Ta περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ακόμα κι αυτά που αποδίδουν 300, 400 ή και 500 ίππους, είναι πολύ γρήγορα σe επιταχύνσεις από στάση ή σε ρεπρίζ. Όμως φαίνεται αντιφατικό ότι, συγκριτικά, έχουν χαμηλή τελική ταχύτητα. Για κάποιους, αυτό αποτελεί μειονέκτημα
Τα περισσότερα EV σε κολλάνε στο κάθισμα επιταχύνοντας. Η ροπή είναι άμεση από το «ρελαντί» και οι επιδόσεις γοητεύουν. Μέχρι να έρθει ο «κόφτης» τελικής ταχύτητας αρκετά νωρίς. Εν προκειμένω, το MINI Cooper E επιταχύνει από 0-100 χλμ/ώ. σε 7,3 δ/λ. αλλά έχει τελική μόλις 160 χλμ/ώ. Ή κατ΄αντιστοιχία με μίλια, στη διψήφια τιμή των 99 μ/ώ.
Σημείωση: Αυτή είναι μία νέα ενότητα στο 4Drivers. Τα EV, είτε αρέσουν είτε όχι είτε διχάζουν είτε ελκύουν, είναι μία νέα πραγματικότητα. Σκοπός είναι να έχετε μία απροκατάλυπτη και σφαιρική εικόνα για τα ηλεκτρικά. Χωρίς αγιογραφίες λες και ανακαλύφθηκε η Αμερική αλλά ούτε και μαστίγιο σα να πρόκειται για εχθρικό έδαφος. Η θέση του 4D είναι να υπάρχει πλουραλισμός στις επιλογές και να αποφασίζει η αγορά, όχι οι «σωτήρες» αλλά ούτε και οι «κολλημένοι»
Η λογική της ενότητας «EV Υπέρ & Κατά» πραγματεύεται με σύντομο, σαφή και ρεαλιστικό τρόπο ένα διαφορετικό, κάθε φορά, πλεονέκτημα ή μειονέκτημα. Ξεκάθαρα και ξερά. Υπάρχουν αρκετά και από τις δύο πλευρές
ΕV Κατά: H xαμηλή τελική ταχύτητα. Συνήθως
Συχνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν χαμηλή τελική ταχύτητα για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι οι κατασκευαστές περιορίζουν την τελική ταχύτητα για να διατηρήσουν όσο το δυνατόν την ενεργειακή ικανότητα της μπαταρίας και συνεπακόλουθα την αυτονομία.
Από πρόσφατες δοκιμές μας σε EV, η αυτονομία μειώνεται κατακόρυφα, αν μπεις σε διαδικασία να αξιοποιήσεις την πλήρη ισχύ τους. Πόσο μάλλον αν αποφασίσεις να κινηθείς στην περιοχή της τελικής ταχύτητας – έστω κι αν αυτή είναι ήδη περιορισμένη στα 180 χλμ./ώ.
Καθώς ένας από τους παράγοντες που αποθαρρύνουν την αγορά ενός ηλεκτρικού είναι το λεγόμενο «άγχος αυτονομίας», αυτό θα ενισχυόταν ακόμα περισσότερο στην περίπτωση που η τελική ταχύτητα ήταν μεγαλύτερη και ο οδηγός έβλεπε τα εναπομείναντα χιλιόμετρα να μειώνονται δραστικά.
Συνειδητά οι κατασκευαστές κάνουν τον αναγκαίο συμβιβασμό: θυσιάζουν ένα μέρος της τελικής ταχύτητας, που στο κάτω-κάτω δεν ενδιαφέρει πολύ κόσμο και συχνά υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας, για να εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αυτονομία. Αυτή έχει περισσότερη σημασία στην περίπτωση των ηλεκτρικών
Ο δεύτερος λόγος
Ένας άλλος παράγοντας που σχετίζεται με τη χαμηλή τελική ταχύτητα ενός ηλεκτρικού έχει να κάνει με τη μορφολογία ενός κινητήρα έλξης (όπως είναι στα EV) σε συνδυασμό με το κιβώτιο μίας σχέσης.
Υπεραπλουστευμένα είναι σα να κινείσαι με 1η ταχύτητα: παρέχει μεγάλη επιτάχυνση αλλά θα πρέπει να έχεις το πόδι καρφωμένο στη μοκέτα για να τη διατηρήσεις.
Έτσι ένα κιβώτιο πολλών σχέσεων, όπως συμβαίνει στα θερμικά αυτοκίνητα, παρέχει τη δυνατότητα να κινείσαι με ταχύτητα διατηρώντας χαμηλές στροφές λειτουργίας.
Ένας diesel, για παράδειγμα, μπορεί να κινείται με 110 χλμ/ώ. με μόλις 1600 σ.α.λ. Επίσης ένα σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο 8 σχέσεων επιτρέπει ακόμα και σε μία σπορ κατασκευή να ταξιδεύει με περισσότερα από 180 χλμ/ώ. με επίσης χαμηλές σ.α.λ. Αντίστοιχα, μία τελική σχέση μετάδοσης σε ένα θερμικό είναι συνήθως μεταξύ 3:1 και 4:1. Σε ένα EV είναι περίπου στο 11:1. Το δεδομένο αυτό επιτρέπει καταιγιστική επιτάχυνση αλλά περιορισμένη τελική ταχύτητα
Έχουν όλα τα EV χαμηλή τελική ταχύτητα;
Όχι.
Ενώ τα περισσότερα ηλεκτρικά της αγοράς κυμαίνονται σε μία τελική ταχύτητα μεταξύ 160 και 180 χλμ/ώ. υπάρχει ευρεία λίστα με EV που προσφέρουν υψηλή τελική ταχύτητα.
Μερικά παραδείγματα: Tesla Model Y RWD (217 χλμ/ώ.), Porsche Taycan (230 χλμ/ώ.), BMW i5 M60 xDrive (230 χλμ/ώ.), Αudi e-tron GT-S (245 χλμ/ώ.), Hyundai Ioniq 5 Ν (260 χλμ/ώ.), Τesla Model X Plaid (262 χλμ/ώ.). Και πάει λέγοντας μέχρι το Rimac Nevera των 1408 kW με τα 412 χλμ/ώ. τελικής ταχύτητας
Κατασκευαστές (Lexus, Tesla, Porsche κ.ά.) εξοπλίζουν τα ηλεκτρικά τους με κιβώτιο δύο σχέσεων. Ο συνδυασμός ενός ή δύο ηλεκτροκινητήρων και ενός τέτοιου κιβωτίου εξασφαλίζει υψηλή τελική ταχύτητα. Μαζί όμως και ένα τιμολογιακό σύνορο ανάμεσα σε ακριβά EV και στα πιο μαζικά
Photo: mini.com.gr / alpine.com / hyundai.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.