Ο νέος ΚΟΚ είναι προ των πυλών. Πιο αυστηρός, αρματωμένος και τσεκουράτος για όσους συμπληρώνουν 25 πόντους ποινής. Μαζί και το όριο ταχύτητας στην πόλη που μειώνεται από τα 50 χλμ/ώ. στα 30 χλμ/ώ. Όσον αφορά το τελευταίο, μήπως να καταργήσουμε τα αυτοκίνητα και να ξεμπερδεύουμε;
Αρχής γενομένης του Γκρατς της Αυστρίας, το μοντέλο ”City 30” είναι η νέα ευρωπαϊκή τάση για όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώ. στις μεγάλες πόλεις. Δουλεύει;
Τρία είναι τα βασικά σημεία στο νέο ΚΟΚ που προκαλούν συζητήσεις και διχογνωμίες. Το πρώτο είναι το όριο των 30 χλμ/ώ. στον αστικό ιστό. Το δεύτερο είναι η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 5 ολόκληρα χρόνια με τη συμπλήρωση 25 πόντων ποινής. Και το τρίτο είναι η διαβούλευση στο να επιτρέπονται οι σφήνες των δικύκλων μεταξύ των αυτοκινήτων
Να θυμίσουμε ότι επί του τελευταίου, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, με απόφαση του Αρείου Πάγου (ΑΠ 55/2016) οι οδηγοί των δικύκλων που κινούνται ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας ευθύνονται αποκλειστικά για πιθανό τροχαίο ατύχημα.
Τι είναι το ”City 30”
Eίναι η νέα τάση στα ευρωπαϊκά πράγματα. Ξεκίνησε από το Γκρατς της Αυστρίας, το 1992.
Ουσιαστικά η ιδέα πάει πολύ παλαιότερα, από τη δεκαετία του ’70, όταν ένα γκρουπ από Ολλανδούς γονείς απέκλεισαν μια ολόκληρη γειτονιά με σύνθημα ”Stop de Kindermoord” («Σταματήστε τις δολοφονίες παιδιών»). Ήταν η αρχή για να μεταμορφωθεί το Άμστερνταμ στην πόλη όπου το ποδήλατο βασιλεύει
Το City 30 ακολούθησαν, το 2021, οι Βρυξέλλες, μετά ήρθε το Παρίσι, η Γκρενόμπλ, το Εδιμβούργο, η Μπολόνια κ.ά.
Σήμερα πλέον, με την κυβέρνηση να θέλει να μιμηθεί κάποια ευρωπαϊκά πρότυπα (να θυμίσουμε ότι το City 30 δεν εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις), το όριο των 30 χλμ./ώ. είναι προ των πυλών με το νέο ΚΟΚ
Υπάρχουν αποτελέσματα;
Ναι.
Για παράδειγμα, ήδη η Ελβετία, συγκεκριμένα τα δεδομένα που αποκόμισε το ελβετικό συμβούλιο για την πρόληψη ατυχημάτων (BFU), αποτυπώνει τα αποτελέσματα της μείωσης στα 30 χλμ/ώρα.
Οι αριθμοί λένε πως στις ζώνες αυτές υπήρξαν λιγότερα, από 11% έως 66%, ατυχήματα.
Το όλο ζήτημα υποστηρίζεται τόσο από την κοινή λογική που λέει ότι σε έντονα πυκνοκατοικημένα σημεία χρειάζεται μια πολύ χαμηλή ταχύτητα όσο και από οργανώσεις ποδηλατών. Αρκεί και τα ποδήλατα να έχουν κοντέρ (sic) και να μην πηγαίνουν με περισσότερα. Σωστά;
Έχει σχέση η Αθήνα με Ελβετία ή Βρυξέλλες;
Όχι. Στην Ελλάδα απέχουμε μακράν απ’ ό,τι συμβαίνει ευρωπαϊκά.
Κατ’ αρχάς λόγω του ότι δεν υπάρχει επαρκής αστυνόμευση, βλέπεις αυτοκίνητα να πηγαίνουν με χίλια, μηχανάκια που σουζάρουν δίπλα σε πλατείες, ποδήλατα που περνούν με κόκκινο στο απυρόβλητο, ακόμα και πατίνια να πηγαίνουν μαλλιοκούβαρα εκεί όπου κυκλοφορούν μαμάδες με καροτσάκια, ηλικιωμένοι και γενικώς πεζοί που τρέχουν να προλάβουν να φτάσουν το σωτήριο πεζοδρόμιο
Αν πρέπει να μπει ένα φρένο σε όλο αυτό το χάος; Εννοείται. Αλλά με ουσιαστική αστυνόμευση και όχι καθηλώνοντας εκατομμύρια οδηγούς σε ταχύτητες χελώνας. Να υπενθυμίσουμε ότι όταν υπάρχει ανώτατο όριο, υπάρχει και κατώτατο. Ξέρετε ποιο είναι αυτό στην περίπτωση των 30 χλμ/ώ.; Τα 10 χλμ/ώ. Θα μπορεί, δηλαδή, κάποιος να κινείται στην Αθήνα με 10 χλμ/ώ. και όλα να είναι ΟΚ;
Το μέτρο των 30 χλμ/ώ. είναι αστείο μπροστά στο ελληνικό χάος. Και δε σώζεται έτσι
Επιτρέψτε μου να εξηγήσω.
Στις προαναφερόμενες πόλεις έχει αναπτυχθεί εδώ και δεκαετίες μια μακράν πιο υγιής κουλτούρα.
Μία κουλτούρα υγιούς αντίληψης της ταχύτητας και του σεβασμού των εκάστοτε ορίων. Ο βασικός συσχετισμός που μας διακατέχει έναντι της Τροχαίας είναι εκδικητικός. Κι αυτό δεν έχει προκύψει, έτσι, αβασάνιστα. Κωμικά χαμηλά όρια που είχαν θεσπιστεί πενήντα χρόνια πριν, όταν αυτοκίνητα, ελαστικά και ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας ήταν στα σπάργανα, ραντάρ κρυμμένα σε πικροδάφνες ίσα-ίσα για να μαζεύεται χρήμα και γενικώς μια κατάσταση μη αμοιβαίου σεβασμού και κοινής λογικής
Στη Γερμανία, για παράδειγμα, με τις autobahnen, και με πολύ χαμηλά στατιστικά ατυχημάτων, η ταχύτητα ήταν απενοχοποιημένη σε αρκετά τμήματά της.
Όπως επίσης, στα ίδια ακριβώς τμήματα, το όριο αναπροσαρμόζεται αναλόγως καιρού ή έντονης κυκλοφορίας και οι οδηγοί ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για το μειωμένο όριο που ισχύει εκείνη τη στιγμή.
Αντίστοιχα, όταν εισπράτεις μια τέτοιου επιπέδου διαχείριση, σέβεσαι και το όριο ταχύητας, ακόμα και 20 χλμ/ώ., που ισχύει μέσα σε χωριουδάκια ή σχολεία μιας περιοχής. Το σέβεσαι ενστικτωδώς, ακόμα και χωρίς κάμερες ή τροχαίους.
Το ζήτημα δεν είναι απλό και προϋποθέτει την αλλαγή της συνολικής στάσης μεταξύ οδηγών και Αρχών. Μέχρι να συμβεί το πολυπόθητο όνειρο, θα μπορούσε να μειωθεί το όριο στα 30 χλμ/ώ. μόνο σε πολύ ευαίσθητα σημεία κίνησης, όπως κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία, στάσεις του μετρό ή όπου αλλού υπάρχει πολύ έντονη κινητικότητα ή σε περιοχές ευάλωτων ομάδων
Το υπόλοιπο είναι χάριν κυβερνητικών εντυπώσεων προς τους έξωθεν. Γνώμη.
Photo: euronews.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.