Δηλαδή ποιο το νόημα στο τιμόνι αλά F1;

Post date:

Author:

Category:

Ίσιο από κάτω. Ενίοτε ίσιο και από την επάνω πλευρά. Δηλαδή ποιος ο λόγος για την τετραγωνοποίηση του κύκλου;

Τιμόνι Corvette

Το τιμόνι αλά F1 είναι το νέο trend της σπορ αυτοκίνησης. Όχι ότι βγάζει νόημα σε ένα καθημερινό αυτοκίνητο, αλλά έτσι εχουν τα πράγματα. Παντού υπάρχει ένας αυτισμός


Η παραπάνω φωτό είναι από τη νέα Corvette C8. Δεν είναι η μόνη που έχει τιμόνι αλά F1. Κυκλοφορεί και σε αυτοκίνητα της διπλανής πόρτας. Και αναρωτιέμαι για το λόγο ύπαρξης

Μιλάμε για μεγάλη βλακεία. Το λέω χύμα. Στην αρχή είχαμε τα λεγόμενα flat bottomed. Εκείνα, δηλαδή, που στο κάτω μέρος τους ήταν ίσια. Στην πορεία, όπως για παράδειγμα στη νέα Corvette, έχουμε και αυτά που είναι ίσια από επάνω. Τα λεγόμενα top flat.

Πού μπορεί να έχει λόγο ύπαρξης;

- Διαφήμιση-

Ένα τέτοιο τιμόνι αλά F1 έχει νόημα σ’ αυτό που μόλις διαβάσατε. Στην F1. Ή σε ένα μονοθέσιο. Εκεί που τα χέρια καθώς πιάνουν το τιμόνι, κάνουν την κίνηση απ΄άκρη σ’ άκρη των τροχών χωρίς να μετακινηθούν από τη θέση τους. Εκεί που μένουν στην κλασική θέση «τρία παρά τέταρτο» και βγάζουν όλη την πίστα χωρίς να κουνήσουν ρούπι.

Ή σε ένα αγωνιστικό όπου, κυρίως το flat bottomed τιμόνι, διευκολύνει το μπες-βγες. Αν και, ως γνωστόν, εκεί υπάρχει ο μηχανισμός του αποσπώμενου τιμονιού με quick release. Οπότε και πάλι ένα flat bottomed τιμόνι είναι άσκοπο. Πόσο μάλλον ένα τιμόνι αλά F1 που έχει τετραγωνοποιήσει τον κύκλο και στις δύο πλευρές του.

Ακόμα και στα αυτοκίνητα του WRC δυσκολεύομαι να θυμηθώ κάποιον οδηγό που βολεύεται με δαύτα. Και δεν χρειάζεται να ‘σαι ο Loeb για να καταλάβεις πόσο περισσότερο άχρηστο είναι στο καθημερινό σου αυτοκίνητο.

Κατ΄αρχήν, είναι αφύσικο. Εκεί που η παλάμη έχει μια συγκεκριμένη λαβή καθώς πιάνεις το τιμόνι, αναγκάζεται να αλλάξει για να πιάσει σταθερά τη στεφάνη. Στο δε παντιλίκι; Ακόμα πιο άβολο. Θα ΄λεγα και εν δυνάμει επικίνδυνο. Kαθώς η όλη κινησιολογία γίνεται πολύ γρήγορα, μπορεί να χάσεις μέρος της ακρίβειας που απαιτείται.


Η μόνη δικαίωση που μπορεί να έχει ένα τιμόνι αλά F1 σε ένα καθημερινό αυτοκίνητο είναι η ορατότητα του πίνακα οργάνων. Όπως, για παράδειγμα, σε αρκετά Peugeot της πρόσφατης γενιάς όπου αν ήταν κανονικό, στρογγυλό, θα έκρυβε ακόμα παραπάνω τον πίνακα οργάνων. Που και πάλι κρύβεται στο νέο Peugeot 208 αλλά, τεσπά, κάπως μειώνεται το ζήτημα

τιμόνι Peugeot 208
Peugeot 208

Η τετραγωνοποίηση. Χωρίς καμία ποίηση

Μ’ αυτά και μ’ αυτά είναι να αναρωτιέσαι προς τι η τετραγωνοποίηση. Την απάντηση την ξέρεις ήδη. Είναι το σχεδιαστικό κόλλημα σε συνδυασμό με ένα ανούσιο μάρκετινγκ. Βασικά το δεύτερο.

Για να σου περάσει, δηλαδή, την ιδέα ότι μπαίνεις σε ένα αυτοκίνητο με αγωνιστικές επιρροές, με ένα σχεδιαστικό στοιχείο από την κορωνίδα του motorsport, τη Formula 1. Με μηδέν λειτουργικότητα. Και ο αδαής το πίστεψε.

Corvette 2020 κόκπιτ

Υ.Γ. Η Corvette C8 η οποία επιλέχθηκε για την εικονογράφιση, ολοκληρώνει το ατόπημα του αυτισμού από την F1 καθώς συνδυάζεται με δύο άβολα «μπράτσα». Και μάλιστα χωρίς καν να βρίσκονται στο «τρία παρά τέταρτο» ώστε να ξεκουράζονται τα χέρια σου. Άσχημο. Άσχετο. Το ψιλοσώζει μόνο η επένδυση αλκαντάρα και η κόκκινη γραμμή στην κορυφή. Αλλά και πάλι.


Τιμόνι

Photo: chevrolet.com

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει