''Το'' Ferrari ή ''Η'' Ferrari; Ζόρι διατύπωσης

Post date:

Author:

Category:

Ferrari

 

Πώς είναι πιο σωστό να περιγράφεις ένα μοντέλο αυτοκινήτου; Με ουδέτερο ή θηλυκό άρθρο; Αλλά και πώς κόβεται μια συνήθεια ετών; Ζόρι

- Διαφήμιση-

Ήταν, θυμάμαι, σε μια παρουσίαση της προηγούμενης εισαγωγικής της Skoda. Ίσως για το Fabia. Μπορεί και για το Octavia, δεν έχει σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι πως καθώς μιλούσε το στέλεχος που έκανε την παρουσίαση, πρόσεξα πως συχνά και επαναλαμβανόμενα χρησιμοποιούσε θηλυκό άρθρο. ”Η νέα Octavia μπλα μπλα…” Και μετά από λίγο, ξανά το ίδιο. ”Η”. Όχι ”ΤΟ” Octavia. Επέμενε σε αυτό.

 

Ήταν μια μικρή, σχεδόν ασήμαντη λεπτομέρεια. Αλλά αν κατάφερνε η Skoda να μας κάνει να αναφερόμαστε στα αυτοκίνητά της με θηλυκό άρθρο, θα ήταν, αυτομάτως, μια ταξική της αναβάθμιση. Ένα λεκτικό σκαλοπάτι στη premium αναρρίχηση.

Φυσικά, δεν ήταν η πρώτη φορά που για μερικά δευτερόλεπτα πέρασε απ΄το μυαλό το δίλημμα μεταξύ ουδέτερου και θηλυκού. Γιατί για κάποιο ανεξιχνίαστο λόγο, κάποιον που έχει να κάνει με τις ρίζες που μια μπράντα έχει κατοχυρωθεί σε κάποιο μυστικό folder του εγκεφάλου μας, συνήθως λέμε (και γράφουμε) ”Η” Ferrari 458,  ”H” Porsche 911, ”Η” McLaren P1. 

Και αντίστοιχα αυθόρμητα, λέμε (και γράφουμε) ”ΤΟ” Skoda Octavia, ”TO” Fiat Punto, ”TO” Daihatsu Terios. Και ούτω καθεξής. 

 

Το να σου ”βγαίνει” με τη μία, ενστικτωδώς, το θηλυκό άρθρο για ένα αυτοκίνητο είναι μια δική του κατάκτησή στο συλλογικό μας ασυνείδητο. Τα πιο ποθητά είναι τα θηλυκά. Νόμος. Και στον εξελικτικό automotive ρου της ιστορίας, σχεδόν αυτόματα, κάποια άλλα είναι ουδέτερα. Επίσης, νόμος.

 

Το σωστό, όμως, είναι να τα λέμε όλα με ουδέτερο. Ναι. Το Μ3. Το GT3. To Type R. Το Bugatti. Το Suzuki. Το Citroën. Το Rolls Royce. Αταξικά. Χωρίς διάκριση. Όλα αντικείμενα, res (κατά τους λατίνους), αυτοκίνητα. Σκέτο. Να μην στερούμε από κάποια (τα ουδέτερα) την ελπίδα να ”αναβαθμιστούν”, ούτε να χρίουμε άλλα (τα θηλυκά) ως ντε και σώνει ”παιδιά” ενός ανώτερου θεού.

Άλλωστε, υπάρχουν και κάποιες ενδιάμεσες περιπτώσεις. Κάποια καταπληκτικά αυτοκίνητα που έμειναν καταχωρημένα με ουδέτερο άρθρο αλλά χωρίς να τους στερείται το βάθρο του ποθητού. Για παράδειγμα, λέμε ”ΤΟ” S2000, ”ΤΟ” Εvo, ”ΤΟ” R8, ”ΤΟ” RS. 

Εννοείται, φυσικά, πως όταν αναφερόμαστε στην ίδια την μπράντα, αυτή πάντα ορίζεται με θηλυκό, καθώς ”Η” Fiat, ”H” Peugeot, ”Η” Porsche είναι εταιρείες. Και εκεί, κανονικά, τελειώνει ο όποιος ρατσισμός, εύκολα και χωρίς παρεξηγήσεις.

 

Ωστόσο, επειδή, όπως σωστά λέγεται, πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι, συλλαμβάνω τον εαυτό μου καθημερινά στον λεκτικό ατόπημα. Ξανά στο πληκτρολόγιο, διόρθωση, η δέουσα οφειλή στο ουδέτερο. Ναι, είναι ζόρι. Που θα πάει, θα συνηθίσω.

Photo: Boris Pilipenko / 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει