Πριν περίπου έξι χρόνια γράφοντας για το προηγούμενης γενιάς Megane RS, το είχα χαρακτηρίσει με τον παραπάνω τίτλο. Ήταν τότε που οι φήμες για τετρακίνητο αντικαταστάτη, στα πρότυπα του Focus RS, είχαν αρχίσει να πληθαίνουν. Η Renault επέμεινε στην προσθιοκίνητη συνταγή, οπότε ο τίτλος ταιριάζει και σήμερα. Και ίσως ακόμα περισσότερο καθώς, δυστυχώς, το Megane R.S. θα μείνει στην ιστορία ως το τελευταίο μοντέλο επιδόσεων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Περί ορέξως ουδείς λόγος αλλά, στα δικά μου μάτια, αυτός είναι ο ωραιότερος κώλος στη σημερινή hot hatch επικράτεια. Κρίμα που θα τον βλέπουμε για πολύ λίγο ακόμη αφού το 2023 είναι το τελευταίο έτος παραγωγής του Megane R.S.
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές μόλις έχει γίνει το facelift του Megane R.S.
Ήδη, μάλιστα, κυκλοφορούν οι πρώτες δοκιμές σε Μέσα του εξωτερικού.
Πάντως, μετά από επικοινωνία μας με την επίσημη εισαγωγική, ενημερώθηκα πως το γνωστό λευκό δημοσιογραφικό έχει αποσυρθεί και είναι άγνωστο αν θα υπάρξει επόμενο τέτοιο με αφορμή την ανανέωση του μοντέλου.
Δυστυχώς οι μέρες είναι μετρημένες για το Megane R.S.
Όπως σημειώσαμε πρώτοι στο ελληνικό διαδίκτυο, οι νέες, σχεδόν τιμωρητικές ρυθμίσεις που επιβάλλει η γαλλική νομοθεσία έχουν ήδη προκαλέσει την απόφαση της Renault να αποχωρήσει από την κατηγορία των υπέροχων οδηγοκεντρικών hot hatch και να αφοσιωθεί σε ηλεκτρικούς αντικαταστάτες υπό τα σήματα της Alpine.
Πώς θα είναι η επόμενη μέρα;
Κανείς δεν ξέρει ακριβώς. Πάντως δε θα’χουν καμία σχέση με ό,τι ξέραμε μέχρι σήμερα.
Τα Clio Williams, τα Clio RS, το παρθένο Megane R26R καθώς και οι τελευταίες γενιές του Megane RS είναι ήδη παρελθόν.
Αν πάντως κάποιος δεν είχε επαφή με κάτι σχετικό, το παρακάτω βίντεο αποτυπώνει την εξέλιξη του Megane ως κορυφαίο προσθιοκίνητο hot hatch.
Και τι, ε; Με έναν ημιάκαμπτο πίσω άξονα.
Το πιο περίπλοκο
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το τελευταίας γενιάς Megane R.S. θα μείνει πάντως στην ιστορία ως το πιο περίπλοκο όλων.
Το καθοριστικότερο στοιχείο είναι το σύστημα τετραδιεύθυνσης, το 4Control.
Διαβάστε όποιο ανεξάρτητο review θέλετε, από Pistonheads μέχρι Evo και Autocar, οι επιφυλάξεις για την αίσθηση που προκαλεί είναι δεδομένες.
Για παράδειγμα, πιέζοντας στο όριο και με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα Race η απότομη υπερστροφή αδράνειας είναι εξαιρετικά εύκολη. Τώρα, δικαίως θα αναρωτηθείτε, «αυτό είναι καλό ή κακό;»
Η απάντηση δεν είναι αυτονόητη. Για κάποιον πραγματικά έμπειρο οδηγό που ψάχνει τη μέγιστη δυνατή συμμετοχικότητα σε προσθιοκίονητο (κάτι που δεν το βρίσκεις συχνά), είναι θετικό
Προσθέτει ένα στοιχείο σασπένς και πλουραλισμού στην τοποθέτηση επί της καμπής, ικανό να διαφοροποιήσει το Megane R.S. ακόμα και από το Type-R (το οποίο συνολικά, αν κλικάρω όλα τα κουτάκια, το θεωρώ γενικά καλύτερο).
Το Type-R, μιας και το ανέφερα, έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αντίστοιχο με το μεγάλο του μεταξόνιο: μπορεί να οδηγηθεί στα 8/10 και πάνω με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Κοινώς, είναι πιο εύκολο.
Αντίθετα, το τελευταίας γενιάς Megane R.S. σε αντίστοιχους ρυθμούς είναι πιο υπερστροφικό, η τετραδιεύθυνση λειτουργεί με μεγαλύτερη αμεσότητα και οι διορθώσεις σου τείνουν να είναι περισσότερο ως αντίδραση σε αυτό που νιώθεις ως μετατόπιση και λιγότερο ως γραμμικό, προβλέψιμο lift-off
Aυτό, λοιπόν, για λιγότερο έμπειρους οδηγούς ή για έμπειρους οδηγούς που τους αρέσει να βασίζονται περισσότερο στην πρόσφυση του μπροστινού άξονα και να μην πολυασχολούνται με τον πίσω, δεν είναι πάντα κάτι ευχάριστο.
H έκδοση Trophy-R χωρίς 4Control
Ενδεικτικό της διχογνωμίας είναι πως στη σκληροπυρηνική και εξόχως πανάκριβη έκδοση Τrophy-R, η τετραδιεύθυνση απουσιάζει.
Δεν είναι μόνο η δίαιτα των περίπου 40 κιλών που προφανώς συνυπολογίστηκε.
Όταν έχεις επενδύσει τόσο χρήμα σε μια νέα τεχνολογία (το 4ης γενιάς Megane R.S. είναι το μόνο hot hatch που διαθέτει τετραδιεύθυνση), δεν τη βγάζεις από την κορυφαία σου έκδοση εφόσον υποτίθεται προσθέτει σε ευελιξία και αμεσότητα.
Τη βγάζεις για να την κάνεις πιο αναλογική σε αίσθηση. Καθαρόαιμη χωρίς υστερόγραφα με αλλαγή μοιρών στους πίσω τροχούς.
Το facelift
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, μόλις έχει παρουσιαστεί η ανανέωση του Megane R.S. η οποία μάλλον θα είναι και αυτή που θα κλείσει την αυλαία.
Τι αλλάζει; Πέραν κάποιων μικρών αισθητικών λεπτομερειών, το σημαντικότερο που αξίζει να θυμάστε είναι η απλοποίηση των εκδόσεων. Αμφότερες στους 300 ίππους
Πλέον καταργείται τελείως το χειροκίνητο (το οποίο κακά τα ψέμματα, σε ένα FWD προσθέτει παρά αφαιρεί ως οδηγική εμπειρία) και υπάρχει μόνο το 6-άρι διπλού συμπλέκτη.
Επίσης το μπλοκέ διαφορικό, το οποίο μέχρι πρότινος ήταν μέρος του πακέτου Cup (προσωπικά, δε γίνεται να πάρεις Megane RS χωρίς Cup) πλέον θα το βρίσκουμε μόνο στην έκδοση Trophy
Δηλαδή καταργείται ως επιλογή για το «απλό»-μη Trophy Megane R.S., αυτό δηλαδή που, τουλάχιστον στη Μ. Βρετανία, έχει τον κωδικό ”Sport”.
Είτε, πάντως, ως Sport είτε ως Cup, τα υδραυλικά bump stops παραμένουν (τα Megane R.S. δε χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά αμορτισέρ).
Το βρετανικό evo που οδήγησε το Sport έφτασε να εξομολογηθεί πως μπορεί να μην έχει την απόλυτη σταθερότητα του Trophy αλλά ο τρόπος που εκμεταλλεύεται τη διαδρομή της ανάρτησης σε συνθήκες δρόμου το κάνει «πιο διάφανο και εμπνέει περισσότερη εμπιστοσύνη».
Ο τελευταίος των Μοϊκανών (μέρος Β’)
Μπορεί να είναι ελαφρώς πιο γρήγορη η τελευταία γενιά αλλά, προσωπικά, συνεχίζω να πιστεύω πως το 3ης γενιάς Megane RS ήταν πιο ξεκάθαρο ως κόνσεπτ.
Μόνο τρίθυρο, απείρως διασκεδαστικό, με εξαιρετικό body control, μία προσθιοκίνητη τελειότητα. Ειδικά οι τελευταίες χρονικά εκδόσεις, όπως το 275 Cup S, ήταν για μένα κάτι σαν προσθιοκίνητη GT3. Έτσι το ‘χα γράψει έξι χρόνια πριν και θα επιμείνω
Όμως, την ίδια στιγμή, δεν το κρύβω πως η ιδέα του τελευταίου τέκνου των Renault RS είναι ιδιαίτερη και μοναδική. Ακόμα περισσότερο ενόψει των τελευταίων εξελίξεων.
Και, αν έχεις την όρεξη να ψαχτείς σε μια πολυδιάστατη, ενδεχομένως και πιο οριακή σε αντιδράσεις παλέτα υπερστροφής αδράνειας σε FWD, αυτή είναι η τελευταία γνήσια γαλλική ευκαιρία.
Με χειροκίνητο, Cup και ένα μαύρο φιλμάκι να καλύπτει το κωμικά μεγάλο σήμα με το αστέρι στο μπροστινό καπό.
Σε λίγα χρόνια, τέλος 2023 και εντεύθεν, θα λέμε «το R.S. ήταν εδώ».
Photo: renault.gr / evo / Γ. Καραγιωργάκης
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.