Μεγάλο όνομα από το ’69, εμπορική επιτυχία, αγωνιστικές δόξες και ένα Ford Capri που, όπως έλεγε το διαφημιστικό της εποχής, ήταν «το αυτοκίνητο που όλοι ονειρεύονται». Από εκεί και εντεύθεν υπήρξαν δρόμοι, πίστες αλλά και μία ηλεκτρική αναβίωση του ονόματος. Αρκεί όμως αυτό για να τα καταφέρει ο EV διάδοχος;
Το αγωνιστικό Ford Capri στο Le Mans, το 1972. Αυτοκίνητο-αφίσα σε αγορίστικα υπνοδωμάτια
Η κορυφαία έκδοση RS 2600 του Capri πρώτης γενιάς κέρδισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού. Τόσο το 1971 όσο και το 1972, απέναντι σε πολύ ισχυρούς αντιπάλους. Το δε Capri RS 3100, το οποίο παρουσιάστηκε το 1974, κατασκευάστηκε επίσης για να συμμετέχει σε αγώνες.
Με τη χρυσόσκονη του motorsport το Ford Capri είχε περάσει τον Ρουβίκωνά του.
Είχε μεταμορφωθεί από σέξι μαζικό κουπέ σε πολεμική μηχανή. Το σεβάστηκαν και οι ασεβείς.
Για την ιστορία, ταξιδεύοντας λίγο πιο πίσω στο χρόνο, το Capri δεν σχεδιάστηκε στο Κάπρι της Ιταλίας (sic) αλλά από τον Αμερικανό Φίλιπ Κλαρκ.
Για την ακρίβεια, πολύ νωρίτερα από την επίσημη παρουσίασή του το 1969 στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελών.
Xρησιμοποιούσε μηχανικά μέρη από το Ford Cortina Mk2 και ήταν, ουσιαστικά, η ευρωπαϊκή πρόταση της Ford σε σχέση με το Mustang που ήταν διαθέσιμο στις ΗΠΑ. Μεταξύ των δύο μοντέλων δεν υπήρχε συνάφεια αλλά υπήρχε ένα καλοσχεδιασμένο επιχειρηματικό πλάνο και για τις δύο όχθες του Ατλαντικού
Από το 1969, λοιπόν, και έως και την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής του μοντέλου στα τέλη του ’86, το Ford Capri, όντως παρέμεινε ένα σύμβολο της αυτοκίνησης, με τις πωλήσεις του να φτάνουν συνολικά μέσα στα 18 χρόνια που παρέμεινε στην παραγωγή στις 1.886.647 μονάδες και στις τρεις γενιές του.
Mάλιστα στις εκδόσεις ”X Series” διέθετε αεριζόμενους δίσκους μπροστά, Anti Dive Kit, τονισμένους θόλους από fiberglass, 170 ίππους από τον τρίλιτρο V6 και 0-100 σε λίγο περισσότερο από 7 δευτερόλεπτα. Ωραίο πακέτο.
Σχεδιαστικά, το Ford Capri ήταν χαμηλό, νεανικό, αρκετά πρακτικό και εντός του ελεύθερου πνεύματος της εποχής. Η δουλειά είχε γίνει σωστά από τη Ford. Είχε δημιουργήσει ένα ευρωπαϊκό ”pony car” που στις αγωνιστικές του εκδοχές ήταν νικηφόρο στο ΕΠΑΤ της εποχής καθώς και αργότερα, το 1981, στο δύσκολο Deutsche Rennsport Meisterschaft, με ένα Capri τερατώδες, τουρμπάτο στα 1,4 bar και απόδοση έως και 600 PS
Τo 1972, η τριπλή νίκη στο Spa επιβεβαίωνε τις αγωνιστικές δυνατότητες του Ford Capri
Σύνδεση με 2024
Το παραπάνω υλικό πέραν του μηχανοκίνητου ρομαντισμού του και της εσάνς μιας άλλης εποχής, συνδέεται με την επανεμφάνιση του άρτι αφιχθέντος Ford Capri.
