Καθημερινά, δεκάδες είναι τα δημοσιεύματα και τα ρεπορτάζ στα ΜΜΕ τα οποία στρέφονται κατά των diesel αυτοκινήτων. Τι ισχύει τελικά ;
Απαγορεύσεις στα αστικά κέντρα για παλιά πετρελαιοκίνητα, έξτρα φορολογία και μεταστροφή σε άλλες τεχνολογίες από τις εταιρείες αυτοκινήτου συνθέτουν ένα εχθρικό παζλ στον μέχρι πρόσφατα δημοφιλέστερο τύπο καυσίμου στην Ευρώπη.
Τι άλλαξε, όμως, στη Γηραιά Ήπειρο και τι πρόκειται να γίνει στο εξής; Το Dieselgate -εμφανίστηκε, περίπου, πριν από τρία χρόνια στην Αμερική- επέφερε μια σειρά από αρνητικές εξελίξεις.
Ο μέχρι πρότινος τρόπος μέτρησης ρύπων και κατανάλωσης ήταν διάτρητος και έτσι τα νούμερα που ανακοίνωναν οι κατασκευαστές ήταν -κατά γενική ομολογία- πλασματικά. Σήμερα, η εφαρμογή του WLTP δημιουργεί «πονοκέφαλο» στους κατασκευαστές.
Μάλιστα, πολλά εργοστάσια τροποποιούν τις γραμμές παραγωγής τους ώστε τα μοντέλα τους να εναρμονιστούν με τα νέα δεδομένα που θα είναι υποχρεωτικά από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο (δεν αποκλείονται αυξήσεις σε τιμές και σε τέλη κυκλοφορίας – όπου, δηλαδή, υπάρχει εξάρτηση με ρύπους).
Στο πλαίσιο αυτό η εξέλιξη των μικρών diesel κινητήρων μοιάζει ασύμφορη και χωρίς νόημα, καθώς τα μοτέρ βενζίνης είναι πιο αποδοτικά και μπορούν να «πιάσουν» νούμερα με μικρότερο κόστος.
Άρα, είναι ρίσκο η αγορά πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου; Αν εξαιρέσουμε πως αύριο μπορεί να ξυπνήσει κάποιος υπουργός και να χαρατσώσει τα diesel, αυτή τη στιγμή ο υποψήφιος αγοραστής ενός καινούργιου πετρελαιοκίνητου δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Βέβαια, το ερώτημα που τίθεται είναι εάν το χρειάζεται πραγματικά. Και μιλάμε για τις περιπτώσεις που διανύονται από 20.000 χλμ. -και πάνω- κάθε χρόνο.
Αν τα ετήσια χιλιόμετρα είναι λιγότερα, τότε η απόσβεση του έξτρα κόστους, έναντι της βενζίνης, γίνεται σε διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών και δεν συμφέρει.
Άρα, είναι θέμα αναγκών. Αν κάνετε πολλά χιλιόμετρα τον χρόνο, το diesel συμφέρει. Αν όχι, η βενζίνη δείχνει πιο θελκτική. Σε κάθε περίπτωση επιλέξτε καινούργιο αυτοκίνητο και όχι μεταχειρισμένο εισαγωγής. Και όχι επειδή θα… καταργηθεί το diesel, όπως κάποια Μέσα -ψευδώς- διασπείρουν
Αξίζει επίσης να σχολιαστεί πως τον Μάρτιο του 2016, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωνε ότι ετοιμάζεται για έναν κόσμο χωρίς πετρέλαιο.
Τρία χρόνια μετά, μία άλλη μεγάλη πετρελαιοπαραγωγός δύναμη, η Νορβηγία, δήλωνε ότι το κρατικό επενδυτικό ταμείο, που δημιουργήθηκε χάρη στα πλούσια έσοδα από τον μαύρο χρυσό, ετοιμάζεται να απαλλαγεί από τις πετρελαϊκές μετοχές.
Ο συμβολισμός, αδιαμφισβήτητος. Αλλά στην πράξη καμία από τις δύο χώρες και σίγουρα όχι συνολικά η παγκόσμια οικονομία δεν είναι έτοιμη ή πρόθυμη να πράξει αυτό που θα ήλπιζαν όσοι ζητούν να επιταχυνθεί η προσπάθεια για απεξάρτηση στον πλανήτη από τα ορυκτά καύσιμα.
Βέβαια, η στροφή σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας έχει αρχίσει, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται πιο έντονες από ποτέ, ενώ και οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να προσαρμοστούν σε έναν κόσμο που αναζητεί πιο καθαρές πηγές ενέργειας.
Όμως, αυτή η απομάκρυνση, όπως διαγράφεται, θα είναι εξαιρετικά αργή. Άρα, προλαβαίνετε
ΥΓ Διαβάστε περισσότερες τάσεις για το πού πάει η αυτοκίνηση στο νέο Best of Cars 2019.
Photo: Google / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.