Έλληνας petrolhead στη Σουηδία. Τι οδηγούν, πώς βγάζουν οδηγάρες;

Post date:

Author:

Category:

Σουηδία αυτοκίνητα

 

Mια ματιά στο »σουηδικό μοντέλο» από έναν δικό μας petrolhead που το ζει από »μέσα». 

Όταν ήμουν μικρός, έως και λίγα χρόνια πριν δηλαδή, είχα την ιδιαιτερότητα (το λες και ψυχαναγκασμό) να κοιτάζω στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν 

μέχρι και τις πινακίδες τους.

Στην επαρχία, όπου κυρίως ζούσα, αυτό ήταν χρήσιμο.

Αναγνώριζα πάντα τα αυτοκίνητα των γνωστών, ήξερα ανα πάσα στιγμή πού ήταν ο καθένας και ποιος έπινε καφέ. Λέγεται και άμισθος ντετέκτιβ. Ή γκοσιπολόγος. 

Ως γνωστόν, οι συνήθειες δεν κόβονται εύκολα. Τώρα που σαραντάρισα και ζω στη Σουηδία, συνεχίζω το ίδιο χόμπυ αλλά, πλέον, δεν μπορώ να απομνημονεύω πινακίδες.

Λίγο η προσπάθεια να μάθεις μια καινούρια γλώσσα, λίγο το αλτσχάιμερ που δειλά-δειλά κάνει την εμφάνισή του, δεν έμεινε και πολύ χώρος στον εγκέφαλο για τις πινακίδες. Στα αυτοκίνητα και στα μοντέλα όμως το μυαλό παραμένει ξυράφι.

Σκέφτηκα λοιπόν να γράψω λίγο για την αυτοκινητική παιδεία, εδώ, στη Σουηδία. Τι αυτοκίνητα οδηγούν; Με τι κριτήρια; Και γιατί; 

Κατ’ αρχάς, κάτι που όλοι υποπτευόμαστε: Volvo, Saab (θεός σχωρέστην) και station wagon.

Εδώ, κοντά στο σπίτι μου, υπάρχει ένας ξακουστός ζωολογικός κήπος όπου το καλοκαίρι γίνεται λαϊκό προσκύνημα. Οικογενειάρχες απ’ όλη τη Σουηδία μαζεύονται με τα παιδάκια τους για να επισκεφτούν τον κήπο. Το πάρκινγκ είναι, φυσικά, τεράστιο για χιλιάδες αυτοκίνητα.

Δεν μπορείτε να φανταστείτε το τι γίνεται από station αυτοκίνητα. Όλες οι μάρκες, όλες οι εκδόσεις, όλα τα χρώματα, του station το κάγκελο. Μόνο Ferrari station δεν έχω δει ακόμη.

Σκέφτεσαι να πάρεις station και δεν έχεις αποφασίσει; Έρχεσαι εδώ στο πάρκινγκ, τα βλέπεις όλα μαζεμένα, σε όλα τα χρώματα και στο τέλος αποφασίζει η γυναίκα σου ποιο θα πάρετε

Απ’ όλα αυτά τα station λοιπόν, το 50-60% είναι Volvo (κυρίως) και Saab. Οι Σουηδοί στήριζαν και στηρίζουν την εθνική τους παραγωγή και καλά κάνουν.

Να φανταστείτε, όμως, πως παρόλο που στους δρόμους βλέπεις τόσες χιλιάδες Volvo, διάβασα κάπου πως το ποσοστό πωλήσεων της εταιρείας στη Σουηδία επί του συνολικού ποσοστού σε όλο τον κόσμο είναι μόλις 13%. Αυτό δείχνει την εξάρτηση της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας από τις διεθνείς αγορές.

Γιατί αυτοί οι άνθρωποι προτιμούν τα stationΚανονικά, τα τετρακίνητα θα έπρεπε να τα έχουν αυτοί οι καλοί άνθρωποι κι όχι εμείς στην Ελλάδα. Αυτοί πραγματικά τα χρειάζονται. Βροχές, χιόνια, χωματόδρομοι μέσα στα δάση και κάθε άλλη περίεργη καιρική συνθήκη θα δικαιολογούσε ένα 4×4.

Όμως, η σουηδική κουλτούρα βάζει σε πρώτη προτεραιότητα την πρακτικότητα.

Σκεφτείτε τα παλιά Volvo. Τετράγωνα κουτιά, αξιόπιστα, με «γερές λαμαρίνες» και, κυρίως, πρακτικά με πολλούς χώρους. Σχεδόν αποθήκες. Αυτό θέλει ο Σουηδός οικογενειάρχης. Χώρους. Να μπορεί να φορτώνει τα πάντα χωρίς περιορισμούς.

Άλλωστε, δεν έχουν κι άδικο ειδικά αυτοί που ζουν στα δάση (και είναι πολλοί) καθώς έχουν αυξημένες ανάγκες μεταφοράς. Σκεφτείτε μόνο ότι το σούπερ μάρκετ μπορεί να απέχει 5 χιλιόμετρα χωματόδρομο και άλλα 50 άσφαλτο, για παράδειγμα.

Έχουν πλάκα οι αγγελίες, όπου βλέπεις να πουλάνε, για παράδειγμα, μια BMW 3 Series και γράφουν ότι δίνεται γιατί »μεγάλωσαν οι οικογενειακές υποχρεώσεις». Τι εννοούν »μεγάλωσαν»; Εννοούν το πρώτο παιδί… Εμείς, στην Ελλάδα, μεγαλώνουμε τρία παιδιά σε Corsa!

Κάτι άλλο που παρατηρεί κανείς εδώ είναι ότι κάποια μοντέλα, απλώς, λάμπουν διά της απουσίας τους. Παράδειγμα; Τα Peugeot 106. Στα πέντε χρόνια που ζω εδώ έχω δει μόλις ένα. Η απάντηση, βέβαια, μπορεί να είναι στο ότι η εισαγωγική εταιρία δεν το έφερε ποτέ στη χώρα. Ακόμη κι αυτό, όμως, είναι περίεργο αν σκεφτεί κανείς πως τα Peugeot είναι αρκετά αγαπητά εδώ και η συγκεκριμένη κατηγορία των «μικρών» επίσης.

[Διάβασέ το: Το σουηδικό μοντέλο των €1.000]

Ομοίως, απουσιάζουν τα Fiat. Δεν μιλάμε για Cinquecento και Seicento, αυτά απλά δεν υπάρχουν. Τα Punto είναι σαφώς λιγότερα από τις Ferrari που συναντώ με αποτέλεσμα κάθε φορά που βλέπω Punto ή Ferrari να πετάγομαι και να φωνάζω «νάτο» και η σύζυγος να απαντάει ανεπαίσθητα «πούντο;»

Η Lancia είναι πιο σπάνια κι από Porsche 918 Spyder (καθώς μία από αυτές τις τελευταίες έτυχε να δω, όπως έχω γράψει στο παρελθόν) ενώ Lancia όχι!

Κάτι λίγες Alfa Romeo κυκλοφορούν. Μερικές 159 SW, καμιά MiΤo και μερικές Giulietta νέας εσοδείας.  

Απ’ την άλλη αγοράζουν Kia Picanto, Toyota Aygo/Yaris, Peugeot 107 και φυσικά όλα τα μεγαλύτερα των εταιριών αυτών. Η VW πουλάει επίσης πολύ (συναγωνίζεται τη Volvo) και κυρίως το Passat station. Αλλά και αρκετά Skoda. Τα τελευταία χρόνια με την εμφάνιση του Volvo XC60 άρχισε ένα μέρος του αγοραστικού κοινού να στρέφεται και στα SUV. 

Οι νεαροί που αποκτούν το δίπλωμά τους, αγοράζουν και μαθαίνουν οδήγηση σε παλιά πισωκίνητα Volvo. Υπάρχει κι ένα καθεστώς όπου μπορείς να τα δηλώσεις ως αγροτικά μηχανήματα και με κάποιους περιορισμούς στην ταχύτητα κίνησής τους στους δρόμους, γλιτώνεις τα πολλά έξοδα

Και μετά δώσ’ του υπερστροφή σε παγωμένες λίμνες, κάμπους και λιβάδια.

Γιατί, άραγε, αυτές οι χώρες εδώ πάνω στο βορρά βγάζουν πολλούς και καλούς οδηγούς στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι;

»Τετράγωνο» Volvo με τέρμα παντιλίκι; Ναι, τo σουηδικό DNA ξεκινά από εδώ.

Photo: Αρχείο Ιορδάνη Ελευθεριάδη

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει