Η κινέζικη Geely θέλει, λέει, να αναλάβει τις τύχες της Lotus. Όπως έκανε με τη Volvo. Ευτυχώς, δηλαδή που υπάρχουν κι αυτοί
Δεν θα περίμενα να γράφω αυτές τις γραμμές πριν μερικά χρόνια, αλλά την περασμένη εβδομάδα, όταν βρέθηκα στην Πλατεία Νερού (της οποία το στίγμα αγνοούσα και είναι, τελικά, στο Π. Φάληρο, δίπλα στο στάδιο του Τάε Κβο Ντο) και βρέθηκα πίσω από το τιμόνι της νέας γενιάς των Jaguar κατόπιν πρόσκλησης της επίσημης εισαγωγικής, θυμήθηκα πως η ανανεωμένη σε όλα τα επίπεδα Jag οφείλει τη σημερινή της ταυτότητα σε κάποιους Ινδούς.
Ως γνωστόν η ”μαμά” εταιρεία, λέγεται Tata και είναι κολοσσός. Δεν ξέρει και τόσο από καλά, ακριβά αυτοκίνητα με ιστορία στο motorsport και στην automotive τέχνη. Ξέρει από κάτι ”καμινέτα” για τις φτωχές μεγάλες αγορές (αλλά ξέρει και real estate επενδύσεις, χημικά και ένα κάρο άλλες δραστηριότητες). Δεν πειράζει, όμως. Έχει το ρευστό για να αγοράσει τη Jaguar και να αφήσει τους Άγγλους να κάνουν αυτό που ξέρουν.
Δεν ξέρω, επίσης, αν θα τρίζουν τα κόκαλα του συνιδρυτή της φίρμας, Sir William Lyons, του οποίου συχνά πυκνά κοιτάζω τη φωτό σε ένα coffee table book που ‘χω απλωμένο φαρδύ-πλατύ στο σαλόνι με τον ίδιο να ποζάρει περήφανα σε μια ασπρόμαυρη φωτό από την παρουσίαση της καλλονής E-Type, αλλά υποψιάζομαι πως τέτοιες φράσεις (βλ. τρίξιμο σκελετού) ανήκουν για τα καλά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Η είδηση, για παράδειγμα, πως πρόσφατα η κινέζικη Geely επένδυσε κάποια 73 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει μερίδιο επί της Lotus, μιας εταιρείας που, ουσιαστικά, απευθύνεται σε τέρμα αφοσιωμένους petrolheads, ”τρόφιμους” των track days και ελάχιστους ρομαντικούς θιασώτες που επιμένουν στο δόγμα του ιδρυτή της Lotus, Colin Chapman, πως ”το ελαφρύ είναι καλό”, σε κάνει να αναρωτιέσαι γιατί μπαίνει στη διαδικασία της επένδυσης.
Όμως, οι Κινέζοι έχουν στο βιογραφικό τους την αναγέννηση της Volvo. Μιας Volvo που μέχρι πριν λίγα χρόνια, το 2009 δα, έχανε εκατομμύρια ετησίως. Και, πλέον, μιας Volvo που, όπως γράφαμε πρόσφατα για την κυριαρχία των SUV στην Ευρώπη, κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις μεσαίων premium SUV. Σε οκτώ μόλις χρόνια, ε; Λογαριασμός.
Αυτό που κάνουν οι Κινέζοι με τη Volvo ή οι Ινδοί με τη Jaguar είναι να μην ανακατεύονται εκεί που δεν ξέρουν. Και, κυρίως, με σχεδιαστές και μηχανολόγους. Γιατί τι σχέση μπορεί να έχει ο Σουηδός που πίστεψε στα turbo και στο μινιμαλιστικό design με το Bollywood; Καμία. Και το ξέρουν αυτό οι “oriental” τύποι. Αλλά είναι τόσο ικανοί ως επιχειρηματίες που αφήνουν τους παραπάνω να κάνουν ανεμπόδιστα τη δουλειά τους
Ελπίζω την ίδια τύχη να έχουν και άλλες μεγάλες μπράντες που βυθίζονται στο θάνατο. Η Saab, η Lancia είναι τέτοιες. Ναι, με ενδιαφέρει το τελικό προϊόν. Με ενδιαφέρει να διατηρείται το γεννετικό dna με το παρελθόν και οι άνθρωποι που το γέννησαν -Ιταλοί, Σουηδοί ή Βρετανοί- να συνεχίζουν τη σκυτάλη στο engineering. Ένα engineering που δε μαθαίνεται στα πεταχτά. Αγοράζεται, όμως, ως γνώση.
Τα υπόλοιπα είναι για οσφυοκαμψίες του μυαλού. Η Lotus δεν θα χαλάσει αν την πάρουν οι Κινέζοι. Θα συνεχίσει να υπάρχει και κατά 99% θα είναι καλύτερη. Πιθανότατα, θα πουλάει και σε περισσότερους petrolheads απ’ ό,τι μέχρι σήμερα. God bless China.
Photo: Lotus
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.