Όταν έρχεται η ώρα για κάποιο νεαρό μέλος της οικογένειας να πάρει το πρώτο του αυτοκίνητο, συχνά συνηθίζεται να του παραχωρείται κάποιο ήδη παλιό που υπάρχει στην οικογένεια. Μόνο που, επίσης συχνά, αυτό είναι τελείως λάθος. Για να μην πω εν δυνάμει εγκληματικό
Πόση οδηγική εμπειρία μπορεί να έχει ένα νέο παιδί; Πόσο πιθανό είναι να μπορεί να ελέγχει τον ενθουσιασμό του όταν, για πρώτη φορά στη ζωή του, βρίσκεται πίσω από το τιμόνι;
Και γιατί οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν διεθνώς καταχωρήσει τους νέους σε ηλικία οδηγούς ως αυτούς που ενέχουν το μεγαλύτερο ασφαλιστικό ρίσκο;
Οι απαντήσεις είναι αρκετά προφανείς για να επαναληφθούν γραπτώς.
Όταν το αίμα βράζει και ο αναπόφευκτος ενθουσιασμός είναι στο φόρτε του, συχνά κάποιοι γονείς επιλέγουν ένα παλιό, μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, ενδεχομένως με μπόλικα χιλιόμετρα στην πλάτη του, για να παίξει το ρόλο του πειραματικού οδηγικού σχολείου.
Η κλασική ατάκα
Η κλασική ατάκα «ας μάθει να οδηγεί με το παλιό που δε μας νοιάζει και τόσο αν του προσθέσει μερικές ακόμα γρατσουνιές και μετά ας πάρει καλύτερο» κυκλοφορεί συχνά στα μίνι οικογενειακά συμβούλια.
Αυτό που συχνά παραβλέπεται είναι πως, κατά το πλείστον, τα παλαιότερα αυτοκίνητα δεν διαθέτουν πολλά από τα σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα που μπορούν να σώσουν καταστάσεις.
Πόσα παλιά αυτοκίνητα που υπάρχουν ακόμα στην τυπική ελληνική οικογένεια διαθέτουν, για παράδειγμα, ESP; Ως γνωστόν, το αρκτικόλεξο που μόλις διαβάσατε σημαίνει Electronic Stability Program ή Ηλεκτρονικό Σύστημα Ευστάθειας. Και σε δυο κουβέντες, συχνά σώζει ζωές.
Ναι, θα συμφωνήσω απόλυτα, το ESP δεν αντικαθιστά τους νόμους της Φυσικής, δεν μπορεί να σε διατηρήσει σώο αν έχεις πιει αλκοόλ και δεν είναι σε θέση να είναι ο φύλακας-άγγελος ενός νέου παιδιού με ελάχιστη οδηγική παιδεία και του οποίου, ενδεχομένως, ο μπαμπάς πλήρωσε κάτι παραπάνω για να πάρει το καμάρι του δίπλωμα.
Ωστόσο, τέτοιου είδους ηλεκτρονικά βοηθήματα ή τεχνολογίες παθητικής ασφάλειας ή ένα σετ φρέσκα λάστιχα σε ένα καλοσυντηρημένο αυτοκίνητο (όχι απαραίτητα καινούργιο) είναι προαπαιτούμενα για την όσο το δυνατόν ασφαλέστερη μετακίνηση ενός νέου οδηγού
Στην αγορά υπάρχουν ένα σωρό επιλογές. Και η αλήθεια είναι πως πριν μερικά χρόνια, υπήρχε η εξής διαβάθμιση για τα αυτοκίνητα που συνηθίζαμε να οδηγούμε: κακά, μέτρια, καλά, πολύ καλά, εξαιρετικά.
Εντάξει, υπήρχαν και τα θεϊκά. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας, άσε που απευθύνονται σε εξαιρετικά βαθιές τσέπες
Η εξέλιξη του είδους
Σήμερα, ωστόσο, εν έτει 2020, απ΄την αξιολόγηση, μάλλον οφείλουμε να βγάλουμε τον πρώτο χαρακτηρισμό.
Το «κακά», δηλαδή. Γιατί όλα, πια, τσουλάνε αξιοπρεπώς. Φρενάρουν καλά. Δεν κινδυνεύεις να βγεις εκτός δρόμου με το πρώτο λάθος.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα, ακόμα και τα φτηνότερα, είναι προοδευτικά, «συγχωρητικά» προς τον άπειρο και, πάντως, επουδενί επικίνδυνα.
Η επικαιροποιημένη λίστα
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, το αμερικανικό Ινστιτούτο για την Οδική Ασφάλεια, το γνωστό IIHS που διατηρεί εδώ και χρόνια ιδιαίτερη ευασθησία επί του θέματος, σε συνεργασία με το πανίσχυρο Consumer Reports που παίρνει ντάτα από εκατομμύρια χρήστες, παρουσίασε μία νέα λίστα με διάφορα αυτοκίνητα – αυτά που κατατάσσει ως ασφαλέστερα για νέους οδηγούς.
Κάποια από τα μοντέλα που περιλαμβάνει η λίστα κυκλοφορούν μόνο στην αμερικανική αγορά. Τα περισσότερα, ωστόσο, τα γνωρίζουμε και στην Ελλάδα. Αν μη τι άλλο, έχει ενδιαφέρον να τη σκρολάρετε.
Όχι ότι ένα σύγχρονης τεχνολογίας αυτοκίνητο αρκεί για να έχουμε ήσυχο το κεφάλι μας – προφανώς χρειάζονται άπειρα περισσότερα, ακόμα και η εκπαίδευση νεαρών παιδιών στην τέχνη του karting. Αλλά είναι, έστω, κάτι. Και, βέβαια, μία ταπεινή υπενθύμιση πως δεν κάνουμε οικονομία για ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε
*Διαβάστε την αρχική δημοσίευση στο Protagon
Photo: Google
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.