Πρόκειται για την ερώτηση-κλειδί: Πόσο θα κοστίζει η αντικατάσταση των μπαταριών στα ηλεκτρικά; Και πότε πρέπει να υπολογίζει ο ιδιοκτήτης; Και, τελικά, μήπως θα χρειάζεται κάποιος να αγοράσει καινούργιες μπαταρίες πριν καν παλιώσει το αυτοκίνητό του;
Συστοιχίες μπαταριών λιθίου, έτοιμες να φορτωθούν στα μεταφορικά πλοία, κάπου στην Κίνα. Ωστόσο παρά τις διαβεβαιώσεις των κατασκευαστών λίγοι έχουν μία ρεαλιστική εικόνα για τη διάρκεια ζωής τους
Ρωτήστε όποιον κατασκευαστή θέλετε για το πόση διάρκεια έχουν οι μπαταρίες ενός EV και το πιθανότερο είναι πως θα πάρετε μια εξαιρετικά γενική απάντηση. Κι αυτό στην καλύτερη των περιπτώσεων
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη Daily Telegraph, όταν ρωτήθηκε ο Tomas Ingenlath, επικεφαλής της Polestar, με αφορμή το λανσάρισμα του Polestar 2, ήταν εμφανές πως δυσκολεύτηκε.
Όπως είχε δηλώσει, «είναι δύσκολο να πει κανείς αν η διάρκεια ζωής των μπαταριών θα είναι 8 ή 24 χρόνια».
Και πρόσθεσε πως «εξαρτάται από το αν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρησιμοποιείται όπως πρέπει (;) και αν χρησιμοποιείται η αργή φόρτιση (σ.σ. η οποία, θεωρητικά, είναι υπέρ της μακροζωΐας των συστοιχιών)»
Η αλήθεια είναι πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο απλά ως κατασκευή, με μακράν λιγότερα κινούμενα μέρη.
Ωστόσο ακόμα κι αν υποθέσει κάποιος ένα χρόνο αντικατάστασης των μπαταριών στα δέκα χρόνια, δεν γνωρίζουμε το ύψος του κοστολογίου.
Για παράδειγμα, ακόμα και σήμερα, κοιτάζοντας τις αγγελίες για ένα BMW i3, ένα αυτοκίνητο που έδειξε το δρόμο στα EV πόλης, το σημαντικότερο είναι η κατάσταση-χωρητικότητα της μπαταρίας. Το υπόλοιπο αυτοκίνητο είναι, συνήθως, σε πολύ καλή κατάσταση.
Υπάρχει, επίσης, και μία πρόσφατη δήλωση του Έλον Μασκ, CEO της Tesla, ο οποίος ρωτήθηκε σχετικά.
Τι απάντησε; Ότι «το κόστος αντικατάστασης των μπαταριών εκτιμάται στα $7,000» – χωρίς να προσδορίζει τον αριθμό συστοιχιών.
Ωστόσο πολλοί ανεξάρτητοι ειδικοί της αγοράς λένε πως το κόστος μπορεί να είναι έως και τριπλάσιο.
Πόσο διαρκούν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών;
Σύμφωνα με τη Geotab, μία εταιρεία που ειδικεύεται σε τέτοιες αναλύσεις, υπάρχει μία ετήσια πτώση της τάξης του 2,3%.
Η ίδια εταιρεία σημειώνει ότι από την πενταετία και εντεύθεν σημειώνεται έντονη απώλεια της χωρητικότητάς της ή του λεγόμενου SoC (State of Charge).
Τα παραπάνω στοιχεία σχετίζονται και με ένα κάρο άλλους παράγοντες, όπως, για παράδειγμα, το χρόνο, τη θερμοκρασία, τους τρόπους φόρτισης κλπ.
Επίσης τα στοιχεία έχουν να κάνουν και με το ίδιο το αυτοκίνητο. Το Nissan Leaf, για παράδειγμα, καθώς είναι περί τα δέκα χρόνια στην αγορά, παρέχει περισσότερα data.
Γενικά, όμως, μπορείτε να κρατήσετε αυτό: 2,3% ετήσια απώλεια χωρητικότητας.
Photo: Flickr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.