EV Υπέρ: Και όμως στρίβουν. Με μερικούς αστερίσκους

Post date:

Author:

Category:

H απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα του «εάν τα ηλεκτρικά στρίβουν» αναλύεται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο για το γενικό κοινό και το δεύτερο για το ειδικό κοινό – ίσως το πολύ ειδικό. Αναλόγως οδηγικών προτιμήσεων και εμπειριών, στο τέλος του άρθρου ελπίζουμε να έχετε την ξεκάθαρη εικόνα

EV Υπέρ Και όμως στρίβουν. Με μερικούς αστερίσκους

Η ευθεία, οι επιδόσεις από στάση ή το άγχος αυτονομίας είναι εκτός θέματος σ’ αυτό το άρθρο. Ας μιλήσουμε μόνο για το πώς στρίβουν τα EV. Και τίποτα άλλο


Σημείωση: Αυτή είναι μία νέα ενότητα στο 4Drivers. Τα EV, είτε αρέσουν είτε όχι είτε διχάζουν είτε ελκύουν, είναι μία νέα πραγματικότητα. Σκοπός είναι να έχετε μία απροκατάλυπτη και σφαιρική εικόνα για τα ηλεκτρικά. Χωρίς αγιογραφίες λες και ανακαλύφθηκε η Αμερική αλλά ούτε και μαστίγιο σα να πρόκειται για εχθρικό έδαφος. Η θέση του 4D είναι να υπάρχει πλουραλισμός στις επιλογές και να αποφασίζει η αγορά, όχι οι «σωτήρες» αλλά ούτε και οι «κολλημένοι»

Η λογική της ενότητας «EV Υπέρ & Κατά» πραγματεύεται με σύντομο, σαφή και ρεαλιστικό τρόπο ένα διαφορετικό, κάθε φορά, πλεονέκτημα ή μειονέκτημα. Ξεκάθαρα και ξερά. Υπάρχουν αρκετά και από τις δύο πλευρές


ΕV Υπέρ: EV Υπέρ: Και όμως στρίβουν. Με μερικούς αστερίσκους

Κατ΄αρχάς, τι σημαίνει «στρίβουν»;

Το να μπορούν να περάσουν μία καμπή με υψηλή ταχύτητα;

Με ταχύτητα ανάλογη ή και ίδια (εντάξει, στο περίπου) με ένα αντίστοιχης ισχύος θερμικό;

Μήπως το εάν έχουν πρόσφυση;

Εάν αυτά είναι τα ερωτήματα, η απάντηση είναι, γενικά, ναι. Το κάνουν.

Μπορεί η αδράνεια να είναι μεγαλύτερη, μπορεί τα λάστιχα να δέχονται μεγαλύτερες δυνάμεις (άρα και φθορά), μπορεί τα ηλεκτρονικά να επιστρατεύονται, μπορεί η ανάκτηση ενέργειας να επιβραδύνει ένα ηλεκτρικό πιο έντονα απ’ όσο το να αφήνεις απλώς το γκάζι με ένα θερμικό, όμως η ταχύτητα εισόδου μπορεί να είναι πολύ υψηλή. Θεαματικά υψηλή

Πώς και στρίβουν, δηλαδή; Ήρθαν από το πουθενά;

Η ίδια η διάταξη των EV, χωρίς πολύ βάρος στα άκρα (εκεί όπου στα θερμικά υπάρχει κινητήρας, διαφορικό κλπ.) με τις μπαταρίες πακτωμένες στο πάτωμα και με χαμηλό κέντρο βάρους, δημιουργούνται οι συνθήκες για πολική ροπή αδράνειας που ευνοεί την αλλαγή κατεύθυνσης, δηλαδή τη μετάβαση προς τη στροφή.

Ωστόσο όταν το βάρος είναι υψηλό, νιώθεις επίσης την προσπάθεια διαχείρισής του. Εκτός αν δεν μπορείς να το αντιληφθείς λόγω προσωπικού database (βλ. αστερίσκος 3ος).

PhotoL Hyundai

Η εντυπωσιακή ικανότητα να στρίψει ένα EV αποτυπώθηκε με απλά λόγια και περισσότερη εικόνα από το γνωστό ισπανικό κανάλι km77.com. Ήταν το 2019 όταν πολλοί σοκαρίστηκαν βλέποντας το Tesla 3 στο σχετικό τεστ (Elk Test /Mooze Test) να έχει ταχύτητα εισόδου 83 χλμ/ώ., δηλαδή κορυφαία επίδοση (μαζί με το Ford Focus). Οι δε αντιδράσεις του αυτοκινήτου χαρακτηρίστηκαν «υποδειγματικές»

Δείτε το βίντεο (από το 1:50).

Συμπέρασμα: Και όμως στρίβουν


Δοκιμή: BYD Seal Excellence AWD. Bring Your Respect Photo 2

Για πάμε στους αστερίσκους. Αστερίσκος 1ος: Η μειωμένη αναλυτικότητα

Καθώς σχεδόν όλα τα συστήματα είναι ηλεκτρονικά, η διαδικασία του στρίβειν δεν μεταδίδει αναλυτική αίσθηση, όπως σε ένα μηχανικό σύνολο.

Η ακρίβεια εντός της καμπής επαφίεται μεν στους χειρισμούς του οδηγού, ωστόσο αυτό που εισπράττει είναι, αν επιτρέπετε, «ομογενοποιημένο» ως αίσθηση – είτε οδηγεί Tesla είτε BMW. Η εμπειρία δεν έχει έντονα διακριτά στοιχεία. Ως ΑΙΣΘΗΣΗ, όχι ως ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Μετά συγχωρήσεως τα κεφαλαία, αλλά ας είναι εξ αρχής διακριτές οι έννοιες

Η όποια διαφοροποίηση των EV έγκειται στις ρυθμίσεις των λογισμικών.

Όχι στο πώς μεταφέρεται η κινηματική αναλόγως ξεκάθαρου DNA εκάστου κατασκευαστή. Άλλωστε, όπως προαναφέρθηκε, εδώ η διάταξη είναι κοινή. Είναι η λογική του skateboard.

Υπάρχουν και εξαιρέσεις ως προς αυτό με κάποια πολύ «ειδικά» EV (βλ. Hyundai Ioniq 5 N) με εκτεταμένες παραμετροποιήσεις του λογισμικού (γίνεται και 100% πισωκίνητο). Όμως και εκεί υπάρχει θέμα διαχείρισης βάρους για τον παρατηρητικό. Όπως και μία πανάκριβη τετράδα διάστασης 275/35/21 που βοηθά να κρατηθούν τα πράγματα στη θέση τους

EV Υπέρ Επιδόσεις Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N / Photo: Hyundai

Επίσης, γενικότερα σε μεγάλα και βαριά EV λειτουργεί εξαιρετικά αποτελεσματικά, όπως έχουμε ξαναγράψει, η τετραδιεύθυνση.

Σε προσωπικό επίπεδο ήταν, για παράδειγμα, σοκαριστικός ο τρόπος που το θηρίο βάρους και όγκου που ονομάζεται Mercedes EQE διαχειρίστηκε καμπές -όχι κατ΄ανάγκην ανοιχτές όπου τα πράγματα είναι πιο εύκολα- με ανέλπτιστη πλευρική πρόσφυση.

Αστερίσκος 2ος: Η γραμμικότητα

Μιλώντας ειδικά για δυνατά EV, συνήθως τα ηλεκτρονικά βοηθήματα δεν απενεργοποιούνται. Ή απενεργοποιούνται και εμπλέκονται ξανά αυτοματοποιημένα μετά από κάποια ταχύτητα.

Σκόπιμα και ορθώς για να μην εκτεθεί η αδράνεια.

Συνήθως ο οδηγός διασχίζει μεν την καμπή με υψηλή ταχύτητα, λείπει δε η φυσικότητα της ροής. Καθώς τα συστήματα παρεμβαίνουν για να διαχειριστούν την αυξημένη ροπή ακαριαία, να τη μειώσουν ή να «μοιράσουν» ανάμεσα στους άξονες, ειδικά σε ισχυρά AWD (λιγότερο σε RWD) νιώθεις την τεχνητή αίσθηση ενός αυτοκινήτου που θα στρίψει αλλά με περιορισμένη γραμμικότητα εντός αυτής. Mε ελάχιστες εξαιρέσεις

Αστερίσκος 3ος: Έχουν τόση σημασία οι αστερίσκοι;

Απάντηση: Αναλόγως οδηγικών απαιτήσεων και, αν θέλετε, προσωπικού database – κοινώς, πόσα και διαφορετικά αυτοκίνητα έχεις οδηγήσει σ’ αυτήν τη μάταιη ζωή.

Για την πλειονότητα του αγοραστικού κοινού, η υπερανάλυση των προαναφερθέντων αστερίσκων είναι περιττή. Ίσως και υποχόνδρια.

Χωρίς υπεκφυγές και πάντα ξεκάξαρα, μιλώντας για τους οδηγικούς τρόπους ενός EV, εκτιμώ ότι αρέσει στο γενικό κοινό. Πάει γρήγορα, στρίβει αν εμπιστευτεί τα ηλεκτρονικά, δεν μεταφέρει αυτό που αποκαλώ ως «γρέζι» και όλο αυτό είναι απλό και αποτελεσματικό ως εμπειρία

Δοκιμή Tesla Y sideways
Tesla Y Performance / Photo: Δ. Μανώλαρος / autotypos.gr

Ταυτόχρονα όμως υπάρχει και ένα άλλο είδους κοινού, μειονοτικού και με το μικρόβιο της αναλυτικής συμμετοχικότητας, που ίσως βρει τη διαδικασία πιο τεχνητή και συνθετική απ’ όσο προτιμά. Ίσως να ανήκετε σ΄αυτούς και αντέξατε να διαβάσετε μέχρι εδώ

Η ενότητα «EV Υπέρ & ΕV Κατά» δεν τελείωσε, έπεται και νέο επεισόδιο.

Photo: Δημήτρης Μανώλαρος / Γ. Κούτος / autotypos.gr / Volvo / BMW / 4Drivers


Tesla Model S Plaid

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει