Θες ηλεκτρικό; Οι εγγυήσεις κάθε εταιρείας για τις μπαταρίες

Post date:

Author:

Category:


Ως γνωστόν, το πιο ακριβό εξάρτημα ενός EV είναι οι μπαταρίες. Πόσα χρόνια και για πόσα χιλιόμετρα δίνουν εγγύηση οι εταιρείες στην ελληνική αγορά;


Η ώρα της κρίσης για ένα ΕV έρχεται όταν προκύψει η ανάγκη αντικατάστασης της μπαταρίας. Ή και όταν, πριν καν λήξει η εγγύηση, εμφανίζεται μεγάλη πτώση χωρητικότητάς της


Το ότι τα EV είναι πιο εύκολα στην καθημερινή χρήση έχει εξηγηθεί επαρκώς, όπως και ότι στοιχίζουν λιγότερο ως κόστος φόρτισης σε σχέση με τα θερμικά – τουλάχιστον με τις ισχύουσες, έστω και αυξημένες, τιμές ρεύματος

Ωστόσο υπάρχει μία κρίσιμη στιγμή για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή και για όσους τυχόν το σκέφτονται προς αγορά: είναι η στιγμή της αντικατάστασης της μπαταρίας, δηλαδή του ακριβότερου εξαρτήματος σε ένα EV.

Πολύ απλά καμία σχέση με τις τιμές της γνωστής μπαταρίας που έχουν όλα τα αυτοκίνητα για να τροφοδοτεί με ρεύμα τις βασικές λειτουργίες ενός αυτοκινήτου. Εδώ μιλάμε για χιλιάδες ευρώ

Από Πειραιά μέχρι Σούνιο με το Mercedes EQB 250

Kάποιοι ιδιοκτήτες EV, αν δεν είναι έγκαιρα ενημερωμένοι, μπορεί να εκπλαγούν με το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας που, αναλόγως υλικών από τα οποία έχει κατασκευαστεί και χωρητικότητάς της, μπορεί να κυμαίνεται από €5.000 έως και €25.000. Ή και παραπάνω. Όσο στοιχίζει ένα ολόκληρο θερμικό αυτοκίνητο

H σχετική αγορά

Για την ώρα, το είδος μπαταριών που κυριαρχεί στην αγορά είναι οι ιόντων λιθίου (ΝCM) που γενικότερα, από τα χρόνια εκείνα που η Sony τις έβαλε σε βιντεοκάμερες, κατέχουν περίπου το 58% της αγοράς των EV.

To υπόλοιπο ποσοστό, κατά 21% η κάθε μία, μοιράζονται οι LFP (θεωρούνται από τις ασφαλέστερες σε συνδυασμό με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, μικρότερο κόστος κατασκευής αλλά μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα) και οι NCA που είναι παραλλαγή των NCA.

Γενικά εκτιμάται πως οι NCM θα καλύψουν σιγά-σιγά το 45% της αγοράς οι NCΑ θα μειωθούν σε ένα ποσοστό, τελικά, της τάξης του 7%.

Τουλάχιστον μέχρι να εμφανιστούν στην αγορά οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης (solid-state).


Ο τρόπος φόρτισης επηρεάζει την υγεία της μπαταρίας του EV. Το ξέρουμε και από τα κινητά, μόνο που εδώ «πονάει» περισσότερο


Σημαντικό: η απώλεια χωρητικότητας

Επίσης, αξίζει να επισημάνουμε ότι η απώλεια χωρητικότητας είναι ένα επιπλέον κρίσιμο μέγεθος μιλώντας για ηλεκτρικά.

Άλλες εταιρείες δεν προβαίνουν σε αντικατάσταση αν η χωρητικότητα δεν πέσει κάτω από το 60% ενώ κάποιες άλλες είναι πιο γαλαντόμες και δέχονται να τις αντικαταστήσουν νωρίτερα.

Το σύνηθες στην αγορά, ενόψει απαίτησης του αγοραστή αντικατάστασης της μπαταρίας λόγω πτώσης της χωρητικότητας, είναι στο 70%. Χρήσιμο πάντως να είναι στοιχείο εξ αρχής γραπτώς συμφωνημένο

Ενδεικτικό κόστος αντικατάστασης μπαταρίας διαφόρων EV στις ΗΠΑ


Ο τρόπος φόρτισης

Ως γενική αρχή ισχύει ότι η μπαταρία αρχίζει να γερνά πριν καν τοποθετηθεί σε ένα EV – ήδη από το ράφι του προμηθευτή.

Εάν δε ο χρήστης ηλεκτρικού με μπαταρίες ιόντων λιθίου κάνει πολλές ταχυφορτίσεις, ο βαθμός απώλειας της χωρητικότητας της μπαταρίας αυξάνεται.

Το ίδιο ισχύει επιδραστικά και από άλλους παράγοντες, όπως οι υψηλές θερμοκρασίες ή εάν αφήνεται η μπαταρία να λειτουργεί συχνά στο 100% ή κάτω από το 20% της κατάστασης φόρτισης. Έτσι λοιπόν, το προφίλ φόρτισης επιδρά αντιστοίχως και το SoH (State of Health) μεταβάλλεται.

Σε κάθε περίπτωση, η αντικατάσταση της μπαταρίας συνεχίζει να είναι επίμαχο θέμα λόγω του αυξημένου κόστους, οπότε είναι χρήσιμος ένας συνοπτικός πίνακας με τις εγγυήσεις και τα αντίστοιχα χιλιόμετρα που παρέχουν οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά με καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Κατά κανόνα, ως μέσος όρος για τις εγγυήσεις της μπαταρίας και τα αντίστοιχα χιλιόμετρα είναι τα 8 χρόνια και τα 160.000 χιλιόμετρα – με τις παρακάτω αποκλίσεις είτε θεαματικά προς τα επάνω (βλ. Lexus / Subaru / Toyota) είτε προς τα κάτω

Photo: volvocars.gr / insideevs.com.com / Protagon


Δοκιμή: BYD Atto 3. Με «Αndroid 13.1» στον καύσωνα της κατηγορίας

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει