Το Car Of The Year, οι φετινοί φιναλίστ και μία αιρετική άποψη

Post date:

Author:

Category:

Ο θεσμός του Car Of The Year είναι εκ φύσεως συμβιβασμένος και παλιομοδίτικος. Αλλά έχει θέαμα για το κοινό και χρήμα για τις εταιρείες

Car Of The Year 2020

Εξήντα δημοσιογράφοι και επτά τελικοί υποψήφιοι για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο της χρονιάς 2020. Το σωστό είναι »Car Of The Year 2020». Διεθνής αναγνώριση για ένα μαζικό κοινό που χρειάζεται βραβεία για να ξεχωρίσει τι πραγματικά θέλει


Κατά τη διαδρομή του Car Of The Year όλα αυτά τα χρόνια, έχουν αναδειχθεί μερικά «διαμάντια» της αυτοκίνησης. Αν μου επιτρέπετε, κάτι σαν τις «κοτσάνες» που δημοσιεύονται στις Πανελλήνιες

Τα καλά, τα κακά και τα περίεργα

Ποιος, ας πούμε, δεν θα ‘θελε να βλέπει απ’ το ’79 μέχρι σήμερα στο γκαράζ του ένα Simca-Chrysler Horizon, για να μισήσει μια και καλή την αυτοκίνηση;

Ή ένα »bigger-than-Queen -lizabeth-Opel-Omega» του ’87; Ή το μάλλον αδιάφορο Ford Mondeo του ’94; Παραδόξως, το επόμενο Mondeo, αυτό της 3ης γενιάς, ήταν η απόλυτη οικογενειακή αμαξάρα της εποχής. Ως πλαίσιο, ως στρίψιμο, ως τιμιότητα. Παρόλα αυτά δεν βρισκόταν ούτε καν στην τελευταία τριάδα του διαγωνισμό για το έτος 2000. 

Βλέπετε, ένα χρόνο πριν, το 1999, η Ford είχε πάρει το βραβείο με το, επίσης εξαιρετικό, Ford Focus. Ήταν το hatchback που έκανε τότε τον ειδικό Τύπο να επαναπροσδιορίσει τον όρο του προσιτού αυτοκινήτου. Θα υπήρχε, όμως, σοβαρή γκρίνια απ’ τους υπόλοιπους αν η Ford ξανάπαιρνε τον τίτλο με το Mondeo. Οπότε τζίφος.


Ως γνωστόν, δεύτερη χρονιά σερί για την ίδια εταιρεία «δεν παίζει» στο θεσμό. Η αξιοκρατία δεν προσπερνά τις ισορροπίες. Η πολιτική είναι μέρος της ιστορίας του Car Of The Year.  Άγραφος νόμος. Ενίοτε, και οι συμφωνίες κάτω απ’ το τραπέζι


Φυσικά, στο διάβα του θεσμού, μερικά καταπληκτικά μαζικά αυτοκίνητα ευτύχησαν να δουν την 1η θέση. Ενδεικτικά; Τα Peugeot 405 του ’88, Punto του ’95, Αlfa Romeo 156 ή και Clio του ’06.

Πολύ κλισέ για να πεθάνει

Ξέρω, είναι αιρετικό αλλά δεν μπορώ να μη το γράψω. Το ευρωπαϊκό Car Of The Year συντηρεί ένα θεσμό που πρακτικά δεν έχει καμία αξία από δημοσιογραφική άποψη. Είναι ένας κλισέ, γεροντικού τύπου τίτλος.

Αλλά και ένας που δίνει σοβαρούς πόντους στην εταιρεία που το κερδίζει όταν το προϊόν της απευθύνεται στο μαζικό κοινό. Για αυτό και συντηρείται.

Τώρα δε, με την εξάπλωση του διαδίκτυου, υπάρχουν τόσα road tests, σε όποια γλώσσα και θρήσκευμα θες, και τόσα fora για να δεις τι παίζει στην πραγματική χρήση μετά από μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα, που αν διαβάσεις μερικά θα βρεις αυτό που σου ταιριάζει.

Ο μόνος τζόγος ανάλογων θεσμών είναι η διαφημιστική δαπάνη και οι πωλήσεις της όποιας εταιρείας πήρε την πρωτιά.


Όμως, υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω που θα τσιμπήσει και μόνο στο άκουσμα «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» και θα πάει γραβατωμένος στην έκθεση. Είναι μεγάλα τα ποσά στη μαζική αγορά


Το νόημα είναι η δημοκρατικοποίηση, όχι οι petrolheads

Tην ίδια στιγμή, ο θεσμός είναι συχνά βαριά ενοχικός. Δεν του πάει να ψηφίσει ακριβό αυτοκίνητο.  Ή σπορ. Ή γενικότερα petrolhead αυτοκίνητα. Λογικό. Αυτοί που μπορούν να τα εκτιμήσουν αποτελούν τη μειοψηφία.

Σε μια σπάνια, μόνο, έκρηξη ενθουσιασμού, το 1974, το Car Of The Year έβγαλε την «προεδρική» Mercedes 450S – και μάλιστα εν μέσω πετρελαϊκής κρίσης. Ή τη διαστημική κάψουλα, την Porsche 928, που έκανε τα υπόλοιπα αυτοκίνητα να μοιάζουν με τσιχλόφουσκες το ’78.

Φυσικά, αν ήταν να βγαίνουν τέτοιοι νικητές κάθε χρόνο, το μαγαζί θα ‘χε κλείσει και αυτό το κατάλαβαν οριστικά στα τέλη των ’70s. To νόημα ήταν η δημοκρατικοποίηση, αυτό που μπορεί να αγοράσει ο καθένας. Το οποίο είναι κι αυτό σωστό.

Οι φετινοί φιναλίστ

Τα επτά αυτοκίνητα που διεκδικούν τον τίτλο για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο της χρονιάς είναι κατά αλφαβητική σειρά τα εξής

Θα εκπλαγώ αν πάρει το βραβείο η Porsche Taycan. Παρότι, όπως γράφεται, είναι το μόνο αμιγώς ηλεκτρικό με πραγματικά σπορ γονίδια, είναι ακριβό. Και νομίζω πως θα διστάσει η επιτροπή να δώσει το όσκαρ σε κάτι τέτοιο. Άλλωστε, πέρυσι, το βραβείο το ΄χε κατακτήσει η Jaguar i-Pace και το μήνυμα της ηλεκτροκίνησης έχει ήδη δοθεί.

Προσωπικά, βλέπω τους Γάλλους να ανεβαίνουν ψηλά. Θα έβαζα τα χρήματά μου στην Peugeot με το 208. Ίσως και σε Corolla. Η οποία δεν μου λέει κάτι ιδιαίτερο αλλά μιας και η Toyota έχει απ΄το 2005 με το Prius να πάρει την πρωτιά. Εσείς τι λέτε;

Car Of The Year 2020

ΥΓ Για την ιστορία, μπορείτε να δείτε νικητές, φιναλίστ και συμπαρομαρτούντα, εδώ.


Photo: COTY

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει