Ποιος ακριβώς θέλει την οδήγηση χωρίς χέρια;

Post date:

Author:

Category:

Τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης προχωρούν γοργά ενόψει του «Επιπέδου 5». Ευλογία ή κατάρα; Μία προσωπική άποψη

Αυτόνομη οδήγηση Γιάννης Κωνσταντόπουλος


’Look, mum, no hands’’. Oδηγώντας στην Αττική Οδό χωρίς χέρια. Η εμπειρία είναι πρωτόγνωρη


Υπάρχει μία επιτυχημένη ατάκα, νομίζω προερχόμενη από την άλλη όχθη του Ατλαντικού, που λέει ότι « κανείς δεν θα παραδεχτεί ποτέ ότι είναι βλάκας, ότι δεν κάνει καλό σεξ ή ότι δεν είναι καλός οδηγός». 

Εν προκειμένω, εδώ μας δεν μας ενδιαφέρει η μέτρηση IQ ούτε οι σεξουαλικές επιδόσεις. Πάμε για το τελευταίο.

Κι αν, όπως διαβάσατε στο τίτλο, η αυτόνομη οδήγηση, ακριβέστερα, αυτή που θα απαλλάσσει τον οδηγό από την οποιαδήποτε εμπλοκή του με το χειρισμό του αυτοκινήτου ενώ αυτός θα κάθεται αραχτός και θα σκρολάρει το κινητό του, είναι εν εξελίξει. 

Ήδη, τώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, υπάρχουν κάποια μοντέλα που διαθέτουν την αυτόνομη οδήγηση, εφόσον πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις.

Για παράδειγμα, ο οδηγός πρέπει να είναι στη θέση του για να μπορεί να επέμβει αν χρειαστεί κάτι, πρέπει επίσης η διαγράμμιση των δρόμων να είναι εμφανής ώστε να μπορεί το όχημα να ακολουθήσει την σχετική πορεία κλπ.

Το θέμα όμως πηγαίνει στον πυρήνα της ερώτησης: Πόσοι ακριβώς ενδιαφέρονται να μετακινούνται έτσι; Μία απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι κάποιοι άνθρωποι βλέπουν την οδήγηση ως κάτι τελείως διαδικαστικό και ως εκ τούτου θα τους ήταν πάρα πολύ οκέι να μην οδηγούν καθόλου αλλά απλώς να κάθονται και να μετακινούνται

Σα να πηγαίνουν, δηλαδή, στη δουλειά τους ή στη βόλτα τους με ένα ιδιωτικό λεωφορείο μικρών θέσεων. Κάπως έτσι. Είναι ωραίο αυτό; Δεν ξέρω. Όπως επίσης δεν έχω υπόψιν αν έχει γίνει κάποια σχετική έρευνα για το τι πραγματικά θέλει ο κόσμος

Όμως με βάση την ατάκα που αναφέρθηκε παραπάνω, η οδήγηση, ακόμα και για όσους δεν είναι καλοί σ’ αυτήν τη σύνθετη δεξιοκινητική ικανότητα αλλά δεν το παραδέχονται, είναι μία διαδικασία μάλλον ευχάριστη.

Άλλωστε, όπως είπαμε, κανείς δεν παραδέχεται ότι είναι κακός οδηγός. Αν διαφωνείτε, αναζητήστε μερικούς στο περιβάλλον σας. 


Δυστύχημα Ψυχικο

Πώς είναι στην πράξη;

Έχοντας οδηγήσει κάποια αυτοκίνητα που διαθέτουν υψηλό επίπεδο αυτονομίας οδήγησης, έχω την αίσθηση πως η όλη διαδικασία δεν είναι τόσο ευχάριστη.

Πέραν του ότι ψυχολογικά νιώθεις σχετικά ευάλωτος καθώς επαφίεται η ζωή σου στην άψογη λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων, καμερών και ραντάρ, είναι και ίδια η κατάσταση

Έχοντας οδηγήσει όλοι μας, επί δεκαετίες, αυτοκίνητα που εμείς τα ορίζουμε, είναι αφύσικο. 

Είναι τελείως πρωτόγνωρο να αφήνεις πόδια και, κυρίως, χέρια απ΄τα χειριστήρια και να παρακολουθείς ως θεατής.

Το αυτοκίνητο επιταχύνει, φρενάρει και στρίβει πάνω στη λωρίδα ακολουθώντας μια σταθερή απόσταση απ΄το προπορευόμενο αυτοκίνητο. 

Η όλη φάση απαιτεί ένα άλμα πίστης. Στην αρχή, είχα τα χέρια κοντά στο τιμόνι διά παν ενδεχόμενο παρατηρώντας το πώς το αυτοκίνητο ορίζει την τροχιά του εντός διαγράμμισης. Προσωπικά, δεν αισθάνθηκα βολικά με την ιδέα

Μετά από λίγο, μια ένδειξη στο ταμπλό παρότρυνε να πιάσεις το τιμόνι για ελάχιστο χρόνο με τα χέρια. Ή και μόνο το ένα χέρι, αν το έβαζες σωστά με τον αντίχειρα στη θέση «τρία παρά τέταρτο», εκεί όπου είναι οι κλασικές εσοχές του τριάκτινου.

Και μετά, αφού υπήρχε το «τσεκ», το αυτοκίνητο συνέχιζε ατάραχο την αυστηρά ελεγχόμενη πορεία του.

Drive Pilot Mercedes


H αυτοκινητοβιομηχανία  βρίσκεται στο χείλος μιας τεχνολογικής επανάστασης. Λέγεται «Αυτόνομη Οδήγηση». Και μένει να φανεί πόση υποστήριξη θα λάβει από τους χρήστες


Ο αντίλογος

«Ναι, αλλά δεν πάει άσκοπα χρόνος ενώ θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι άλλο;», λέει ο αντίλογος.

Συγνώμη, πόσοι θέλουν ακόμα περισσότερο χρόνο στο κινητό τους από όσο ήδη καταναλώνουμε; Το κινητό πλέον μάς συνοδεύει παντού, για πολλούς ακόμα και στην τουαλέτα. Να ασχολούμαστε με αυτό και την ώρα που μετακινούμαστε, δηλαδή;

Θα μου πεις, μπορείς απλώς να βλέπεις την θέα. Σύμφωνοι, αυτήν τη βλέπεις ούτως ή άλλως οδηγώντας με νορμάλ ταχύτητες. Θα μου πεις, θα μπορείς να βλέπεις κάποια ταινία. Εντάξει, και τα βράδια αυτό κάνουν οι περισσότεροι. 

Θέλω να πω ότι η μετατόπιση της δραστηριότητας της οδήγησης από συμμετοχικό οδηγό ή, έστω, χειριστή σε απλό επιβάτη, δεν φαντάζει και τόσο ελκυστική. Τώρα βέβαια υπάρχει η ανάγκη να εμφανιστούν πάρα πολύ χαμηλοί δείκτες ατυχημάτων και θανατηφόρων. Και, ειδικά σε δρόμους με πολύ έντονη επίβλεψη, η αυτόνομη οδήγηση θα προσφέρει, ας πούμε σε μεγάλες ηλικίες οδηγών, επιπλέον ασφάλεια. Αυτό είναι γεγονός

Αυτόνομη Οδήγηση

Το θέμα είναι να μην καταλήξει να γίνει μία οριζόντια μετατόπιση της οδήγησης προς όλους ανεξαιρέτως. Πάντως, για την ώρα, είναι φυσικό και συμμετοχικό τα χέρια να είναι στο τιμόνι. Ίσως και πιο ασφαλές, αν έχεις μία σοβαρή αντίληψη οδήγησης. Α, ναι. Και μακράν πιο ευχάριστο. Όπως και το σεξ


Παντελής Παντελίδης

Τα επίπεδα αυτοματοποίησης

Επίπεδο 1: 2006,  ένα αυτοοδηγούμενο Track Trainer της BMW τρέχει στην πίστα του Χόκενχαιμ ακολουθώντας την αγωνιστική γραμμή

Επίπεδο 2: 2017 και εντεύθεν εφαρμόζονται Συστήματα Υποστήριξης Οδηγού 

Επίπεδο 3: από το 2021 και εντεύθεν οδηγός και όχημα μπορούν να μοιράζονται την ευθύνη για τον έλεγχο του οχήματος για πρώτη φορά. Σε περιπτώσεις προηγμένης αυτοματοποιημένης οδήγησης, όταν ένα όχημα κινείται σε δρόμο με νησίδα στη μέση, ο ρόλος του οδηγού περιορίζεται σε δευτερεύουσες δραστηριότητες για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους ή μπορεί ο ίδιος να ξεκουράζεται (eyes off). Ωστόσο θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλαμβάνει ανά πάσα στιγμή τον πλήρη έλεγχο σε εύλογο χρονικό διάστημα (μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα) όταν υπαγορεύει το σύστημα. 



H αυτοκινητοβιομηχανία  βρίσκεται στο χείλος μιας τεχνολογικής επανάστασης. Λέγεται «Αυτόνομη Οδήγηση». Και μένει να φανεί πόση υποστήριξη θα λάβει από τους χρήστες


Επίπεδο 4: Πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση σε περιβάλλον πόλης και –σε μία έκδοση με εκτεταμένη λειτουργικότητα –σε δρόμο με νησίδα στη μέση. Ο οδηγός μπορεί να κοιμάται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, εάν το επιθυμεί. Η βασική διαφορά από το επίπεδο 3: το χρονικό διάστημα ανάκτησης του ελέγχου είναι πολύ μεγαλύτερο (“mind off”).

Επίπεδο 5: Αυτόνομη οδήγηση, το τιμόνι και τα πεντάλ δεν είναι απαραίτητα, οι επιβάτες κάθονται στο όχημα χωρίς εμπλοκή στην οδήγηση, δεν χρειάζεται άδεια οδήγησης (“driver off”). Αν υποθέσουμε ότι το όχημα διαθέτει τιμόνι και πεντάλ, ο οδηγός θα μπορεί να οδηγήσει μόνον εάν το επιθυμεί, χωρίς να είναι υποχρεωμένος.

Photo: 4Drivers / BMW / Mercedes


Γλείψιμο παγωτό

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει