Δεν υπάρχει μεγαλύτερο αυτοκινητικό δίλημμα από το εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα σώσουν τον πλανήτη, Οι εταιρείες επενδύουν ασύλληπτα ποσά στη νέα τάση, τα EV έρχονται, η τεχνολογία μπαταριών και φόρτισης επεκτείνεται αλλά οι προβληματισμοί υπάρχουν. Η υπόθεση σηκώνει πολλή συζήτηση και τα fora του διαδικτύου είναι γεμάτα απόψεις. Ένας αναγνώστης του 4D μοιράζεται μαζί σας τις σκέψεις που τον κράτησαν ξύπνιο ένα βράδυ.
Στριφογυρίζω, ξαγρυπνώ. Σκέψεις που με κάνουν να ονειρεύομαι με ανοικτά τα μάτια ότι η ηλεκτροκίνηση δεν έχει το μέλλον που όλοι λένε. Αλλά ποιος είμαι εγώ που θα αμφισβητήσω το μέλλον της αυτοκίνησης; Ναι, σύμφωνοι. Θέλω, όμως, να τις μοιραστώ μαζί σας.
Λένε ότι θα έχουμε ήσυχες πόλεις χωρίς το θόρυβο των Μ.Ε.Κ. Σύμφωνοι, αλλά σαν πεζός στο δρόμο οφείλω να πω ότι δεν θα ξέρω από πού θα μου έρχεται το ηλεκτροκίνητο, θα ανιχνεύω με μια αίσθηση λιγότερη στο δρόμο, την περίφημη ακοή. Και, φυσικά, υπάρχουν συνάνθρωποί μας που δεν βλέπουν – αυτό κι αν είναι πρόβλημα όταν θα θέλουν να περάσουν ένα δρόμο.
Μετά, είναι το θέμα της φόρτισης. Η ηλεκτρική ενέργεια κάπου παράγεται, ξέρεις. Και λογικά θα παράγεται εκεί όπου παράγεται αυξάνοντας τις μονάδες παραγωγής για τη μεγαλύτερη ζήτηση. Όμως, η βάση της παραγωγής (όπως λέγαμε στη Σχολή μου, την Ενεργειακή Τεχνολογία- και όχι δεν ήμουν καλός, αλλά μέτριος φοιτητής) είναι οι θερμικοί κινητήρες που κινούν τις ηλεκτρογεννήτριες.
Δηλαδή, κινητήρες που καίνε λιγνίτη, φυσικό αέριο, βιοαέριο, βενζίνη και πετρέλαιο. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) που είναι φιλικές στο περιβάλλον δεν επαρκούν για την παραγωγή ενέργειας και επιπλέον δεν έχουν σταθερή απόδοση και πρόβλεψη (για παράδειγμα, στις ανεμογεννήτριες πότε φυσάει πότε δεν φυσάει, στην εκμετάλλευση των κυμάτων πότε έχουμε κύμα πότε όχι και ούτω καθεξής) ενώ τα υδροηλεκτρικά (από φράγματα) και πάλι δεν επαρκούν.
Οπότε για να καλυφθεί η ζήτηση θα πρέπει να γίνουν δαπάνες (ποιος θα τις πληρώσει;) για να πολλαπλασιαστούν οι θερμικοί κινητήρες. Εντάξει. Και πες ότι γίνεται. Απλώς, η ρύπανση θα πολλαπλασιαστεί στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Η ηλεκτρική ενέργεια δεν παράγεται ως διά μαγείας. Μπορείτε να δείτε απόψεις με τα υπέρ και κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εδώ και εδώ.
Παρκαρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα. Τα EV (electric vehicles) ξεπέρασαν τις 2 εκατομμύρια μονάδες.
Τέλος, ναι, μου αρέσει πιο πολύ ακουστικά η επιστήμη της θερμοδυναμικής. Εμπεριέχει θερμότητα και ό,τι είναι ζεστό έχει ζωή μέσα του, αντί να γίνουμε κάτι σαν τους οδηγούς του Αττικού Μετρό σε αυτοκινητική εκδοχή. Ναι, πολύ καλό το Μετρό αλλά για τη συγκεκριμένη χρήση.
Aν ανατρέξει κάποιος στις πάμπολλες δημοσιεύσεις που υπάρχουν στο διαδίκτυο θα καταλάβει το νόημα του τίτλου. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι όσο καθαρή θα είναι η παραγωγή τους. Ή και η μετά θάνατον ζωή των μπαταριών που για κάποιους ερευνητές, αν δεν ανακυκλωθούν σωστά, ίσως χειροτερεύσουν το ήδη υπάρχον περιβαλλοντικό μας πρόβλημα.
Δεν είμαι «τζιχαντιστής» των Μ.Ε.Κ. Αναγνωρίζω τα θετικά των υβριδικών αφού «αυτοεξυπηρετιούνται» κιόλας φορτίζοντας τις μπαταρίες μέσω του θερμικού κινητήρα αλλά και των φρένων. Έχοντας οδηγήσει πριν χρόνια ένα υβριδικό Honda Civic ένιωσα σε μερικές στιγμές την πρόσθετη δύναμη«σαν τούρμπο» στην επιτάχυνση. Αλλά επιτρέψτε μου να ονειρεύομαι θερμικά…
Υ.Γ. Το debate συνεχίζεται και θα συνεχίζεται. Ο Elon Musk της Tesla λέει πως το λόμπι των παραδοσκιακών κατασκευαστών είναι αντίστοιχο με αυτό των καπνοβιομηχανιών ενώ ο επενδυτικός οίκος της Morgan Stanley δήλωσε πως, τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία, υπάρχει σοβαρό ζήτημα ανακύκλωσης τόνων μπαταριών.
Photo: Getty Images
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.