Τέλος 2024 και κάποια (όχι όλα, φυσικά) κινεζικά αυτοκίνητα δεν είναι μίμοι της συμφοράς. Το αντίθετο, θα ‘λεγες. Γνώμη
Το Seal της BYD. Σχεδιαστικά αυθύπαρκτο, στρίβει και θα μπορούσε άνετα να έχει ένα ευρωπαϊκό σήμα στο καπό. Χαλαρά και χωρίς κόπιες, έξω από τούνελ μιμητισμού
Υπάρχει μία ατάκα που πολύ την εκτιμώ: «Ο μεγαλύτερος βαθμός κολακείας είναι να σε μιμούνται», λέει
Να το μεταφράσω σε αυτοκινητικό περιβάλλον; Μέχρι πριν λίγα χρόνια, δε μιλάμε για δεκαετίες πίσω, κάθε τρεις και λίγο έβλεπες στο διαδίκτυο κινεζικά κακέκτυπα. Πολύ μπλιαχ.
Κάποια παγκοσμίως άγνωστα που κοπιάρανε κάποια άλλα καταξιωμένα ευρωπαϊκά. Το ένα «έφερνε» σε χαζο-Panamera, το άλλο σε Μercedes, το παράλλο σε κάτι τραβεστί-BMW X5.
Συνήθως το αρχέτυπο ήταν γερμανικό. Μιλάμε η αντιγραφή ήταν σαν κακού μαθητή σε διαγώνισμα γυμνασίου: ό,τι αρπάξει μπας και περάσει την τάξη. Έκανε μπαμ από χιλιόμετρα πως κάποιοι, κάπου στην μακρινή και αχανή Κίνα, σε σχεδιαστήρια με 12ωρα μεροκάματα του μόχθου, έκαναν ό,τι μπορούσαν για να μιμηθούν
Ε, λοιπόν, όσο και να ‘ταν προσβλητικό για τα ματάκια μας, δεν υπήρχε μεγαλύτερη κολακεία για τους ευρωπαίους κατασκευαστές. Οι Κινέζοι τους μιμούνταν όσο δεν παίρνει. Συχνά δε απροκάλυπτα
Και να, μέσα Οκτωβρίου ’24
Την ώρα που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές, μονολογώ: «βρε-βρε, πώς αλλάζουν οι καιροί»…
Το κοινό, το ευρωπαϊκό αυτήν τη φορά, βλέπει το ένα κινεζικό μετά το άλλο. Και, ξέρεις, ε; Πλέον χωρίς να είναι κόπιες και μίμοι της συμφοράς.
Πολλά απ’ τα νέα κινεζικά που βλέπω είναι σχεδιαστικά αυθύπαρκτα. Αν μάλιστα τους έβγαζες το σήμα και έκανες το exit poll, πολύς κόσμος θα πίστευε πως μπροστά του βρίσκεται ένα ευρωπαϊκό. Όχι ό,τι κι ό,τι, αλλά καταξιωμένο, προσεγμένο ποιοτικά, με φρέσκιες ντιζαϊνίστικες ιδέες και χωρίς να αντιγράφει στα πίσω θρανία
Φυσικά, ταυτόχρονα, υπάρχει και ένας φθηνός πολτός από κινεζικές start-ups που αναδύεται με την ίδια ευκολία που θα εξαφανιστεί συντόμως από τον χάρτη της αυτοκίνησης
Όμως ο αέρας εξ Ανατολών ήδη φυσά δημιουργικά για πάρτη των έξυπνων Κινέζων. Ίσως μάλιστα περισσότερο έξυπνων απ΄ό,τι ανέμεναν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές.
Τελειώνω και πιστεύω βαθύτατα πως πρέπει να ‘χεις προβλήματα όρασης για να μην το βλέπεις όλο αυτό καθαρά μπροστά σου. Μπάι δε γουέι, ξέρω έναν καλό οφθαλμίατρο, σε περίπτωση σοβαρής μυωπίας.
*Από τη στήλη του Γ. Κωνσταντόπουλου στο περιοδικό Quattroruote
Photo: Δ. Μανώλαρος / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.