Ο Τεχνικός Εκπαιδευτής της Opel, δηλαδή ο άνθρωπος που αναλύει στα σεμινάρια των τεχνικών την παραμικρή λεπτομέρεια, βαθύς γνώστης της μηχανολογίας, με προϋπηρεσία στην αντίστοιχη θέση της Porsche
Ο κ. Βασίλης Καφαντάρης απαντά σε απλές, καθημερινές ερωτήσεις που όλοι έχουμε, ξεκαθαρίζοντας αστικούς μύθους.
4D Εξελίσσονται τα λάδια και τα λιπαντικά ανάλογα με τα αυτοκίνητα; Ακούμε κάθε μέρα για νέα μοντέλα, face lift αυτοκινήτων αλλά δεν ακούμε συχνά για ”face lift” λαδιών. Ή κάπως έτσι.
B.Κ. Μπορεί να μην διαβάζεται συχνά, αλλά γίνεται μεγάλη προσπάθεια, τα τελευταία χρόνια, συνεχούς βελτίωσης των λιπαντικών για δύο σημαντικούς λόγους. Ο πρώτος, γενικότερα επίκαιρος, είναι ο περιβαλλοντικός και ο δεύτερος ο οικονομικός.
Επενδύονται μεγάλα ποσά για την παρασκευή λαδιών που να επιτρέπουν μεγάλα interval (χρονικά διαστήματα μεταξύ των αλλαγών), να διατηρούν σταθερές τις χημικές τους ιδιότητες ανεξάρτητα από θερμοκρασίες αλλά και για λογισμικά που να ενημερώνουν τον ιδιοκτήτη πότε πρέπει να τα αλλάξει. Τα τελευταία προσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες, το στυλ οδήγησης, τη χιλιομετρική απόσταση. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν το ”brief” για το πώς θέλουν να λάδια τους και τα εργοστάσια που παρασκευάζουν τα λάδια το ακολουθούν με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά. Ναι, λοιπόν, εξελίσσονται.
4D Τελικά, κάθε πότε συστήνεται να αλλάζουμε λάδια στον κινητήρα μας; Το ”κάθε 5.000 km” ισχύει;
Β.Κ. Για να απαντήσω με ακρίβεια, είναι ένα περιττό έξοδο. Κατά πάσα πιθανότητα, πετάς ένα λάδι ολόφρεσκο για ένα επιπλέον κόστος που, στη συντριπτική πλειοψηφία, σου αφήνει μια ψυχολογική και μόνο αίσθηση ότι έκανες το σωστό. Δεν λέμε πως κάνει κακό. Είναι όμως περιττό. Και αν θέλετε, περιβαλλοντικά επιβαρυντικό. Επομένως, ακολουθούμε τα interval του κατασκευαστή.
4D Δηλαδή, αν για παράδειγμα, ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σού λέει να βάζεις ένα ημισυνθετικό λάδι και εσύ βάζεις ένα φουλ συνθετικό, κερδίζεις κάτι ή όχι;
Β.Κ. Αν κάποιος θέλει να το κάνει αυτό δεν είναι λάθος, με τη λογική πως ένα φουλ συνθετικό λάδι μπορεί να κρατήσει την ”ακεραιότητα” των συστατικών σ’ όλο το φάσμα του επίσημου interval. Aρκεί όμως να είναι στο ίδιο ακριβώς ιξώδες και με τις ίδιες προδιαγραφές που έχει και το ημισυνθετικό του παραδείγματος.
4D Αλλάζει κάτι από τα παραπάνω για ένα καθαρά σπορ αυτοκίνητο που οδηγείται υπό πίεση; Ή λόγω χρήσης, όπως το ότι ζούμε σε μια χώρα με υψηλές θερμοκρασίες;
Β.Κ. Όχι, δεν αλλάζει κάτι. Ο κατασκευαστής δεν λέει ότι για σας που ζείτε, για παράδειγμα, στην Ιορδανία, το Ντουμπάϊ ή όπου αλλού, βάλτε και διαφορετικά λάδια. Οι προδιαγραφές είναι global.
4D Μιας και μιλάμε για τα λάδια, ισχύει ότι υπάρχει διευρυμένη νοθεία; Τελευταία, ακούσαμε και για ”εργοστάσιο” κάπου στα βόρεια της χώρας που παίρνει την επώνυμη συσκευασία και τη γεμίζει με λάδια δεύτερης ή και τρίτης διαλογής.
Β.Κ. Δυστυχώς, ισχύει αυτό. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά πανευρωπαϊκά. Επειδή το φαινόμενο δεν ελέγχεται εύκολα πρακτικά, ο μόνος τρόπος για να είναι κάποιος ασφαλής είναι να ψωνίζει είτε από τους αντιπροσώπους είτε από μεγάλους εισαγωγείς που δεν παζαρεύουν τη φήμη τους για μια νοθευμένη εμπορία.
4D Κάτι που, έστω σε εμπειρικό επίπεδο, πρέπει να ελέγχουμε;
Β.Κ. Πρέπει απαραίτητα να τσεκάρουμε αν τα λάδια που αγοράζουμε έχουν πώμα ασφαλείας. Τα λάδια έχουν υγροσκοπικές ιδιότητες και ”τραβούν” υγρασία. Για αυτό, και το πώμα ασφαλείας -ή και το λεγόμενο ”ασημάκι”, η αυτοκόλλητη, δηλαδή, στρογγυλή ταινία σε ασημί χρώμα που κάποιες εταιρείες έχουν ακριβώς κάτω απ’ το πώμα- είναι απαραίτητα για να διατηρηθεί το λάδι σε σωστή σύσταση μέχρι τη στιγμή που το αγοράζουμε.
Photo: 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.