Θεωρητικά η μπάρα θόλων «δένει» το αυτοκίνητο και δε στοιχίζει πολύ. Αλλά υπάρχει και αντίλογος
H μπάρα θόλων (ή θολόμπαρα, να ‘ούμε) είναι ένα από τα πιο προσιτά afrer market εξαρτήματα. Kάτι προσθέτει
Κάποιοι υποστηρίζουν πως η μπάρα θόλων αλλάζει, έστω ελάχιστα, την κινηματική του αυτοκινήτου σε σχέση με τις εργοστασιακές τιμές. Οι ίδιοι θα προσθέσουν πως ιδανικά πρέπει να ψωνίζεις ολοκληρωμένο σετ. Δηλαδή τόσο πίσω μπάρα θόλων όσο και στο κάτω μέρος του σασί και από την ίδια, κατά προτίμηση, εταιρεία. Το επιχείρημα είναι ότι πρέπει να υπάρχει ομοιογένεια στην κατανομή δυνάμεων και ακαμψίας. Σύμφωνοι, αυτό είναι το ιδανικό
Ωστόσο με όλο το προαναφερόμενο πακέτο ανεβαίνει σημαντικά και το κοστολόγιο. Μερικοί ίσως θεωρήσουν υπερβολικά για κάτι «που δε φαίνεται».
Υπάρχει διαφορά με μπάρα θόλων μόνο «μπροστά»;
Σε πρώτο χρόνο, δηλαδή με το που «ανεβαίνεις» για πρώτη φορά στο αυτοκίνητο έχοντας μόλις κάνει την τοποθέτηση, όντως νιώθεις μια διαφορά. Μικρή, όμως.
Σα να είναι πιο δεμένο, πιο στιβαρό. Ένα κλικ. Όχι κάτι τρομερό. Μερικοί που ξαφνικά ένιωσαν πως το αυτοκίνητο τους από ζελέ έγινε μασίφ μάλλον πρέπει να γκουγκλάρουν το φαινόμενο placebo
Τι αρχιτεκτονική ανάρτησης έχει το αυτοκίνητό σου;
Αναφορικά με τη μπάρα θόλων καλό είναι να γνωρίζουμε τι είδους ανάρτηση έχει το αυτοκίνητό μας.
Αν έχει «γόνατα», δηλαδή MacPherson, τότε η μπάρα θόλων βοηθά περισσότερο καθώς πέραν της όποιας επιπλέον ακαμψίας που προσθέτει διατηρεί πιο σταθερή τη γεωμετρία της ανάρτησης.
Αν όμως έχει «ψαλίδια» (βλ. Honda S2000, Mazda MX-5 κ.ά.), τότε η τοποθέτησή της δεν επηρεάζει καθόλου την κινηματική των αναρτήσεων και το όφελός της αφορά την επιπλέον ακαμψία της συγκεκριμένης περιοχής του σασί. Και μόνον.
Ο αντίλογος
Αυτοί που δεν συστήνουν την μπάρα θόλων υποστηρίζουν πως σε περίπτωση τρακαρίσματος, για παράδειγμα πλαγιομετωπικά, ακόμα και με λίγα χιλιόμετρα, υπάρχει ο κίνδυνος να στραβώσει περισσότερο το αυτοκίνητο. Ισχύει.
Αν σκοπός της θολόμπαρας είναι να ενισχύσει το πλαίσιο ενώνοντας τα top mounts, τότε δε χρειάζονται γνώσεις πυρηνικής Φυσικής για να γίνει αντιληπτό πως αν παραμορφωθεί από την πρόσκρουση ο ένας θόλος, μοιραία θα παραμορφωθεί και ο άλλος που, σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πάθαινε τίποτα
Σ’ αυτήν την περίπτωση το κόστος επισκευής (αλλά και μεταπωλητικής εικόνας) αυξάνεται σημαντικά. Σκέψου το και αυτό.
Κι αν είναι σπαστή;
Την απάντηση στο παραπάνω πρόβλημα δίνουν, υποτίθεται, οι μπάρες που, όπως ισχυρίζονται, μερικές κατασκευάστριες εταιρείς, «σπάζουν» ή λυγίζουν σε περίπτωση σύγκρουσης, ακριβώς για να μη μεταφερθούν δυνάμεις από τον ένα θόλο στον άλλον.
Αυτό μοιάζει με το προαιώνιο ερώτημα τού αν υπάρχει ζωή μετά το θάνατο. Αν δεν πεθάνεις, δεν θα μάθεις ποτέ με σιγουριά. Λυγίζει ή παίρνει παραμάζωμα τους θόλους;
Γιατί εδώ ανακύπτει και το άλλο: ότι δηλαδή είναι σαφώς προτιμότερη μία μπάρα θόλων με όσο γίνεται λιγότερες κολλήσεις ή σπαστά μέρη προκειμένου να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ακαμψία.
Μερικά tips τοποθέτησης
Αν αποφασίσεις να βάλεις μπάρα θόλων, αξίζει να θυμάσαι:
Ένα: η μπάρα τοποθετείται με το αυτοκίνητο στο έδαφος, όχι στον «αέρα». Ακριβώς ώστε να βρίσκεται στη φυσική του θέση.
Δύο: προτίμησε μια μπάρα θόλων που να δένει σε όλες τις βίδες του top mount, όχι σε λιγότερες ή, ακόμα χειρότερα, σε μία
Τρία: είναι προτιμότερο να βάλεις και πίσω μπάρα, εφόσον προβλέπεται. Συνήθως στοιχίζουν λιγότερο από τις μπροστινές και, θεωρητικά, ζυγίζονται πιο σωστά οι δυνάμεις. Αναλόγως αυτοκινήτου, ίσως χρειαστεί «τριμάρισμα».
Τέσσερα και βασικό: σφίξε τις βίδες χρησιμοποιώντας ροπόμετρο, όχι στο κουτουρού.
Το ιδανικό
Αν επιζητάς την αυξημένη ακαμψία (ακόμα πιο σημαντική σε roadster), φρόντισε να βάλεις κάποιες ενισχύσεις «από κάτω».
Είτε ενισχυμένα υποπλαίσια είτε πιο άκαμπτες μπάρες, «πεταλούδες» και τα σχετικά.
Αν προχωρήσεις, λάβε υπόψιν ότι σε κάποιες περιπτώσεις, ακριβώς επειδή είναι πιο φαρδιές οι ενισχύσεις, μειώνεται η απόσταση από το έδαφος.
Αυτά τα ολίγα. Καλή τύχη.
Photo: demon-tweeks.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.