Η Škoda έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια όσο ελάχιστες αυτοκινητοβιομηχανίες. Μήπως έχει έρθει ο καιρός να αλλάξει και το «παλαιοκομμουνιστικό» σήμα της;
Παρακολουθώ εδώ και χρόνια την πορεία της Škoda. Όπως έχω ξαναγράψει, πρόκειται για μια από τις πιο έξυπνα τοποθετημένες εταιρείες μέσα στην εταιρική ομπρέλα της Volkswagen.
Και είναι έξυπνα τοποθετημένη γιατί είναι η Škoda ήταν ξεκάθαρη, ως προσανατολισμός, όσο απαλασσόταν απ’ τη Škoda του Ανατολικού Μπλοκ, το σωτήριον για αυτήν έτος, 1991, όταν μπήκαν οι Γερμανοί στην υπόθεση.
Ξέρεις, δηλαδή, ότι τα Audi τα παίρνεις σαν την πιο premium εκδοχή του γκρουπ – εντάξει, δεν μιλάω για Bentley, αλλά για τη μεγάλη αγορά ημών των πολλών.
Επίσης, ξέρεις ότι τα Volkswagen τα παίρνεις για το ένα κλικ πιο κάτω. Πιο μαζικό, πιο «αυτοκίνητο του λαού» (όπως σημαίνει και το ιστορικό τους όνομα) αλλά, και πάλι, με έναν προσβάσιμο premium χαρακτήρα.
Και επί τόσα χρόνια, ήξερες πως έπαιρνες ένα Škoda ως την πιο οικονομική και ταυτόχρονα ακομπλεξάριστη επιλογή. Αυτή που ευνοούνταν όσο καμία εντός του γκρουπ από τη γεννετική δεξαμενή. Στην ουσία, η Škoda δημοκρατικοποίησε όσο καμία άλλη το know-how του Wolfsburg.
Από τότε που τη Škoda την αγόρασαν οι Γερμανοί, τα προϊόντα της δεν έχουν καμία σχέση με το κομμουνιστικό παρελθόν της. Τα αυτοκίνητα της, όλα όσα θυμάμαι που ‘χω οδηγήσει -από εκείνη την ωραία παρουσίαση, κάποτε στα βόρεια της χώρας, με το διαφορετικό Škoda Yeti, μέχρι αυτό που οδήγησα μόλις χθες, το Fabia Μonte Carlo, μια νέα έκδοση με πιο σπορτίφ αισθητικά χαρακτήρα-, η εταιρεία εξελίσσεται ως ένα από τα πιο σωστά και ποιοτικά brands που μπορεί να αγοράσει o ακομπλεξάριστος αγοραστής.
Ένα πράγμα μόνο συνδέει τη Škoda με το πάλαι ποτέ παρελθόν της. Και αυτό είναι το σήμα της. Αυτό το πράσινο έμβλημα που μου θυμίζει ακόμα τα Škoda του παλιού καιρού. Κάτι αρχαία, σαν τα Škoda 105/120 που στην πρώτη στροφή κινδύνευες να βρεθείς με αγορά ακινήτου
Ακόμα και η ιστορία πίσω από το σήμα είναι ψιλοάγνωστη. Υποτίθεται είναι το κεφάλι ενός Ινδιάνου και ένα βέλος. Το σκέφτηκε, το 1926, λίγο μετά το τέλος του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, ένας εμπορικός διευθυντής της εταιρείας, στο Pilsen. Επίσης υποτίθεται, πως συμβολίζει την πρόοδο και την κίνηση προς το μέλλον. Τώρα, από πού κι ως πού ο Ινδιάνος μπορεί να συμβολίζει κάτι τέτοιο παραμένει μυστήριο
Τότε, το σήμα ήταν ακόμα μπλε και παρέμενε το ίδιο επί 60 χρόνια σηματοδοτώντας τη σοβιετική εποχή. Το 1991, όταν η VW ανέλαβε δράση, το έκανε πράσινο. Λάθος. Έπρεπε να το στείλει, νωρίς-νωρίς, αδιάβαστο.
Τεσπά. Απ’ ό,τι ακούω, όμως, ακόμα και μέσα στην εταιρεία γνωρίζουν πως το έμβλημα της Škoda είναι ντεκαντάνς κατάσταση. Γι` αυτό και πρώτα έπρεπε πάση θυσία να ξεφορτωθούν αυτό το χαρακτηριστικό πράσινο του Ινδιάνου
Κάπως έτσι, αν προσέξετε ένα καινούργιο Škoda, ένα Karoq, ένα Kodiaq, το λογότυπο έχει γίνει ασπρόμαυρο.
Όμως, το πράσινο λογότυπο, παραμένει ακόμα στην επικοινωνία της εταιρείας. Σε αφίσες, διαφημιστικό υλικό κλπ. Έστω, όμως. Στο καπό έγινε ασπρόμαυρο και κάπως αρχίζει, αργά-αργά, να αποχρωματίστηκε σε μια πιο ουδέτερη μορφή.
Μαθαίνω, επίσης, ότι το επόμενο, εξαιρετικά σημαντικό μοντέλο της Škoda, ένα hatchback στα πρότυπα του Audi Α3, το οποίο θα αντικαταστήσει το Rapid (επίσης σοβιέτ βαφτιστικό), που θα εμφανιστεί το 2019 και το οποίο θα λέγεται Škoda Scala, αντί για το σήμα στο πίσω μέρος, ξέρετε τι θα έχει;
To Škoda Scala θα έχει, με φαρδιά-πλατιά γράμματα, το όνομα Škoda. Αλλά χωρίς το λογότυπο. Σας θυμίζει κάτι; Μήπως κάτι από τον τρόπο που είναι γραμμένο το όνομα της Porsche στο πίσω μέρος της 911; Ναι, αυτό ακριβώς
Είναι καλύτερα να διαβάσεις το όνομα Škoda κοντά παρά να βλέπεις το απολιθωμένο σήμα. Ειδικά εκείνο το πρώτο γράμμα, το ”Š” μ’ αυτά τα δυο τα τσέχικα «κερατάκια» από πάνω, είναι τελείως παρωχημένο.
Κάτι άκουσα ότι τα επόμενα ηλεκτρικά μοντέλα της Škoda, θα έχουν το συγκεκριμένο σήμα ως ένα LΕD έμβλημα που θα το τονίζει το hi tech και ιδιαίτερο χαρακτήρα της εταιρείας.
Απ’ την άλλη, είναι απολύτως κατανοητό ότι για μια τσέχικη εταιρεία αυτό το λογότυπο είναι το παρελθόν της, η ιστορία της, μέρος του γενεαλογικού της δένδρου. Οπότε, είναι δύσκολο να βάλεις μια βόμβα και να το αποτινάξεις τελείως από πάνω σου.
Γίνεται όμως να το εκπολιτίσεις, να το εκμοντερνίσεις, να αρχίσει να περνά με διαφορετικό τρόπο στο συλλογικό υποσυνείδητο. Κι αυτό ακριβώς κάνουν τώρα.
Σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ακράδαντα πως είναι και το μόνο στοιχείο που έχει μείνει απ’ το παρωχημένο παρελθόν. Έξυπνη εταιρεία, χτίζει στρατηγικά τη θέση της στην αγορά, πουλάει και το τελευταίο αυτοκίνητο το οποίο παράγει. Well done.
Photo: media press
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.