To Mitsubishi Evo είναι παρελθόν. Το Subaru WRX, επίσης το ίδιο. Τουλάχιστον, όπως τα ξέραμε. Αυτός είναι ο αποχαιρετισμός για όσα καλά δείγματα υπάρχουν ακόμα στην αγορά
Έγινε πολύς ντόρος στον μικρόκοσμο του διαδικτύου για το Evo
O “Κόσμος του τελείωσε” έγραψε, σαν άλλος Νίτσε, ο Κωνσταντόπουλος. Σοκ για τους βενζινοαίματους! Ρίχτηκε στην πυρά ο Ιάπωνας. Ερωτήματα πολλά. Αγωνιώδη
Πήρα το θάρρος να κάνω αρχικά μια υπέρβαση και μετά να γράψω δυο λόγια.
Να βάλω κάτω από τον όρο φτερούγα δύο μυθικά αυτοκίνητα (Evo Και STi) και να γράψω κάτι για αυτά.
Δεν πρόκεται για δοκιμή, φυσικά. Τι να γραφεί άλλωστε επιπλέον που να μην έχει ήδη γραφτεί; Δύσκολο.
Για μένα οι δυο παλιοί αντίπαλοι είναι πλέον πολύ κοντά στον στίβο μάχης.
Ως κάτοχος Evo πάντα συμπαθούσα τα STi. Στο παρελθόν ήταν στις άντιπερα όχθες. Η αλλαγή του γενικότερου οικονομικού περιβαλλοντος σμίλεψε την απόσταση που τα χώριζε. Πλέον, το ποτάμι της 100άρας έγινε ρυάκι.
Χθεσινοί εχθροί, σημερινοί φίλοι σε ενα περιβάλλον που ρίχνει ασταμάτητα πυρά, αδιακρίτως. Κατανάλωση, CO2, ESP, comme il faut συμπεριφορά, αισθητική, άνεση, θόρυβος, τζαπανίλα στο εσωτερικό. Ώπα. Ας πάρουμε μια άνασα
O Bonalume (παιδικός καλός φίλος), άκουσε τους προβληματισμούς μου και έθεσε στη διάθεσή μου ένα εξαιρετικά διατηρημένο STi του 2004. Έν λευκώ.
34.000 km γράφει το οδόμετρο. Σαν καινούργιο
Ιδανικό ζευγάρι με το ”9άρι” του 2006, ανοίγουν ένα παράθυρο στο παρελθόν.
Είναι εδώ για να δώσουν τις απαντήσεις τους. Ας ακούσουμε, λοιπόν, τι έχουν να μας πουν, τώρα που επισήμως αυτά τα αυτοκίνητα έχουν περάσει στην ιστορία.
Τρία διαφορικά, φοβερά μοτέρ, αεροτομή ιερό τοτέμ, τρεις όγκοι, μέτρια πλαστικά, κατανάλωση, αδρεναλίνη, συμμετοχικότητα και ηρωικά στριψίματα. Γνωστές ιστορίες, σαν κάλπικες δεκάρες. Στη συνείδηση των petrolheads έχουν βρει τη θέση τους για πάντα. Ανήκουν στον πάνθεον των ηρώων
Με λίγες λέξεις, το STi, σε σχέση με το 9αρι, πλεονεκτεί σε αίσθηση φρένων, ακριβέστερο μοχλό ταχυτήτων, ήχο.
Για το μοτέρ δεν μπορώ να πάρω ξεκάθαρη θέση γιατί και τα δύο συγκεκριμένα αυτοκίνητα είναι βελτιωμένα.
Tο συγκεκριμένο STi ξεμπαζώνει την άσφαλτο και κάνει τα 400 άλογα του 9αριού να ακούγονται σχεδόν σαν Prius. Επίσης, η τετρακίνηση του STi θέλει λίγο περισσότερο χώρο για να δουλέψει, σε σχέση με του Evo.
Τελικά, στην πράξη, κινείσαι το ίδιο γρήγορα, αλλά με το STi είσαι περισσότερo χούλιγκαν καθώς βγάζει περισσότερο ”δράμα”.
Αντίστοιχα, το τιμόνι του Evo είναι πιο κοφτερό και το αμάξι έχει την τάση να “γυρίσει” πιο εύκολα. Και με τα δύο, ουσιαστικά, δεν μεταφέρεσαι. Ζεις τα αυτοκίνητα.
Ναι, θα κάψουν πολύ. Σύμφωνοι. Νομίζω όμως ότι δαιμονοποιήθηκε η κατανάλωση και για αυτό δεν φταίνε τόσο οι φτερούγες, αλλά κυρίως το σύγχρονο ελληνικό περιβάλλον. Μην έχεις ψευδαισθήσεις, όμως, ότι με τα “άλλα” δεν θα κάψεις, αν προσπαθήσεις να ακολουθήσεις το ρυθμό τους. Τα 300+ άλογα τζάμπα δεν θα γίνουν ποτέ. Να μην γελιόμαστε
Σα να λες τον Τσάρλι Τσάπλιν ξεπερασμένο επειδή το “How i met your mother” (γνωστή χιουμοριστική σειρά στην TV) κάνει σήμερα σουξέ. Ή σα να λες, καλός και χρυσός ο Ελβις αλλά έπινε και ήταν γυναικάς. Ήμαρτον… Μαθαίνεις να ζεις με την ακόρεστη δίψα. Νόμος.
Αυτό που σου ζητούν, λοιπόν, οι Ιάπωνες είναι να τους επιλέξεις συνειδητά.
Οι Γερμανοί, από την άλλη, πάτησαν πόδι
Audi και Mercedes με S3 και 45 AMG, αντίστοιχα, φιλοδοξούν να πάρουν την θέση τους.
Τετρακίνηση και υπερσυμπιεστές ενδύονται τον μανδύα της πολιτισμένης λειτουργίας, βάζουν σε λειτουργία τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, περιορίζουν την κατανάλωση και δηλώνουν το “παρόν”.
Και στην πράξη, κινούνται τρελά γρήγορα, με λιγότερο κόπο και μια καμπίνα που χαίρεσαι να βλέπεις και να ακουμπάς.
Πέρασαν και τα χρόνια, βλέπεις, και είναι αλήθεια ότι έχουν κάνει άλματα σε σχέση με το παρελθόν τους, όσον αφορά τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, ενώ είναι πιο ολοκληρωμένα και σύγχρονα. Τα δικαιώνει το πού πάει η αγορά. Μέχρι και η Subaru αποφάσισε να αποσυρθεί από τη λογική του WRX
Ναι, στα γερμανικά hatchback (κυρίως), τους λείπει ακόμα αυτή η τελική νευρική σύναψη που θα συνδέσει το κέντρο της οδηγικής απόλαυσης του εγκεφάλου με την κρεμαργιέρα.
Γιατί όσο και αν υπογράφουν το μοτέρ τεράστιοι μηχανικοί, κανένας δεν έχει φτάσει το ειδικό βάρος των Τόμι και Κόλιν, που έχουν συνδέσει το όνομά τους με τις φτερούγες.
Πού καταλήγω; Ο κόσμος τους μίκρυνε, αλλά δεν πέθανε
Εξαιρετικό δείγμα η αίσθηση που δημιουργούν στον κόσμο, ιδίως όταν τα βλέπουν μαζί στο δρόμο.
Η κεφαλαιοποίηση των ενδόξων ημερών του WRC έχει γίνει άριστα. Αλλά δεν είναι αυτή που κρατάει τις ”φτερούγες” στην κορυφή. Είναι ο φοβερός συνδυασμός ταχύτητας με συμμετοχικότητα που ακόμα και σήμερα παραμείνει αξεπέραστος.
Κρίση, μπλα, μπλα…Γνωστά πράγματα. Αλλά εδώ μιλάμε για την αυτοκίνηση στην πιο ανόθευτη μορφή της. Όποιος επιλέγει να ασχοληθεί, πολλώ δε μάλλον το 2020, οφείλει να γνωρίζει το κόστος
Το οικονομικό μετράει τρελά στην αγορά σήμερα.
Αν το δούμε και διαφορετικά, τα €17.000-€27.000 που σου παρέχουν στην αγορά μεταχειρισμένου μια ”φτερούγα” σε εξαιρετική κατάσταση, αφήνουν και ”ψιλά” για τις βενζίνες. Για όποιον, τουλάχιστον, έχει την πολυτέλεια να μη τα δει ως καθημερινό αυτοκίνητο.
Ναι, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Άλλο να πας στο γήπεδο και άλλο στη Θύρα 7 ή στη 13.
ΥΓ1. Το κείμενο αυτό γράφτηκε πριν τέσσερα χρόνια. Η αφορμή για το ”φρεσκάρισμά” του είναι η οριστική και η αποχώρηση της Subaru από το ”παιχνίδι”, όπως το ξέραμε.
Αλλά και μια έμμεση προσπάθεια, τα όσα καλά Mitsubishi και Evo έχουν απομείνει στην αγορά, να καταλήξουν σε καλά ”χέρια” που θα εκτιμήσουν την ιστορία τους και δεν θα τα κανιβαλλίσουν.
ΥΓ2. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Bonalume για την παραχώρηση του STi, τον Σέφη για τις φωτογραφίες του.
ΥΓ3. Επίσης, θα ήθελα να απολογηθώ για την ύβρη τού να χρησιμοποίησω ιερά τέρατα στο κείμενό μου, όπως ο Χέμινγουεϊ, ο Νίτσε, ο Τσάρλι Τσάπλιν ή ο Έλβις.
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.