Ελληναράς vs Γερμαναράς. Οι διαφορές στο δρόμο

Post date:

Author:

Category:

Πώς λένε «η φιλοζωία είναι δείγμα πολιτισμού»; Ε, πέστε το ξανά για την οδήγηση στους δρόμους.  Μία σύγκριση -από έναν αυτόπτη μάρτυ- για τις θάλασσες και τα βουνά που μας χωρίζουν απ’ τους βαρβάρους

Ελληναράς vs Γερμαναράς. Οι διαφορές στο δρόμο

Ο πολιτισμός στο δρόμο. Μερικά χιλιόμετρα που έχουμε ακόμα να διανύσουμε. Με το συμπάθειο, δηλαδή

Η κυκλοφορία στους δρόμους καθορίζεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τους κανόνες του. Πάνω σ’ αυτούς εξεταζόμαστε για να πάρουμε το δίπλωμα οδήγησης και να ξεκινήσουμε να κυκλοφορούμε.

Υπάρχουν όμως κάποιοι άγραφοι κανόνες που τους μαθαίνουμε κυκλοφορώντας στους δρόμους. Και αυτό γιατί οι οδηγοί προσαρμόσαμε την οδήγησή μας και την κυκλοφοριακή μας συμπεριφορά ανάλογα με τις καταστάσεις που συναντούσαμε συχνότερα, ώστε και να διευκολύνουμε την κίνηση και να διευκολυνόμαστε και οι ίδιοι.

- Διαφήμιση-

Για παράδειγμα, αφήνοντας κενό ανάμεσα από τις λωρίδες κυκλοφορίας για να περνούν οι μοτοσυκλέτες. Αυτό βέβαια κανονικά απαγορεύεται, αλλά αφού θα περάσουν έτσι κι αλλιώς, μη μας σπάσουν και κάνα καθρέφτη…

Ή όταν θέλουμε να βγούμε από στενό σε δρόμο προτεραιότητας και βγάζουμε σιγά-σιγά τη μούρη για να κόψουμε την κίνηση και να μας αφήσουν να περάσουμε.

Γιατί αλλιώς θα πρέπει να βασιστούμε στο φιλότιμο και την ευγένεια κάποιου που θα μας παραχωρήσει την προτεραιότητα – ακούγοντας και κάτι κορναρίσματα γι αυτή του την πράξη.

Θέλω λοιπόν να γράψω για μερικούς παρόμοιους κανόνες που έχω παρατηρήσει να εφαρμόζουν οι οδηγοί, που αλλού; Εδώ, στη Γερμανία. Θα τους γράψω αναφορικά μόνο, χωρίς δικά μου σχόλια για το αν είναι σωστοί ή όχι. Αυτό το αφήνω στην κρίση του καθενός.

Ξεκινάω με τρεις διαφορές που έχουν στην κυκλοφορία τους.

1. Στις κυκλικές διασταυρώσεις (πλατείες) προτεραιότητα έχει αυτός που κινείται μέσα στη διασταύρωση/πλατεία και όχι αυτός που θέλει να μπει.  

2. Σε ορισμένα σημεία, μέσα σε κατοικημένες περιοχές, όπου ενδεχομένως υπάρχει συχνή κυκλοφορία πεζών, η μέγιστη ταχύτητα ορίζεται με πινακίδα στα 30kmh.

3. Οι φωτεινοί σηματοδότες, όταν είναι στο κόκκινο, ανάβουν πρώτα το πορτοκαλί για να προετοιμάσουν τους οδηγούς για το πράσινο (σ.σ. όπως άλλωστε γινόταν παλιότερα και στην Ελλάδα μέχρι να γίνει αντιληπτό ότι όλοι τελικά ξεκινούσαν με το πορτοκαλί).

Έτσι:

– Κατά την πορεία μέσα σε μια κυκλική διασταύρωση/πλατεία, οι οδηγοί χρησιμοποιούν τα φλας για δηλώσουν σε ποια έξοδο θα βγουν – πράγμα που βοηθάει (και εκμεταλλεύονται) οι οδηγοί που εισέρχονται στην πλατεία. Ενώ αν προλάβεις βέβαια να μπεις γρήγορα μπροστά από αυτόν που είναι ήδη μέσα, έχεις πια και την προτεραιότητα.

– Σε διασταύρωση που δεν ορίζεται διαφορετικά με κάποια σήμανση προτεραιότητα έχει αυτός που είναι δεξιά. Στην πράξη, οι οδηγοί όμως αφήνουν τα μεγάλα και ογκώδη οχήματα να περάσουν πρώτα, μιας και είναι πιο δύσκολο να σταματήσουν και να ανακτήσουν ξανά την ταχύτητα που είχαν.

– Ως προέκταση του προηγούμενου, στις autobahnen, όταν ένα όχημα εισέρχεται στη λωρίδα εισόδου και επιταχύνει για ανακτήσει ταχύτητα, οι οδηγοί που βρίσκονται στην δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου, επιβραδύνουν ώστε να διευκολύνουν την είσοδο του.

Στην περίπτωση δε μεγάλου οχήματος, αλλάζουν λωρίδα κυκλοφορίας ή και φρενάρουν κάνοντας σινιάλο με τα φώτα.

– Το ίδιο συμβαίνει και στις επαρχιακές οδούς με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση ή όταν ένα λεωφορείο θέλει να φύγει από τη στάση.

– Το σινιάλο με τα φώτα (μια φορά) σημαίνει “σε αφήνω να περάσεις”. Και όχι (συνεχόμενα) “το νου σου μαλάκα, περνάω”. Δεν κρατήθηκα, με συγχωρείτε…

– Σε περίπτωση απόπειρας στάθμευσης του οχήματος σε χώρο μεταξύ δύο αυτοκινήτων, ο οδηγός ανάβει το δεξί φλάς πριν το κενό και το αφήνει αναμμένο ακόμα και όταν κάνει όπισθεν.

Γενικά, ο ΚΟΚ αναφέρει ότι αν το όχημα αλλάζει κατεύθυνση, είτε κινείται εμπρός είτε πίσω, πρέπει να δηλώνει την πρόθεση πορείας του για να προειδοποιεί τους οδηγούς και να προφυλάσσει τους πεζούς.

– Όταν ένα όχημα είναι σταματημένο στη δεξιά άκρη του δρόμου χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος, ο οδηγός ανάβει το δεξί φλας για να δηλώσει ότι θα παραμείνει εκεί. Όταν θελήσει να ξαναμπεί στην κυκλοφορία, βγάζει το αριστερό φλας, έχοντας βέβαια ελέγξει τον καθρέφτη.

Τα αλάρμ τα ανάβουν μόνο όταν συντρέχει κάποιος κίνδυνος, π.χ. ατύχημα, κυκλοφοριακή συμφόρηση σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, πεζοί ή ζώο στο οδόστρωμα κ.λπ.

– Ο ΚΟΚ επίσης ορίζει ότι στις διαβάσεις πεζών χωρίς φωτεινό σηματοδότη, προτεραιότητα έχουν οι πεζοί. Οι οποίοι πρώτα προτείνουν το χέρι τους, σε μορφή μπάρας, και μετά περνούν. Κάτι που κανείς ενήλικας δεν κάνει. Δεν προτείνουν το χέρι τους, αλλά περιμένουν πρώτα να σταματήσει το όχημα που πλησιάζει και μετά να περάσουν. Και περνούν γρήγορα.

Τα παιδιά, από την άλλη, το διασκεδάζουν. Όπως μια 4χρονη με ροζ σκουφί που περπατούσε με ύφος σοβαρό, προτείνοντας το χέρι της πολύ πριν φτάσει στη διάβαση και κρατώντας το έτσι μέχρι την απέναντι μεριά, με την μητέρα της να ακολουθεί στα 3-4 μέτρα πιο πίσω και να μου χαμογελάει συγκαταβατικά.

– Αν διασταυρωθούν σε στενό δρόμο ένα αυτοκίνητο και ένα μεγάλο όχημα, ο οδηγός του επιβατηγού κάνει χώρο για τη διέλευση του ογκώδους οχήματος.

Αν μάλιστα υπάρχουν περισσότερα βαρέα οχήματα, ή κάποιο απ’ αυτά κάνει κάποια μανούβρα, οι οδηγοί προσπαθούν να αφήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση περιμένοντας μέχρι να ελευθερωθεί ο δρόμος.

– Σε συνάρτηση των παραπάνω, ένας οδηγός που εμποδίζει ένα βαρύ όχημα αν και υπάρχει προφανής διέξοδος, έστω και παραβιάζοντας την προτεραιότητα, δεν κάνει τίποτε αν δεν του δώσει το ελεύθερο ο έτερος οδηγός.

– Οι επαγγελματίες οδηγοί και περισσότερο οι οδηγοί λεωφορείων συχνά παραχωρούν την προτεραιότητα σε συναδέλφους τους για να τους διευκολύνουν.

Είτε σε κυκλικές διασταυρώσεις, είτε ακόμη και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, μη υπολογίζοντας αν το αντίθετο ρεύμα είναι ελεύθερο, προκαλώντας έτσι μια μικρή σύγχυση – και ουρά πίσω τους. Ούτε εδώ κρατήθηκα…

– Και κάτι τελευταίο. Όταν χαιρετίσεις κάποιον επειδή σε διευκόλυνε, όλοι ανταποδίδουν τον χαιρετισμό. Ακόμη κι οι πεζοί που μπορεί απλώς να σου χαμογελάσουν.   

Οι κανόνες αυτοί είναι βέβαια άγραφοι – μερικές φορές τηρούνται, άλλες όχι. Σε καμία, μα καμία, περίπτωση όμως δεν έχουν αντικαταστήσει τους κανονισμούς του ΚΟΚ. Κανονισμοί που τηρούνται πάντα και από όλους.

Photo: Google

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει