Αξίζει, τελικά, η μπάρα θόλων;

Post date:

Author:

Category:

μπάρα θόλων

Θεωρητικά, η μπάρα θόλων «δένει» το αυτοκίνητο και δεν στοιχίζει πολύ. Αλλά υπάρχει και αντίλογος

Από την ερασιτεχνική μου πείρα στο θέμα, η μπάρα θόλων (ή θολόμπαρα, »να’ ούμε»), είναι ένα από τα πιο προσιτά afrer market εξαρτήματα που δημιουργούν την αίσθηση πως έχεις κάνει κάτι στο αμάξι. Χωρίς να το αλλοιώσεις.

Ο ψαγμένος θα σου πει -και μάλλον έχει δίκιο- πως η προσθήκη της αλλάζει, έστω και ελάχιστα, την κινηματική του αυτοκινήτου σε σχέση με τις εργοστασιακές τιμές.

Θα σου πει, επίσης, πως ιδανικά θα πρέπει να ψωνίζεις ολοκληρωμένο σετ από μπάρες (πίσω αλλά και στο κάτω μέρος του σασί και από την ίδια, κατά προτίμηση, εταιρεία), ώστε να υπάρχει ομοιογένεια στην κατανομή δυνάμεων και ακαμψίας. Σύμφωνοι, αυτό είναι το ιδανικό.

Αλλά μαζί ανεβαίνει και το κοστολόγιο. Που για πολλούς είναι παραπάνω από όσο είναι διατεθειμένοι να δώσουν για κάτι »που δεν φαίνεται». 

Για να μη το σχετικοποιήσουμε, ναι, θεωρώ πως σε πρώτο χρόνο (εννοώ με το που »ανεβαίνεις» για πρώτη φορά στο αυτοκίνητο έχοντας μόλις κάνει την τοποθέτηση) νιώθεις μια διαφορά. Μικρή.

Σαν να είναι πιο δεμένο, πιο στιβαρό. Ένα κλικ. Όχι κάτι τρομερό. Μερικοί που ξαφνικά ένιωσαν πως το αυτοκίνητο τους από ζελέ έγινε μασίφ μάλλον πρέπει να γκουγκλάρουν το »φαινόμενο placebo»

Επίσης καλό είναι να διακρίνουμε το αποτέλεσμα που αναμένουμε απ´ την τοποθέτησή της σε σχέση με το τι είδους ανάρτηση είναι το αυτοκίνητό μας

Αν έχει Γόνατα McPherson, τότε η μπάρα θόλων βοηθά και στη σταθερή γεωμετρία της ανάρτησης.

Αν έχει ψαλίδια, τότε η τοποθέτησή της έχει να ωφελήσει την ακαμψία της συγκεκριμένης περιοχής του σασί και μόνον.

Ο αντίλογος, ωστόσο, λέει πως χρειάζεται να έχεις υπόψιν σου πως σε περίπτωση τρακαρίσματος, για παράδειγμα πλαγιομετωπικά, ακόμα και με λίγα χιλιόμετρα, υπάρχει ο κίνδυνος να στραβώσει το αυτοκίνητο.

Αυτό, όντως, ισχύει. Αν σκοπός της θολόμπαρας είναι να ενισχύσει το πλαίσιο »ενώνοντας» τα top mounts, τότε δεν χρειάζεται πυρηνική φυσική για να καταλάβεις πως αν παραμορφωθεί απ’ την πρόσκρουση ο ένας θόλος, μοιραία, θα παραμορφώσει και τον άλλον, που αλλιώς δεν θα πάθαινε τίποτα.

Αυτό, τώρα, σημαίνει πως σ’ αυτήν την περίπτωση το κόστος επικευής (αλλά και μεταπωλητικής εικόνας) αυξάνεται σημαντικά. Σκέψου, λοιπόν, πριν αγοράσεις.

Την απάντηση, τώρα, στο παραπάνω πρόβλημα δίνουν, υποτίθεται, οι μπάρες που, όπως ισχυρίζονται, μερικές κατασκευάστριες εταιρείς, »σπάζουν» ή λυγίζουν σε περίπτωση σύγκρουσης. Ακριβώς για να μη μεταφερθούν οι δυνάμεις από τον ένα θόλο στον απέναντι. Αν ξέρει κάποιος περισσότερα έχει το λόγο.

Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, μοιάζει με το προαιώνιο ερώτημα τού αν υπάρχει ζωή μετά το θάνατο. Αν δεν πεθάνεις, δεν θα μάθεις ποτέ με σιγουριά. Λυγίζει ή παίρνει παραμάζωμα τους θόλους;

Απ´ την άλλη φαίνεται πως είναι σαφώς προτιμότερη μία μπάρα θόλων με όσο γίνεται λιγότερες κολλήσεις ή σπαστά μέρη.

Σε κάθε περίπτωση, αν το αποφασίσεις μερικές βασικές υπενθυμίσεις είναι οι παρακάτω:

  • Η μπάρα τοποθετείται με το αυτοκίνητο στο έδαφος και όχι στον αέρα. Ακριβώς ώστε να βρίσκεται στη φυσική του θέση.
  • Προτιμήστε μια μπάρα που να δένει σε όλες τις βίδες του »γονάτου» και όχι σε λιγότερες. Ή σε μία.
    Θυμηθείτε να βάλετε ροδέλες.
  • Φροντίστε, αν έχετε τη δυνατότητα, να βάλετε και πίσω μπάρα, εφόσον προβλέπεται. Στοιχίζουν, συνήθως, λιγότερο από τις μπροστινές και (θεωρητικά) ζυγίζονται πιο σωστά οι δυνάμεις.
  • Σφίξτε τις βίδες χρησιμοποιώντας ροπόμετρο. Και όχι στο κουτουρού.

Για να μη σας κουράζω, όταν, πάντως, έβαλα κάποιες μπάρες θόλων σε προγενέστερα προσωπικά αυτοκίνητα, ναι, είδα μια μικρή, τοσοδούλα διαφορά.

Μέχρι να τη συνηθίσω στην 3η βόλτα και να ψάχνομαι για περαιτέρω. Αυτή, άλλωστε, δεν είναι και η ψυχολογία των βελτιώσεων; Βασίζεται στο ότι όλο θες και κάτι παραπάνω.

Photo: Google

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει