Οδηγώντας στην πολιτική ορθότητα της Γαλλίας

Post date:

Author:

Category:

Κόφτες τελικής ταχύτητας, «μαύρα κουτιά» που θα ανταμοίβουν τους υπάκουους, σπασμένες κάμερες και αλλαγή σκηνικού στην οδήγηση. Κάτι κερδίζεται, πολλά θα χαθούν. Συμβαίνει τώρα στη Γαλλία

Clio RS

Πραγματικά Αυτοκίνητα παρκαρισμένα στην άκρη του δρόμου. Το σκηνικό στη Γαλλία αυστηροποιείται. Πολλοί οδηγοί αντιδρούν αλλά μην περιμένετε να νικήσουν


Όπως γράψαμε πρόσφατα, νέο λογισμικό θα εφαρμόζει η Renault ανεξαρτήτως ιπποδύναμης, τιμής ή κατηγορίας μοντέλου. Άκρατη πολιτική ορθότητα ή καιρός ήταν;

Όπως λένε οι βρετανικοί Times, οι Γάλλοι οδηγοί θα δυσκολευτούν να ικανοποιήσουν την αγάπη τους για την ταχύτητα μετά την επίσημη ανακοίνωση της Renault να μην επιτρέπει στα αυτοκίνητά της να υπερβαίνουν τα 180 km/h.

Η απόφαση, διά στόματος του CEO της εταιρείας, Luca di Meo, έρχεται ως συνέχεια αντίστοιχης της Volvo η οποία επίσης έχει ανακοινώσει να τοποθετήσει κόφτη τελικής ταχύτητας στα αυτοκίνητά της.

Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ακόμα κι αν ένα μοντέλο αποδίδει διακόσιους, τριακόσιους ή όσους ίππους, το εγκατεστημένο λογισμικό δε θα επιτρέπει να αξιοποιείται η ισχύς του πέρα από το συγκεκριμένο όριο ταχύτητας. 

Μάλιστα η Renault ανήγγειλε πως η νέα πολιτική της θα συνοδεύεται και από ένα σύστημα ανταμοιβής των οδηγών το οποίο το ονομάζει ‘’Safety Coach’’ και το οποίο θα τους προσφέρει μειωμένες τιμές ασφαλίστρων


Alfa Romeo Stelvio ντίζελ

Η τεχνολογία εννοείται πως ήδη υπάρχει

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα «διαβάζουν» μέσω του συστήματος πλοήγησης τα όρια ταχύτητας στους δρόμους και το πιο εύκολο απ΄όλα  είναι να τοποθετηθεί ένα «μαύρο κουτί».

Kάτι αντίστοιχο με αυτό που υπάρχει σε ένα αεροσκάφος, το οποίο θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο και ανά πάσα στιγμή τη σχετική ταχύτητα.

Αλλά και όχι μόνο αυτό. Θα την προσαρμόζει ανάλογα. Πρακτικά, δεν θα μπορεί ο οδηγός να υπερβεί το κατά τόπους όριο.

Υποθετικά, αυτό σημαίνει πως με τα τρέχοντα όρια ταχύτητας που ισχύουν, για παράδειγμα, στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μάλλον θα χρειαστεί κάποιος περί τις έξι και πλέον ώρες. Οπλιστείτε με υπομονή

Matrix εθνική

Η απόφαση της Renault, όπως και των Peugeot / Citroën που φαίνεται να κινούνται στην ίδια γραμμή πλεύσης, έρχεται σε μία χρονική στιγμή αλλαγής της οδηγικής κουλτούρας αλλά και ενόψει της αυτόνομης οδήγησης που είναι εν εξελίξει

Αν  ο κόσμος αρχίζει να μαθαίνει από τώρα σε ένα συγκεκριμένο, άμεσα επιβαλλόμενο όριο ταχύτητας, θα του είναι πιο εύκολο να δεχθεί σε μερικά χρόνια από σήμερα να μπαίνει σε ένα αυτόνομο όχημα, να μην οδηγεί καν, και αυτό να τον μεταφέρει από το σημείο Α στο σημείο Β χωρίς δική του παρέμβαση.

Αρκετά παθητικά; Ναι. Με σοβαρή μείωση των δυστυχημάτων; Επίσης, ναι.


Renault Megane RS

Η αντιπαράθεση

Μιλώντας, πάντως, για το οδηγικό κλίμα επί γαλλικού εδάφους, ήδη υπάρχει μια σοβαρή αντιπαράθεση από τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων.

Για παράδειγμα, οι κάμερες ταχύτητας που πολλαπλασιάστηκαν στο εθνικό δίκτυο, το 2003, επί κυβέρνησης Ζακ Σιράκ, βρήκαν πολλούς να δυσαρεστούνται.

Επιπρόσθετα, το 2018, η μείωση του ορίου ταχύτητας στους επαρχιακούς δρόμους από τα 90 στα 80 χλμ/ώ, προκάλεσε ένα συστηματικό σαμποτάζ από Γάλλους οδηγούς που, είτε με σπρέι είτε με άλλες φθορές, κατέστησαν άχρηστο το 60% από τις εγκατεστημένες κάμερες

Renault Sport Megane Trophy-R
Renault Megane R.S. Trophy-R

Στη συνέχεια ήρθαν 200 αυτοκίνητα χωρίς κάποιο διακριτικό, τα οποία μάλιστα τα οδηγούν πολίτες, τα οποία «έκοψαν» χιλιάδες κλήσεις σε ανυποψίαστους παραβάτες των ορίων ταχύτητας

Αυτό οδήγησε σε μία έντονη διαμαρτυρία των Γάλλων οδηγών που περιέγραψαν την απόφαση ως μία κυνική κρατική επίδειξη άντλησης χρηματικών εσόδων.

Λέγεται πως €2,2 δις συγκεντρώθηκαν από τέτοιες παραβάσεις.


VW ID.3

Η πολιτική ορθότητα θα πλήξει και τις autobahnen;

Την ίδια στιγμή, πιο δίπλα, στη Γερμανία, υπάρχουν, ως γνωστόν, τμήματα του γερμανικού εθνικού δικτύου, στις περιβόητες Autobahnen, χωρίς κανένα όριο ταχύτητας.

Εκεί μπορείς να πας με όσα θες. Με 200; Ναι. Με 300; Ναι.

Μπορεί να ακούγεται παράδοξο, όμως τα συγκεκριμένα τμήματα έχουν να επιδείξουν εξαιρετικά χαμηλούς δείκτες ατυχημάτων.

Επιπρόσθετα, ένα μεγάλο μέρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας βασίζεται στην ισχύ, τις επιδόσεις, την ταχύτητα.

Είναι μέρος της επένδυσης, των προδιαγραφών, του πιστού κοινού για γρήγορες BMW, Audi Mercedes και Porsche.

Οπότε αν αυτό γενικευόταν ως μέτρο και εκεί ίσως μειωθεί το αγοραστικό δέλεαρ για πραγματικά γρήγορα αυτοκίνητα. Κι αυτό, όπως είναι αντιληπτό, έχει οικονομικό τίμημα.

Άραγε πού είναι το μέτρο; Πώς θα οριστεί η επίβλεψη του ορίου ταχύτητας; Μήπως πολλά απ’ αυτά πρέπει να αναπροσαρμοστούν; Πολιτική ορθότητα ή καιρός ήταν;

Από τη μία, είναι βέβαιο πως τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο ασφαλή.

Και, προσωπικά, τείνω να πιστεύω πως σε μερικές δεκαετίες, έτσι τουλάχιστον όπως διαμορφώνεται ο κόσμος σήμερα, θα αναρωτιόμαστε για το πώς, συχνά, οδηγοί κουρασμένοι, μεθυσμένοι, υπερήλικες, ατάλαντοι, μόλις χωρισμένοι από τη γυναίκα τους ή με θολωμένο απ’ την κούραση το μυαλό κινούνταν με μία μάζα δύο τόνων στο δρόμο.

Το πιθανότερο είναι πως θα μας φαίνεται αδιανόητο.

Μαζί, ωστόσο, ίσως θα ‘χουμε χάσει και ένα ποσοστό ελευθερίας με όποιο τίμημά της – έστω κι αν πιστεύω ακράδαντα πως μία πολύ υψηλή τελική ταχύτητα -αλλά πολύ υψηλή, εννοώ- στερείται σοβαρού νοήματος


Τελική ταχύτητα

Photo: Flickr / 4Drivers.gr

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει