No rotor, no motor. Γιατί αξίζει το προσκύνημα

Post date:

Author:

Category:

Υπάρχουν μέρες που απλά δεν μπορείς να τις ξεχάσεις. Αυτές δεν χορταίνουμε και νοσταλγούμε πάντα. Αυτές διηγούμαστε. Όπως η μέρα με τον ρότορα.

Βρίσκομαι πίσω από το τιμόνι ενός δυνατού RX7 FD3. 

Μόλις το ‘χουμε μετρήσει και το διάγραμμα έκανε peak στα 488 PS με το στροφόμετρο να σημαδεύει πολύ ψηλά.

Με κάθε πίεση του δεξιού  ποδιού απολαμβάνω ένα μηχαναλογικό αριστούργημα με ελάχιστα κινούμενα μέρη, έτοιμο να καταπιεί ακαριαία όλο το εύρος του στροφόμετρου.

Έτοιμο να στραγγίξει την πρόσφυση των θεό-φαρδιων P-Zero που πασχίζουν να το περιορίσουν, να κρατήσουν την ουρά του στην ευθεία της λογικής και του ελέγχου. Αυτό το Μazda με τρομάζει. Με τρομάζει πολύ. Στραγγίζει τα επινεφρίδια μου.

Και σε συνδυασμό με τους ενισχυμένους ήχους των after market του γκουρού RE amemiya, με κάνει να απολαμβάνω κάθε δευτερόλεπτο, προσηλωμένος, βιώνοντας όλα αυτά τα θεσπέσια και ανεξήγητα που συμβαίνουν πίσω από το τιμόνι ενός καταπληκτικού αυτοκίνητου.

Απ’ αυτά που καμία βόλτα δεν είναι απλή και όλα μπορούν να αποτελέσουν δυνητικά αφορμή για να στείλουν την πεταλούδα στην σωστή, τέρμα ανοιχτή, θέση.

Πιέζω ξανά και ενστικτωδώς κρατάω το τιμόνι από την ανάποδη καθώς το βολάν απελευθερώνεται από καταπέλτη και οι νευρικές ώσεις του εγκεφάλου μου βομβαρδίζουν καταιγιστικά το θυμικό, χαράζοντας το ανεπανόρθωτα και μάλλον οριστικά.

Σ’ αυτόν το κόσμο πρέπει να ξέρεις με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις και εκεί έξω υπάρχουν πολλοί που άφησαν για πάντα πίσω τους τα πιστόνια και τον παλινδρομικό κύκλο του Οtto. 

Κινήθηκαν πέρα από το συντηρητικό perpective, προσπερνώντας τις κοινότυπες ρετσινιές («αναξιόπιστα», «δύσκολα» «λαδιέρες» «αδηφάγα») και χάθηκαν για πάντα στον κόσμο της περιστροφής, των κεραμικών μαχαιριών και των ρελαντί που σηκώνουν σε παλμούς κάθε τρίχα του σώματος σου. 

Προσκυνώντας τη διάνοια του κύριου Felix που είδε πέρα από τα προφανή οριοθετώντας ένα νέο πεδίο μηχανολογικής ονείρωξης.

Και μπορεί να είναι ποσοτικά λιγότεροι, αλλά τα «πιστεύω» τους είναι τόσο, μα τόσο δυνατά. Σχεδόν αδιάσειστα. Απόκριση, υψίσυχνος ήχος, θεϊκή ευστροφία, χαμηλή μάζα και κέντρο βάρους.

Ένας καλός ρότορας απλά δεν »χτυπιέται» σ’ αυτούς τους τομείς από αντίστοιχων specs εμβολοφόρο. Α, και δύναμη! Πολλή δύναμη, συχνά τρομακτική, ιδίως αν υποστηρίζεται από το αντίστοιχο γνωσιακό επίπεδο, που ανά το κόσμο πραγματικά λίγοι κατέχουν, κάτι σαν μύστες-μάγοι της κάστας της περιστροφής.

Αν αμφιβάλλετε απλά βάλτε τα γυναικόπαιδα για ύπνο και ακούστε στο τέρμα τη θηριωδία του ρότορα στο ακόλουθο βίντεο.

Μεταξύ μας, υπάρχουν πολλοί κινητήρες που μπορούν να παράγουν τόσο ξερό και σκληρό ήχο, ειδικά σε τέτοιες συχνότητες; Ή έχει να κάνει με μένα που απλά δεν θα χορτάσω ποτέ να τον ακούω. Και ναι, πρόκειται για αμιγώς αγωνιστική εφαρμογή, αλλά ποιος νοιάζεται;

Η σπουδαιότητα μιας ιδέας όμως δεν είναι πάντα ευθέως ανάλογη της εμπορικής της αξίας κι αυτό λειτουργεί και αντίστροφα. Έτσι τα «ροτόρια» αφού εφοδίασαν τα πάντα, από χλοοκοπτικά και NSU μέχρι μαχητικά αεροσκάφη, κατέληξαν να βρίσκονται μόνο κάτω από καπό της Mazda.

Οι Ιάπωνες πήραν την αρχική ιδέα και μέσα στα χρόνια την εξώθησαν στα τεχνολογικά άκρα κερδίζοντας ακόμη και το Le Mans με το επικό 787B που η συμμετοχή του τις επόμενες χρονιές απαγορεύτηκε με συνοπτικές, ενδεχομένως και σκοτεινές διαδικασίες. 

Κατασκέυασαν δε, αυτοκίνητα ορόσημα για τους απανταχού petrolheads, αυτά με τα γνωστά αρχικά RX7 & 8. Οι περιορισμοί, όμως, στις εκπομπές ρύπων εξώθησαν την Μazda σε διακοπή της παραγωγής του Renesis, παρόλο που ήταν ο φιλικότερος και οικονομικότερος περιστροφικός κινητήρας που είχε βγει από γραμμή παραγωγής.

Μετά, ακολούθησε σιωπή. Ο πρόεδρος μίλησε για στοχοθεσία πωλήσεων, έθεσε τον εμπορικό πήχη ψηλά και πάγωσε τα πάντα δημιουργώντας την εντύπωση πως όλα τέλειωσαν. Μετά, ακολούθησαν νέες φήμες και εικασίες, παρέα με κάποια σκόρπια τρισδιάστατα σχέδια πρωτοτύπων αλλά τίποτα χειροπιαστό, τίποτα απτό. 

[Διάβασέ το: Το Mazda RX-7 που θώπευσε την παιδική μου ψυχή]

Οι ρότορες όμως συνεχίζουν να ζουν, να περιστρέφονται, καταναλώνοντας τρελές ποσότητες μορίων οξυγόνου και καυσίμων, σπρώχνωντας εξωφρενικά dragsters σε ακαριαία περάσματα και εντυπωσιακά drift cars σε ατελείωτες πλαγιολισθήσεις. 

Χαράζοντας μνήμες και  καταλαμβάνοντας teraflopδιαδικτυακού εθεισμού με άρθρα, video και post.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα το νέο project car του »σεσημασμένου» Μad Μike.

Δείτε τι είχε κάνει ο τρελo-Mike πριν τρία χρόνια στο Goodwood με ένα τέτοιο.

Υπό της οικονομικές ευλογίες της Red Bull και της θείας Mazda (που εφοδιάζει με γνήσια και εξωφρενικά σπάνια ανταλλακτικά) υποδαυλίζει την ροτορική μανία, η καρδιά της οποίας φαίνεται να κτυπά κάπου down under σε ένα διαφορετικό MX-5… 

Αν ποτέ σας δοθεί η ευκαιρία να τιθασεύσετε ένα τέτοιο, ομολογουμένως δύστροπο και απαιτητικό μηχανολογικό διαμάντι, τολμήστε το. Δεν θα το ξεχάσετε ποτέ. Ποτέ.

[Διάβασέ το: Πώς ένα RX-7 και μια κόντρα μου βρήκαν δουλειά]

Μέχρι τότε, όμως, δώστε μία υπόνοια δίκιου σε όσους ορκίζονται στη μαγεία του φορώντας μπλουζάκια που γράφουν “No rotor – No motor”. Ακόμη και αν για σας τα πιστόνια είναι τόσο θεμελιακά όσο οι τροχοί… 

Δεν είναι απίθανο να έχουν και κάποιο, έστω λίγο, δίκιο.

Photo: Super Street

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf. Για τη μάνα σου

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf πυροδότησε το ίντερνετ. Δεν έχει να κάνει με το αυτοκίνητο. Έχει να κάνει με τη μάνα μου, τη δική σου, τις μελλοντικές

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Ford Ranger Raptor. Bad ass με καρότσα

«Η εμπειρία με το Ford Ranger Raptor ήταν ικανή να σε κάνει να βλέπεις ένα pick-up ως κύριο αυτοκίνητο. Αδρεναλίνη με καρότσα. Δεν σου τυχαίνει και κάθε μέρα»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»