To τρίθυρο hot hatch αργοπεθαίνει. Αλλά σε έναν ιδανικό κόσμο κάπως έτσι θα έπρεπε να ‘ναι
Η τάση ξεκάθαρα μετακινείται προς τα πεντάθυρα. Και «η παραγωγή του τρίθυρου GTi τελείωσε», είχε δηλώσει ο εκπρόσωπος της VW. Σε ανάλογο τόνο ο CEO της Audi που είχε αμφισβητήσει τη σκοπιμότητα τού να υπάρχουν τρίθυρα A1 και A3 στη γκάμα
Η κουβέντα γίνεται ανεξαρτήτως γκρουπ της VW. Γίνεται γιατί έχουμε αρχίσει να ξεχνάμε τις τρίθυρες ορδές με τις οποίες μεγαλώσαμε. Τα Rallye, τα GT, τα GTi, τα όποια RS. Αυτές που δεν δίναμε δεκάρα για το ποιος χωράει στο πίσω κάθισμα.
Σπάνια μπήκε άνθρωπος πίσω Παρθένος πάγκος. Σιγά μη σκεφτώ το μπες-βγες των επιβατών. ΚΤΕΛ καταντήσαμε.
Ειδικά στις hot hatch εκδόσεις το τρίθυρο ήταν κάποτε μονόδρομος. Δεν θα γυρνούσα καν να κοιτάξω πεντάθυρη έκδοση αν είχ την επιλογή. Σύμφωνοι, υπάρχουν λιγοστές εξαιρέσεις. Το MINI JCW, τo Fiesta ST. Τι άλλο ξεχνάω;
Όμως η τάση δείχνει ξεκάθαρα πεντάθυρο. Περιπτώσεις όπως το Honda Civic Type R ή Focus RS μου αρέσουν για αυτό που είναι ικανά στο δρόμο. Και όχι επειδή είναι πιο πρακτικά. Αν έβγαιναν με δυο πόρτες λιγότερες ξέρω πού θα κοίταζα.
Πιστεύω πως η πρακτικότητα, αφ’ ης στιγμής σε απασχολεί ως κριτήριο αγοράς σε ένα δυνατό hot hatch, σημαίνει πως οι ανάγκες σου έγιναν πιο σημαντικές απ’ την αισθητική σου. Με μια κουβέντα παντρεύτηκες. Ή τεκνοποίησες. Τότε, ναι, μπορεί να ‘ναι πρώτη επιλογή
Πέντε πόρτες έχει η ζωή
Είναι σχετικά όλα. Για παράδειγμα, σε ένα VW Golf GTi που έχει τοποθετηθεί ως πιο all around, γρήγορη μεν αλλά όχι τόσο συμμετοχική επιλογή, ο θάνατος της τρίθυρης έκδοσης δεν σημαίνει και πολλά για το κοινό του. Το πεντάθυρο GTi βγάζει περισσότερο νόημα.
Αλλά και για τους κατασκευαστές μεταφράζεται σε μικρότερο κόστος με μείον ένα αμάξωμα στην παραγωγή. Κάπου εκεί κατοικεί ο βαθύτερος λόγος πίσω απ΄την κατάργηση των δύο επιπλέον θυρών.
Όμως, θα συνεχίσω να πιστεύω πως σε κατασκευές πιο «ειδικές» σε χαρακτήρα oι μείον δύο πόρτες μετράνε. Αισθητικά, εννοώ. Όχι λειτουργικά.
Ο αντίλογος μπορεί να μνημονεύει περιπτώσεις τύπου Mitsubishi Evo ή Subaru Impreza. Όμως αφενός αυτά δεν ήταν hot hatch αμαξώματα. Και αφετέρου όπου υπήρξαν δίθυρες εκδόσεις (βλ. 22B) ακόμα και σήμερα αυτές είναι που αποτελούν το αντικείμενο πόθου.
Κάπως έτσι, η αγορά έχει εξοικειωθεί με το θάνατο του πεντάθυρου. Το ισχυρότερο hot hatch της αγοράς, η Mercedes-AMG A 45, δεν θα μπορούσε να είναι τρίθυρη. Δεν θυμάμαι καν κάποιο hot hatch απ΄τη Στουτγάρδη.
Το Hyundai i30 N, το νέο Cupra, το νέο Focus ST και ό,τι άλλο αναμένεται βαδίζει στο νόμο της αγοράς. Λέγεται Five Haters.
Ο παγκόσμιος νόμος λέει πως ό,τι δεν πουλάει πεθαίνει. Και οι εταιρείες δεν είναι διατιθεμένες να φτιάχνουν κάτι για λίγους αν δεν φέρνει την αναγκαία οικονομική ανταπόδοση
YΓ Η παρακάτω εικονογράφηση δείχνει πώς θα ήταν το Renault Megane R.S. αν είχε δυο πόρτες λιγότερες. Εσείς πώς θα το προτιμούσατε αν υπήρχε η επιλογή; Τρείς ή πέντε;
Υπό μια συμβολική έννοια, το τέλος του πεντάθυρου σημαίνει το τέλος της προσωπικής σου ελευθερίας: έχεις πλέον να λογοδοτήσεις σε άλλους για το αυτοκίνητο που αγοράζεις
Photo: 4Drivers / Γιώργος Καραγιωργάκης / Kωνσταντίνος Σφίτης
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.