Δεν είναι το πιο ολοκληρωμένο. Ούτε το πιο χαρισματικό οδηγικά. Και είναι ακριβό. Αλλά, είκοσι τρία χρόνια τώρα, οι μητροπόλεις της Ευρώπης γεμίζουν από τέτοια. Γιατί;
Η προφανής ερμηνεία της επιτυχίας του smart είναι πως αποτελεί μια κατηγορία μόνο του. Μέχρι το 1998, που πρωτοπαρουσιάστηκε, η ιδέα τού να βγει ένα αυτοκίνητο με τον κινητήρα πίσω, την κίνηση πάλι εκεί, με τελείως επαναστατικό design, αδιάφορο έως φοβιστική οδική συμπεριφορά υπό πίεση και υψηλή τιμή αγοράς, ήταν ένα επιχειρηματικό αλλά και κονσεπτικό ρίσκο που πολλοί θα δυσκολεύονταν να πάρουν.
Το ρίσκο το πήρε ο πανέξυπνος επιχειρηματίας Nicolas Hayek, ο τότε CEO της γνωστής εταιρείας ρολογιών, Swatch. Ο Hayek (o oποίος πέθανε το 2010 σε ηλικία 82 ετών) είχε ήδη γίνει πολυεκατομμυριούχος κάνοντας μόδα τα ρολόγια του. Το κεντρικό concept ήταν να έχεις ένα ρολόι για κάθε προτίμηση. Ή ώρα. Ή ντύσιμο. Δηλαδή, η εξατομίκευση. Πίστευε, επίσης, πως οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αγνοήσει πελάτες που ήθελαν ένα στυλάτο και διαφορετικό μικρό αυτοκίνητο πόλης.
Αρχικά, το ονόμασε ”Swatchmobile” αλλά επειδή το βαφτιστικό στη ζωή έχει τη σημασία του, η Daimler-Benz, με την οποία συνεργάστηκε, επέμενε για κάτι λιγότερο συσχετισμένο με ρολόγια. Μετά από πολλές συζητήσεις, επιλέχτηκε αυτό που όλοι ξέρουμε. Και, αντικειμενικά, ήταν έξυπνο. Ακόμα και η γραμματοσειρά με μόνο πεζά στοιχεία: smart.
Τη συνέχεια την ξέρετε. Ένα περίεργο οδηγικά αυτοκίνητο (ειδικά στην πρώτη γενιά, ”έστρωσε” στη δεύτερη) που όμως οι περισσότεροι το ήθελαν. Και συνεχίζουν. Το ”Σμαρτάκι” κατάφερε αυτό που ελάχιστα αυτοκίνητα έχουν καταφέρει: να γίνει το αταξικό αυτοκίνητο πόλης.
Αταξικό με την έννοια πως, αυτομάτως, η ιδέα τού να είσαι μέσα σ΄ένα smart, έβγαλε μονομιάς την όποια ”στάμπα” ενός μικρού, αδιάφορου και ”χαμηλού προφίλ” αυτοκινήτου. Δεν έχει σημασία αν είσαι εργάτης ή εφοπλιστής. Καθαρίστρια ή μοντέλο. Πετυχημένος ή άνεργος. Το smart εξελίχθηκε σε κάτι περισσότερο από άλλο ένα αυτοκίνητο πόλης και έγινε, κατά κάποιο τρόπο, ένα αστικό διαβατήριο.
Βλέποντας την πιο πρόσφατη έκδοση που μόλις παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά, την ”smart fortwo coupe “Dark Knight” (βγαίνει και σε forfour), ένα ολόμαυρο με κόκκινα στοιχεία BRABUS και πλούσιο εξοπλισμό στο εσωτερικό, επιβεβαιώνεται, για μια ακόμα φορά, πως η smart στοχεύει στη διαφορετικότητα. ”Μαύρος Ιππότης” και λοιπή σημειολογία.
Η ενημέρωση που λάβαμε από τη Mercedes Hellas, λέει πως η έκδοση Dark Knight είναι διαθέσιμη και με τους δυο κινητήρες βενζίνης. Τόσο τον τρικύλινδρο ατμοσφαιρικό 999 cc απόδοσης 71 ίππων όσο και τον ισχυρότερο τρικύλινδρο τούρμπο των 898 cc απόδοσης 90 ίππων
Με αναβαθμισμένο εξοπλισμό το smart fortwo coupe “Dark Knight” διατίθεται με ή χωρίς τα κόκκινα ΒRABUS εξωτερικά διακοσμητικά στοιχεία σε 30 μόλις οχήματα και με συνολικό όφελος από €2.650. Ναι, είναι ακριβό αλλά αυτό είναι το τίμημα της εξατομίκευσης
Όπως και να ‘χει, πέρα απ’ την αδιαμφισβήτητη πρακτικότητα, την καταπληκτική περιφερειακή ορατότητακαι το customization, το smart δημιούργησε μια δική του οδηγική ”φυλή”.
Και οι περισσότεροι, ακόμα και οι ”βενζινοαίματοι” (petrolheads κατά την αγγλοσαξωνική) κατά βάθος, ίσως να μην έλεγαν όχι σε ένα τέτοιο, σε ρόλο δεύτερου αυτοκινήτου σε ρόλο tender για την πόλη. O Ηayek είχε δίκιο. Είναι πολλοί αυτοί. Μπορεί και να ΄μαστε.
Photo: Mercedes
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.