Ως γνωστόν, πλέον ως ηλεκτρικό SUV.
Κάτι ανάλογο συνέβη ήδη με την ηλεκτρική Mustang Mach-Ε, μόνο που στην περίπτωσή της η κλασική, φουλ στο αναλογικό και αρρενωπό, εκδοχή συνεχίζει να υφίσταται.
Αντιθέτως, το Capri είναι μια ονομαστική και μόνο αναβίωση. Δεν υπάρχει συνεκτικός ιστός μεταξύ του παρελθόντος και του σήμερα. Και αυτό έχει δύο δυσκολίες. Η πρώτη, όπως ήδη έχουμε γράψει, σχετίζεται με το ότι το νέο Capri «πατάει» στη γνωστή συνεργασία μεταξύ Ford και Volkswagen
Συγκεκριμένα, στην κοινή πλατφόρμα MEB που χρησιμοποιείται από το γερμανικό όμιλο.
Δεν είναι αμιγώς προϊόν του «Μπλε Οβάλ».
Μάλιστα είναι παρακολούθημα της VW, όσο κι αν έχουν διαφοροποιηθεί στοιχεία του. Δε θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς άλλωστε. Θα ήταν υπερβολικά εξώφθαλμο.
H νοητή γραμμή μεταξύ του χθες και του σήμερα
Εν προκειμένω, λοιπόν, δυσκολεύομαι να βρω πώς ακριβώς, όπως λέει η επίσημη ενημέρωση που ήρθε στο inbox, «το εμβληματικό αυτό όνομα περνά με αποφασιστικότητα στη νέα ηλεκτρική εποχή της αυτοκίνησης ενσαρκώνοντας το πνεύμα του κλασικού Capri».
Το παραπάνω σχετίζεται με τη δεύτερη δυσκολία: Το «πνεύμα του κλασικού Capri» δεν είναι μόνο το βαφτιστικό. Είναι το όλον. Η μήτρα της Ford, η σημειολογία ενός παρθένου σε σύλληψη κουπέ, το αγωνιστικό παλμαρέ, οι αναλογίες και η σύνδεση με ό,τι τέλος πάντων έχουμε στο κεφάλι μας για εκείνο το Capri που βλέπαμε να κυκλοφορεί ανάμεσά μας και να δρέπει δάφνες. Καμία σχέση
Φυσικά, για τις νεότερες γενιές, αυτές που ίσως καν δεν ξέρουν τι σημαίνουν τα αρχικά «ΕΠΑΤ», τι ήταν τα Zakspeed Turbo, ποιος ήταν ο Κλάους Λούντβιχ (ή ”King Ludwig”), πώς ακούγονταν οι 530 ίπποι του υπερτροφοδοτούμενου Cosworth, γιατί ξερνούσαν φλόγες οι πλαϊνές εξατμίσεις και άλλα μυθιστορηματικά, το ηλεκτρικό SUV με το όνομα ”Capri” μπορεί να είναι μια χαρά αυτοκίνητο
Αναβίωση κλασικού πνεύματος είναι του MINI, του FIAT 500 (ανεξαρτήτως θερμικών ή ηλεκτρικών παραλλαγών τους), το VW Beetle (έστω κι αν δεν «τράβηξε»).
Υπήρχε κοινός τόπος στο packaging, στην αρχική ιδέα, σε μια νοητή συνέχεια.
Εδώ, ωστόσο, δεν πρόκειται για αναβίωση ενός ανάλογου πνεύματος. Είναι μια σύχρονη, στο πνεύμα των ηλεκτρικών καιρών, κολεγιά της Ford.
Μιας ευρωπαϊκής Ford που, δυστυχώς για όσους από εμάς έχουμε εκφραστεί εγγράφως διθυραμικά για ένα σωρό αυτοκίνητά της συστηματικά και σταθερά εδώ και πολλά χρόνια, απομακρύνεται σταθερά από τις ρίζες της.
Just Journalism.
Info / Photo: ford.gr / parkwayspecialist.co.uk
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.