Γράφτηκαν πολλά για το θάνατο του Mad Clip. Και πολλά απ’ αυτά είναι ό,τι πιο άσχετο συνέβη. Ταυτόχρονα; Παραβλέποντας ένα από τα πιο βασικά
Δε θέλει πολύ. Κανα δυο δευτερόλεπτα και τέλος. Ό,τι απέμεινε από το σοκαριστικό δυστύχημα με την Porsche 911 στη Βουλιαγμένη
Τη συγκεκριμένη 911 τυγχάνει να την ήξερα. Όχι, δεν ήταν η πανίσχυρη 911 Turbo ούτε ήταν GT3, όπως μου ‘στειλαν κάποιοι αναγνώστες
Ήταν Carrera S, πισωκίνητη, αυτόματη, με το παλιομοδίτικο (έχω αναφερθεί στο παρελθόν αλλά δεν είναι της ώρας) Tiptronic.
Ίσως μπέρδεψαν τα απομεινάρια της λόγω του ότι «φορούσε» το Aero Kit της 997 GT3 που στα μάτια πολλών δημιουργεί σύγχυση.
Επίσης πιθανόν -επαναλαμβάνω, πιθανόν- να φορούσε τα semi slick της Michelin, τα γνωστά Cup.
O Mad Clip με την Porsche 911 Carrera S. Κρίμα. Ανεξαρτήτως life style, στίχων και άλλων άσχετων με το δυστύχημα για τα οποία διάβασα. Τα υπόλοιπα ας τα κρίνει ο Θεός. Εδώ χωράει μόνο το οδηγικό
Για τα λάστιχα
Για όποιον έχει καλή μνήμη, όταν κάποτε, μια φορά κι έναν καιρό, η επίσημη BMW εξόπλιζε τη M3 CSL (E46) με τα Cup της τότε γενιάς, σε έβαζε να υπογράψεις ένα έγγραφο ότι ήταν εις γνώση σου ότι τα συγκεκριμένα ελαστικά είχαν μειωμένη πρόσφυση στο βρεγμένο και, κανονικά, δεν ήταν ένα ελαστικό για καθημερινή χρήση.
Αν δε συμφωνούσες με τη διευκρίνιση, η BMW σου έβαζε άλλα, πιο συμβατικά λάστιχα.
Αυτό που συνέβη με την επίμαχη Porsche του Mad Clip το ΄χω ζήσει. Ευτυχώς για μένα, στο περίπου
Μου επιτρέπετε να σας διηγηθώ το περιστατικό;
Ήταν πριν κάποια χρόνια, όταν είχα στην ιδιοκτησία μου μία σχεδόν ίδια 911 με αυτήν με την οποία σκοτώθηκε ο άτυχος τράπερ.
Όσο οδηγώ δε θα ξεχάσω τη στιγμή. Ήταν σε μια από τις αγαπημένες μου καμπές στο δρόμο προς το Σούνιο. Την ήξερα με κλειστά μάτια.
Την είχα περάσει άπειρες φορές με δεκάδες -για να μην πω εκατοντάδες- δημοσιογραφικά αυτοκίνητα.
Μια ελαφρώς κατηφορική δεξιά. Από κάτω τα γκρέμια, από αριστερά ο βράχος. Η ορατότητα πλήρης και σε όλο το βάθος πεδίου.
Στο μέσον της καμπής, στο γνωστό apex, υπάρχει ακόμα και σήμερα ένα μικρό γιαμπ. Όσο χρειάζεται για να την κάνει ακόμα πιο προκλητική.
Με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ερχόμουν πάντα με 4η. Με άλλα, με σκασμένη 3η. Ήταν στεγνό το οδόστρωμα και είχα απενεργοποιημένο μόνο το traction, όχι το PSM. Για όσους γνωρίζουν από τα σχετικά μπουτόν της 911, είχα πατημένο το Sport Mode στο Sport Chrono Package. Άρα, το ESP ήταν ενεργοποιημένο
Ναι, η υπερστροφή γίνεται με τις 911. Αλλά, σε αντίθεση με πιο «ορθόδοξα» ζυγισμένα αυτοκίνητα της κατηγορίας, η διαδικασία είναι πιο λεπτή στο χειρισμό της και πιο δύσκολα διορθώσιμη από ένα σημείο ολίσθησης και πέρα. Eίναι το αυτοκίνητο που με έκανε πιο τεχνικό οδηγό. Αλήθειες μόνο
Εκείνη τη φορά, λοιπόν, ξαναπέρναγα απ΄τη στροφή με την προσωπική μου Carrera S.
Ίδια με του Mad Clip, μαύρη, με Aero, αλλά χειροκίνητη και με μερικούς μόνο μήνες χρησιμοποιημένα Pirelli P Zero.
