε περιπτώσεις, όπως Renault, Toyota και άλλες.
Μένεις ανήμπορος στην άκρη του δρόμου αν, για παράδειγμα, μείνεις από μπαταρία και θες να σπρώξεις το αυτοκίνητό σου. Lonely planet. Σε μερικά, ωστόσο, έχει προβλεφθεί η χειροκίνητη απενεργοποίηση του ηλεκτρικού χειρόφρενου. Προσευχήσου να το έχει και το δικό σου για να μην ψάχνεις να το φορτώσεις βραδιάτικα.
Το σημαντικότερο όλων; Το ηλεκτρικό χειρόφρενο καταργεί μια από τις πιο διασκεδαστικές εφηβικές μας εμπειρίες, το κλασικό τράβηγμα του χειρόφρενου. Λέγεται και εξοικείωση με την τέχνη της αποσταθεροποίησης. Να, όπως διδάσκει ο drift king, Tsuchyia στο video.
Τέλος, αν θέλετε, το κλασικό χειρόφρενο προσφέρει και έναν επιπλέον παράγοντα ενεργητικής ασφάλειας. Όπως, για παράδειγμα, αν έρχεσαι με λίγα περισσότερα χιλιόμετρα σε κλειστό στροφιλίκι και η τροχιά κλείνει απότομα περισσότερο. Ένα στιγμιαίο «τσίμπημα» του χειρόφρενου, συχνά, σώζει την άτιμη την υποστροφή.
Φυσικά, οι τελευταίες παρατηρήσεις είναι συμπεριφορές που η πολιτική ορθότητα (σε αυτοκίνηση αλλά και γενικότερα σε κοινωνία) ρίχνει στην πυρά.
Η όσο και πιο εύκολη, ξεκούραστη, μη συμμετοχική μετακίνηση προχωρά ακάθεκτη. Δέκα χρόνια μετά, το χειρόφρενο «πεθαίνει». Κρίμα. Κι ας μην έχω μια επιπλέον ποτηροθήκη φάτσα-κάρτα.
Υ.Γ. Κορίτσια, να ξέρετε ότι, βασικά, φταίτε εσείς.
Photo: Google / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.