Ποιος θα το περίμενε ότι από εκεί που τα πισωκίνητα αφορούσαν κυρίως σπορ κατασκευές, θα επέστρεφαν μαζικά στα EV; Γιατί, πώς και υπάρχει τελικά περισσότερο fun σε ένα πισωκίνητο EV;
Τα πισωκίνητα EV γίνονται ο νέος κανόνας των ηλεκτρικών. Εκτός αν μιλάμε για τις πιο δυνατές εκδόσεις τους που συνήθως είναι τετρακίνητες
Σημείωση: Αυτή είναι μία νέα ενότητα στο 4Drivers. Τα EV, είτε αρέσουν είτε όχι είτε διχάζουν είτε ελκύουν, είναι μία νέα πραγματικότητα. Σκοπός είναι να έχετε μία απροκατάλυπτη και σφαιρική εικόνα για τα ηλεκτρικά. Χωρίς αγιογραφίες λες και ανακαλύφθηκε η Αμερική αλλά ούτε και μαστίγιο σα να πρόκειται για εχθρικό έδαφος. Η θέση του 4D είναι να υπάρχει πλουραλισμός στις επιλογές και να αποφασίζει η αγορά, όχι οι «σωτήρες» αλλά ούτε και οι «κολλημένοι»
Η λογική της ενότητας «EV Υπέρ & EV Κατά» πραγματεύεται με σύντομο, σαφή και ρεαλιστικό τρόπο ένα διαφορετικό, κάθε φορά, πλεονέκτημα ή μειονέκτημα. Ξεκάθαρα και ξερά. Υπάρχουν αρκετά και από τις δύο πλευρές
ΕV Υπέρ ή Κατά; Πισωκίνητο ηλεκτρικό. Καλό ή όχι και τόσο;
Αυτό είναι το δεύτερο άρθρο της ενότητας «EV Υπέρ & EV Κατά», σε σχέση με όσες έχουν προηγηθεί, που θέτει διαζευκτικά το ζήτημα.
Με την ίδια προσέγγιση, έχει προγηθεί το άρθρο EV Υπέρ ή Κατά; Ο ήχος. Κύριοι, πυροβολήστε ελεύθερα
Πέρα από τα όποια ξεκάθαρα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των ηλεκτρικών όπως έχουν ήδη παρατεθεί, αυτό είναι άλλο ένα διφορούμενο ζήτημα.
Αν τις πρόσφατες δεκαετίες η μπροστινή κίνηση καθιερώθηκε από διάφορα εμβληματικά προσθιοκίνητα (για παράδειγμα, Mini, Citroën DS, Traction Avant κ.ά.) για ένα κάρο λόγους όπως το χαμηλότερο κόστος, τα χωροταξικά οφέλη, ο πιο εύκολος οδηγικά χειρισμός, έτσι και το πισωκίνητο EV διευκολύνει την κατασκευή του ως τέτοιο
To πισωκίνητο EV απελευθερώνει ζωτικό χώρο για τη διαμόρφωση στο κόκπιτ, δεν έχει άξονα για μετάδοση, έχει μανιτζέβελο σε μέγεθος ηλεκτροκινητήρα, μικρό κιβώτιο (συνήθως, μίας σχέσης) και τέλος.
Μαζί και ένα κρίσιμο στοιχείο: όσα ηλεκτρικά είναι προσθιοκίνητα τείνουν να σπινάρουν πολύ πιο εύκολα.
Το κρίσιμο μέγεθος είναι η ροπή που πλέον είναι σε πολύ μεγάλες τιμές στα EV.
Με ένα πισωκίνητο ηλεκτρικό η ροπή περνά πιο ομαλά, με λιγότερο ενδεχόμενο σπινάρισμα -αυτό που εξαλείφεται εν τη γενέσει του-, βάζει τη δύναμη «κάτω» πιο στρωτά στην εκκίνηση λόγω RWD με περισσότερο βάρος πίσω και, εν δυνάμει, μπορεί να είναι πιο διασκεδαστικό
Εν δυνάμει…
Κι αυτό γιατί ένα πισωκίνητο ηλεκτρικό είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας και αντισπιναρίσματος που κόβουν κάθε διάθεση υπερστροφής με το «καλημέρα».
Υπάρχουν και εξαιρέσεις που επιτρέπουν μία αρχική γωνία ολίσθησης, όπως το ΜG4 ή ηλεκτρικά μοντέλα της BMW που πιστή στην πισωκίνητη κληρονομιά της αφήνει ακόμα περισσότερες ελευθερίες.
Με μία βασική διευκρίνιση: το πισωκίνητο EV, εάν και εφόσον επιτρέπει περισσότερη συμμετοχικότητα, απαιτεί ακόμα πιο λεπτό χειρισμό στο γκάζι. Με τόση ροπή και τόσο άμεσα διαθέσιμη στο παραμικρό βύθισμα του δεξιού πεντάλ, η μετάβαση γίνεται απότομα
Οι κατασκευαστές των EV σαφώς και δεν θέλουν να θρηνούν ατυχήματα και υστεροφημία.
Εξ ου και στις περισσότερες περιπτώσεις το λογισμικό είναι ρυθμισμένο προς μία ελάχιστη, πολύ αρχική μετατόπιση, ίσα-ίσα για μια μικρής διάρκειας αίσθηση αυτού που ο πολύς κόσμος λέει fun to drive.
Προτιμότερο το πισωκίνητο ηλεκτρικό;
Σαφώς έχει πλεονεκτήματα από ένα αντίστοιχο FWD EV, για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Επίσης, με εξαίρεση κάποιες περιπτώσεις τεράστιας ιπποδύναμης (βλ. δυνατές εκδόσεις των Porsche, Tesla Plaid κ.ά.) όπου το ζητούμενο είναι μια περισσότερο σπορ εμπλοκή του οδηγού, συχνά η πιο μειωμένη ισχύς ενός πισωκίνητου ηλεκτρικού (βλ. Volvo EX30 Single Motor έναντι του τετρακίνητου) δείχνει να είναι πιο ομαλή, πιο βατή σε ελληνικό, τουλάχιστον, οδόστρωμα και πιο ομοιογενής στη διαχείρισή της
Συμπέρασμα: Το πισωκίνητο EV έχει περισσότερη πρόσφυση από ένα αντίστοιχο FWD ηλεκτρικό, δεν διαταράσσει τόσο την όποια αίσθηση της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας αφού οι μπροστινοί τροχοί δεν έχουν το επιπλέον καθήκον να μεταφέρουν την ισχύ ενώ ως ενεργητική ασφάλεια δεν ρισκάρουν τίποτα καθώς τα ηλεκτρονικά «εξατμίζουν» προσπάθειες αποσταθεροποίησης
Q&A: Έχει fun;
Ερώτηση: Καθιστούν τα παραπάνω ένα πισωκίνητο EV πιο διασκεδαστικό οδηγικά απ’ όσο ένα προσθιοκίνητο EV;
Απάντηση: Σε κάποιες μικρές δόσεις, ναι.
Ερώτηση ξανά: Καθιστούν όλα αυτά ένα πισωκίνητο EV πιο διασκεδαστικό οδηγικά από όσο ένα αντίστοιχο πισωκίνητο θερμικό;
Απάντηση ξεκάθαρη: όχι.
Το υστερόγραφο
Απ’ την άλλη, υπάρχει ένα νέο πεδίο εξερεύνησης των ορίων ενός πισωκίνητου EV. Ή και γενικότερα ενός δυνατού ηλεκτρικού, ανεξαρτήτως μετάδοσης.
Πιο δύσκολο, ακόμα πιο τεχνικό, ίσως όχι τόσο απολαυστικό με τη γραμμικότητα και την προοδευτικότητα ενός ICE αλλά, σύμφωνοι, υπάρχει κι αυτό το στοιχείο που πρέπει να το αναφέρουμε για λόγους επαρκούς κάλυψης και στα δύο «στρατόπεδα»..
Ωστόσο θέλει πολλή εξάσκηση, αρκετό χώρο (και λόγω αδράνειας) ενώ σε κάποιες περιπτώσεις (βλ. Tesla) χρειάζεται η παράκαμψη των ηλεκτρονικών με στοχευμένη aftermarket παρέμβαση για να αξιοποιηθεί στο πλήρες το fun στοιχείο
Photo: bmw.gr / Mini / Citroën / Volvo / Δ. Μανώλαρος / Τesla
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.