Για να μη σας ζαλίζω, απροειδοποίητα και με το πιο ξαφνικό snap που έχω βιώσει ποτέ, το αυτοκίνητο ξεκόλλησε με κάποια +140 km/h. Με ένα μεταξόνιο, τότε, στα μόλις 2,36 μέτρα (πιο μικρό από Fiesta, Polo ή όποιο άλλο υπερμίνι θέλετε), το απότομο σπάσιμο της πρόσφυσης και δη με μια αναλογία κατανομής βάρους 33% / 67% μεταξύ των δύο αξόνων, η υπερστροφή έρχεται βίαια
Ευτυχώς αντέδρασα σωστά, διόρθωσα, είδα το Χριστό φαντάρο και ήρθα στην ευθεία.
Πήγα σπίτι, εκεί κοντά, με μία απορία διαστάσεων 295/30/19
Λέω, «δεν μπορεί θα ‘χουν λιώσει τα λάστιχα και δεν το ‘χω προσέξει».
Κοιτάζω στο πλάι και τα «μπιμπίκια» στα εξωτερικά πλαϊνά των P Zero μόλις είχαν εξαφανιστεί. Αλλά ήταν όλο το μάγουλο εκεί, αρτιμελές, με τις χαράξεις του.
Μετράω πιέσεις. Όλα μια χαρά.
Φαινόταν ανεξήγητο.
Με μία μικρή αλλά σοβαρή λεπτομέρεια: καθώς οι πίσω πρόβολοι της 911 είναι ιδιαίτερα μεγάλοι (λόγω της τοποθέτησης του κινητήρα στον πίσω άξονα και πέραν αυτού), δεν μπορείς να δεις εύκολα το πέλμα των ελαστικών – όχι στην εξωτερική πλευρά, αλλά στην εσωτερική
Δε φαίνεται. Πρέπει να πας μερικά μέτρα πίσω απ΄το αυτοκίνητο.
Και να σκύψεις. Αυτό έκανα και, σοκαρισμένος, βλέπω το εσωτερικό πέλμα τελείως λιώμα. Είχαν βγει τα λινά.
Πώς γίνεται; Γίνεται. Με μπόλικο αρνητικό κάμπερ στους πίσω τροχούς και στρίβοντας σχεδόν πάντα με trail braking, το εσωτερικό των πίσω τροχών στις 911 φορτίζεται πολύ έντονα
Το έμαθα. Και ευτυχώς δεν έπαθα
Αλλά το εμπέδωσα για όσο κράτησα το αυτοκίνητο.
Την επομένη ήμουν στο λαστιχάδικο για καινούργια Michelin (εννοείται μη Cup) και με κωδικοποίηση “N”, όπως επιβάλλουν τα εγχειρίδια της Porsche.
Επανέρχομαι στο μοιραίο
Διαβάζω, λοιπόν, ένα κάρο άσχετα. Όπως, για παράδειγμα, ότι «το συγκεκριμένο αυτοκίνητο σπινάρει πιο εύκολα σε σχέση με άλλα».
Καμία σχέση. Ακριβώς επειδή έχει όλο αυτό το βάρος πίσω, οι 911, ακόμα και οι μη τετρακίνητες, σπινάρουν πολύ δύσκολα.
Εξ ου και έχουν εξαιρετικούς χρόνους στις επιταχύνσεις εν στάσει: λόγω ελάχιστης ολίσθησης, περνούν χωρίς σπιναρίσματα όλη την ισχύ στο δρόμο.
Διαβάζω, επίσης, ότι ο Mad Clip «απενεργοποιούσε συχνά το αντισπίν». Είναι να γελάς. Ποιος δηλαδή ξέρει αν το απενεργοποιούσε; Και πώς προκύπτει αυτό από «καλά πληροφορημένες πηγές»; Διασώθηκε ο εγκέφαλος και έχει καταγράψει το setting;
Καλά, δε σχολιάζω βέβαια ότι πληθώρα δημοσιογραφίσκων δεν έχει καν κατά νου τη διάκριση μεταξύ «αντισπίν» και PSM. Άσ’ το αυτό…
Αλλά ακόμα και καντάρια οδήγησης και αν κατέχεις…
Στο δρόμο, πλην ενός ανθρώπου που τυγχάνει να ξέρω, δεν έχω συναντήσει 911 που να οδηγείται με το ESP πλήρως απενεργοποιημένο.
Ο λόγος; Φοβάσαι. Θέλει γνώση, επιμονή και θάρρος για να φορτίσεις το μπροστινό. Και όσο πιο παλιάς γενιάς η 911, τόσο πιο «φαρδιά παντελόνια».
Αν έχεις δει κανα δυο αγώνες από Porsche Cup, ακόμα και τώρα με το αυξημένο πλέον μεταξόνιο, ίσως έχεις παρατηρήσει ότι αρκεί ένα μικρό άγγιγμα από άλλον αγωνιζόμενο στο πίσω μέρος μιας 911 για να κάνεις τετ-α-κε. Ο λόγος; Η πολική ροπή αδράνειας που, στην περίπτωσή της, δεν καθιστά εύκολο το σώσιμο πέραν κάποιας γωνίας ολίσθησης
Διαβάζω τέλος για άσχετα με το δυστύχημα
Για το ύφος του τράπερ, το είδος μιας ζωής υποκουλτούρας και τα σχετικά.
Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής; Δεν τον ήξεραν καν ονομαστικά.
Και γκουγκλάρισα για να δω τι σημαίνει «τράπερ».
Αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Ο καθένας μπορεί να ακούει ό,τι θέλει. Δημοκρατία έχουμε. Εντάξει, τρόπος του λέγειν για το τελευταίο αλλά δεν είναι της παρούσης.
Δε διαβάζω όμως…
Για ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα.
Δε διαβάζω πουθενά σε μεγάλα Μέσα για το γνωστό και καλά εντοπισμένο θέμα των ΝΕΡΩΝ από τα ποτιστικά στη νησίδα, στο συγκεκριμένο σημείο.
Έχω δει, τις προάλλες, να ξεκολλάει υπερμίνι πηγαίνοντας με τα μισά απ΄όσα μπορεί να πήγαινε ο Mad Clip. Και ποιος ελέγχει λάστιχα και λιμνάζοντα νερά;
Τη δε επόμενη μέρα ακριβώς του δυστυχήματος, όταν είχε μαζευτεί κόσμος στο σημείο, καθώς επέστρεφα σπίτι από την άλλη κατεύθυνση, έφαγα ξανά το νερό απ΄τα σπρέι στη μούρη. Είχα, βλέπεις, ανοιχτό το παράθυρο.
Φαντάσου: αυτό που χρόνια έχω εντοπίσει, αυτό που έχω υπενθυμίσει σε δικούς μου ανθρώπους καθώς έρχονται σπίτι μου, «προσέχετε στο φανάρι για Λαιμό, το βράδυ υπάρχουν νερά στο κέντρο της στροφής», το ξέχασα. Πόσο μάλλον κάποιος ανυποψίαστος με το σημείο. Ίσως και πιωμένος; Ίσως, δεν το ξέρω. Όμως ο Mad Clip το πλήρωσε με τη ζωή του. Αυτός που συνέβαλε στο δυστύχημα δεν πρέπει, επίσης αναλογικά, να πληρώσει; Ε; Δεν πρέπει;
Ναι, εννοείται έτρεχε. Μη λέμε μαλακίες. Έφταιγε
Πάντως όχι με τα 170 και 180 και 200 που γράφονται.
Δεν προλαβαίνει να αναπτυχθεί αυτή η ταχύτητα σ’ αυτά τα μέτρα με μία Carrera S. Σε καμία περίπτωση.
Αλλά και η συγκεκριμένη καμπή δεν έχει καμία σχέση με τέτοιες τρελές ταχύτητες. Φαίνεται ξεκάθαρα και στα βίντεο που έχουν κυκλφορήσει.
Η ροπή της Carrera S δεν αρκεί για αυτές τις ταχύτητες σ’ αυτά τα διαθέσιμα μέτρα και δη με άλλα αυτοκίνητα στη ροή της.
Εξηγούμαι για να μην παρεξηγούμαι: έτρεχε. Αλλά τα χιλιόμετρα δεν είναι στραγάλια και δεν ανεβαίνουν έτσι στο σημείο αυτό. Όμως…
Όμως κανείς δε μιλάει για τη σοβαρή, συστηματική και εν δυνάμει εγκληματική αμέλεια του Δήμου των 3Β (Βούλα / Βουλιαγμένη / Βάρη) για την πρόκληση σοβαρού κινδύνου έως τροχαίο για τα κακορυθμισμένα ψεκαστικά του. ΚΑΝΕΙΣ
Μέσα σε ένα μήνα έχουν συμβεί τρία θανατηφόρα στο Δήμο αυτόν.
Ένα με μηχανή, λίγα μέτρα πιο πριν από εκεί που σκοτώθηκε ο Mad Clip, ένα, επίσης με μηχανάκι, στο Ribas και ένα το τελευταίο και πιο «επώνυμο».
Εμ βέβαια, ο Mad Clip πουλάει, επίσης πουλάει κάθε θανατηφόρο με Porsche, Ferrari και τα σχετικά. Όμως για τις ευθύνες τού να γίνεται της τρελής στο Ribas ή, πλέον, στην ευθεία της Βάρκιζας, της μη ύπαρξης ενδιάμεσων φαναριών που να μειώνουν τις ταχύτητες ή ψεκαστικών που πετάνε το σπρέι σπάζοντας απότομα την πρόσφυση σε λάστιχα, ΚΑΝΕΙΣ. Και για αυτό ακριβώς σας κούρασα ίσως με 1,450 λέξεις. Η αλήθεια είναι στις λεπτομέρειες
Photo: 4Drivers.gr / Google
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.