Cigarette: H F1 της θάλασσας

Post date:

Author:

Category:

Κάτι περισσότερο από απλά ταχύπλοα. Πολύ στυλ, ακόμη περισσότερη ταχύτητα και μια cult ιστορία πίσω από τα πιο σέξι σκάφη επιδόσεων στον πλανήτη. Tα Cigarette είναι η Formula 1 της θάλασσας

Ήταν στις αρχές των ‘60s στο Μαϊάμι. Ένας ψηλός, γύρω στο 1.90, μελαχρινός τύπος μόλις είχε φτάσει με τις βαλίτσες του από το Νιου Τζέρσεϊ. Στα 28 του χρόνια ο Don Aronow ήταν ήδη ένας αυτοδημιούργητος εκατομμυριούχος στον τομέα των κατασκευών, με μια πλούσια ατζέντα γνωριμιών και ένα ακόρεστο πάθος: τους αγώνες με ταχύπλοα σκάφη.

Άνθρωποι που τον ήξεραν από κοντά τον περιγράφουν σαν ένα δυναμικό, ιδιαίτερα κοινωνικό, φιλόδοξο και γοητευτικό άνδρα που είχε βάλει σαν στόχο της ζωής του να γίνει ο βασιλιάς της ταχύτητας.

Μέσα στον επόμενο χρόνο είχε ήδη συστήσει την πρώτη του εταιρία κατασκευής ταχύπλοων, τη Formula Marine, λίγο αργότερα τη Donzi Marine και στα τέλη της δεκαετίας την Cigarette Racing Τeam.

Έτσι είχε ονομάσει το σκάφος του με το οποίο είχε καταφέρει να γίνει Παγκόσμιος Πρωταθλητής. ‘’The Cigarette’’. Κανείς δεν ξέρει πώς του ήρθε η ιδέα για το βαπτιστικό. Λόγω σχήματος; Επειδή ήταν τόσο γρήγορο που γινόταν καπνός; Ποιος ξέρει…

Πάντως ακόμα και σήμερα, πενήντα χρόνια αργότερα, σε μια από τις καμπάνιες της εταιρίες που εκπροσωπεί πλέον το παγκόσμιο brand υπάρχει ένα ενδιαφέρον εικαστικό: μια γυναίκα που καπνίζει και μέσα από τον καπνό εμφανίζεται, αιχμηρό και σέξι το ομώνυμο σκάφος. Ένα σκάφος που υπερέβη το όνομα του.

Βλέπετε, τα Cigarette απέκτησαν τόση αποδοχή που κατέληξαν να αναφέρονται όχι μόνο στα υπερσκάφη που κατασκεύαζε ο Don Aronow αλλά σε ένα γενικότερο όρο που χαρακτηρίζει όλη την κατηγορία αυτού του είδους των σκαφών.

Κάτι σαν ιταλική exotica, σαν τα χαμηλά, μακριά supercars, τις Lamborghini, τις Ferrari και τα Pagani, έτσι και τα Cigarette έγιναν το απόλυτο όπλο ταχύτητας στο νερό. Ή αλλιώς η πιο αναγνωρίσιμη φιγούρα ανάμεσα στην πλούσια αφρόκρεμα που ήθελε να διακριθεί στους αγώνες ταχύτητας

Ο Σάχης της Περσίας, ο Malcolm Forbes της γνωστής εκδοτικής δυναστείας,  ο πρώην πρόεδρος George Ν. W. Busch αλλά και ο 36ος πρόεδρος των Η.Π.Α.,Lyndon Johnson, στο κτήμα του στο Τέξας διέθετε αρκετά σκάφη φτιαγμένα δια χειρός Aronow. Οι σχέσεις του Aronow με την εξουσία ήταν αρκετά στενές. Και ενίοτε διφορούμενες όπως θα εξηγηθεί και παρακάτω.

Προς το παρόν, ας κρατήσουμε πως η συνεργασία του Aronow επεκτάθηκε κατασκευάζοντας τα λεγόμενα Blue Thunders, τα 39 ποδών Catamaran που ήταν σχεδιασμένα για να εξοπλίσουν τις αρχές στον έλεγχο των παράνομων παράκτιων δραστηριοτήτων. Μάλιστα ο ίδιος ο πατήρ Busch, ήταν μέσα στο σκάφος μαζί με τον Aronow κατά τη διάρκεια της τελικής δοκιμής πριν δοθεί η τελική έγκριση για τα κονδύλια της κατασκευής τους.

Όμως πέρα από τη χρυσόσκονη των αγώνων και τo easy living ανθρώπων που ζούσαν από την αδρεναλίνη η ιστορία των Cigarette γράφτηκε και στις ακτές του Miami. Εκεί, στην πρωτεύουσα των φόνων όλης της Αμερικής, η διακίνηση ναρκωτικών ουσιών από την Καραϊβική άρχισε να γίνεται ένα συχνό φαινόμενο.

Και τα superboats έγιναν το κατάλληλο όχημα μεταφοράς. Σε ήρεμα νερά δεν ήταν εύκολο να εντοπιστούν από τις αρχές και βέβαια ήταν ταχύτατα. Κάτι σαν το Miami Vice μόνο που αυτό δεν ήταν απλώς μια τηλεοπτική σειρά.

Πέρα από τις ωραίες γυναίκες, το σασπένς και τα εκρού σακάκια του Don Johnson απεικόνιζε μια παράλληλη τοπική πραγματικότητα. Την παράνομη διακίνηση με το μύθο των Cigarette να αποκτά έτσι ένα επιπλέον στοιχείο μυστηρίου και πόθου: οι αγώνες, το hardcore της ταχύτητας, η αίσθηση της παρανομίας, η χαλαρότητα του πλειϊμποδισμού ή και ο σνομπισμός απέναντι στις πλωτές επαύλεις και τα μεγαθήρια της χλιδής. Σαν να συγκρίνεις μια αθλητική Ferrari Scuderia με μια Maybach. Ή κάπως έτσι, τελοσπάντων. 

Φτιαγμένα από fiberglass και με μήκος από 30 ως 50 πόδια, με μια αεροδυναμική λιτή που δεν επιτρέπει ανέσεις μπουρζουαζίας ή show off, ένα Cigarette φιλοξενεί ίσα – ίσα το πλήρωμα. Και είναι φυσικά αθλητικό στα όρια του μπρούτου. Σε αγωνιστική έκδοση μπορεί να φτάνει και τους 1.000 ίππους

H συνεργασία της Mercedes ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια με αφορμή την, τότε πρωτοεμφανιζόμενη SLS, και συνεχίζεται μέχρι σήμερα

Όσοι έχουν μπει σε ένα τέτοιο σκάφος μιλούν για μια μοναδικά scary εμπειρία καθώς η θάλασσα, ως γνωστόν, επιταχύνει την αίσθηση της ταχύτητας. Και βέβαια δεν συγχωρεί λάθη, αστοχίες ή κακή εκτίμηση.

Τα ατυχήματα στους αγώνες είναι πάντα ένα ενδεχόμενο, πόσο μάλλον στον κάθε μορφής μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά οι προδιαγραφές και τα μέτρα ασφαλείας προσπαθούν κάθε φορά να καλύψουν το ανθρώπινο λάθος. Ή την τάση για υπερβολή. Είτε λέγεται WRC, είτε Formula 1, είτε παγκόσμιο πρωτάθλημα ταχυπλόων σκαφών ο στόχος είναι να απολαμβάνουν συμμετέχοντες και κοινό το μέγιστο δυνατό θέαμα. 

Σήμερα, υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες που συμμετέχουν με σκάφη ‘’ Cigarette’’ (πέραν των αρχικών τεσσάρων που μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον απ’ τα ‘60s ως τα ‘80s) και έχει λάβει χώρα μια σχετική διεύρυνση για την εκλαΐκευση του σπορ χωρίς αυτό να σημαίνει πως μπορεί να αντικαταστήσει το ποδόσφαιρο….

Στην ουσία, εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται σαν το σπορ των πλουσίων (‘’Rich men sport’’) ενώ είναι ενδεικτικό πως παρόλο που υπάρχουν χορηγοί των ομάδων παραμένει ένα σπορ που το ασκούν ιδιώτες που χρηματοδοτούνται από μια μικτή, θα λέγαμε, δεξαμενή κεφαλαίων, ιδιωτικών και εμπορικών.

Το βέβαιο πάντως είναι πως η διαφημιστική προβολή είναι δεδομένη. Όπως έχει δηλώσει ο ιδιοκτήτης ομάδας και οδηγός Bjorn Rune Gjelsten ‘’ στη Formula 1, ένα εκατομμύριο χορηγίας καταλαμβάνει μόνο ένα μικρό μέρος προβολής πάνω στο μονοθέσιο ενώ στους αγώνες ταχυπλόων, το ίδιο ποσό καλύπτει ολόκληρο το σκάφος’’. Προφανώς ο Νορβηγός, πολλάκις παγκόσμιος πρωταθλητής, προσπερνά την διαφορά βεληνεκούς και τηλεθέασης ανάμεσα στα αντίστοιχα event αλλά έτσι είναι το πάθος. Σε κάνει να τα βλέπεις όλα από το καλειδοσκόπιο αυτού που αγαπάς. Πάντως η τάση είναι το σπορ να κινείται στη λογική ενός σιρκουϊ με καθορισμένη λίγο πολύ διαδρομή ώστε να διευκολύνονται έτσι οι θεατές και η τηλεοπτική κάλυψη. 

Την ίδια στιγμή μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων τείνουν να συνδέσουν τα εξωτικά τους προϊόντα με το πρωτάθλημα Cigarette Racing. Παράδειγμα η Mercedes. Που με αφορμή τη 239.00€, τότε νέα, SLS (ή επί το καλλιτεχνικότερο Gullwing καθώς ο τρόπος που ανοίγουν οι πόρτες της θυμίζουν τα φτερά γλάρου…) έδωσε υποτίθεται την έμπνευση για το σκάφος που θα εκπροσωπήσει την εταιρία.

Πρόκειται για ένα Cigarette 46 ποδών και 2.700 ίππων που κατασκευάστηκε σε συνεργασία μεταξύ της AMG (πρόκειται για το τμήμα που εξελίσσει τις πιο δυνατές Mercedes) και της Cigarette και κινείται από twin turbo κινητήρες της Mercury. Απλά τέρας… 

Κινήσεις σαν κι αυτή αλλά και η γενικότερη αύξηση του ενδιαφέροντος απλώς επιβεβαιώνουν πως το όραμα του Donald Joel Aronow φαίνεται ότι όρισε ολόκληρο το θεσμό.

Ο ίδιος ο Aronow έζησε τη ζωή του ανάμεσα στο πάθος για τους αγώνες, τα δύο παγκόσμια πρωταθλήματα, τα τρία πρωταθλήματα Η.Π.Α. και τη φημολογία για μια ζωή που κινούνταν στα όρια μιας κοινωνικής ατζέντας που αποτελούσε ένα κράμα προσωπικοτήτων. Λέγεται πως ο ίδιος εξόπλισε κρυφά κάποια σκάφη πελατών του με ειδικούς πομπούς ώστε να εντοπίζονται από τις αρχές. Το πρόβλημα φυσικά ήταν πως οι πελάτες του ήταν γνωστοί έμποροι ναρκωτικών 

Ένα βράδυ λοιπόν, φεύγοντας από τα γραφεία του στο τέρμα της 188ης οδού στο Miami, μπήκε στο αυτοκίνητο του. Έβαλε μπροστά τη μηχανή, άνοιξε τον κλιματισμό και πριν βάλει ταχύτητα, μια λευκή Lincoln σταμάτησε δίπλα του. Ο Aronow τους ήξερε. Κατέβασε το παράθυρο του και πριν προλάβει να κάνει οτιδήποτε δέχθηκε μερικές σφαίρες. Μερικοί περαστικοί προσπάθησαν να τρέξουν. Η Lincoln πάτησε δίπλα το γρασίδι και εξαφανίστηκε. Τα Cigarette έμειναν για πάντα.

Photo: Cigarette / Mercedes

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Γιάννης Κωνσταντόπουλος
Γιάννης Κωνσταντόπουλος
Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος έχει περισσότερες από δύο δεκαετίες στο χώρο των Media και του Ειδικού Τύπου (Car Magazine, Top Gear, Esquire, Porsche Magazine, Eurobanker κ.ά.). Τα τελευταία έξι χρόνια «οδηγεί» το 4Drivers με συμμετοχή αρθρογράφων που εκτιμούν την αντικειμενική ενημέρωση, την απόλαυση της οδήγησης και τη δημιουργική ματιά. Ταυτόχρονα, εκδίδει το Best of Cars και άλλες concept εκδόσεις. Οι φήμες λένε πως με τόση κατανάλωση βενζίνης, βαρύνεται για σημαντικό μέρος της τρύπας του όζοντος. Δηλώνει ένοχος.

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»

Υπερβολικά ηδονιστικό. Για το Miami του ’90

Αυτοκίνητα με γωνίες που μπορούσαν να σουβλίσουν αμνοερίφια, bodybuilders, ηδονισμός και ναρκωτικά. Το Miami της δεκαετίας του ’90 ξαναζεί μέσα από τις σελίδες ενός νέου βιβλίου

Έχουμε καύσωνα. Αλλά πόσους βαθμούς έχει μέσα το αυτοκίνητό σου;

Αν δεν έχετε κλειστό γκαράζ, ακόμα και μία απλή ηλιοπροστασία κάνει τη δουλειά της