Το SoH (State of Health) είναι ο δείκτης που αποτυπώνει την υγεία της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Πόσο πρέπει να δείχνει;
Σε ένα καινούργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το SoH, αυτό που λέμε και στα κινητά «υγεία μπαταρίας», είναι στο 100%. Τι γίνεται από εκεί και πέρα;
Το SoH αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους δείκτες σε ένα ΒEV. Παρά τη μείωση της μέσης τιμής των μπαταριών (για παράδειγμα, η μέση τιμή μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου έχει μειωθεί κατά 80% από το 2010), αυτές παραμένουν το ακριβότερο εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Συνεπώς η κατάσταση της μπαταρίας όπως αποτυπώνεται στο SoH, είναι ένας κρίσιμος δείκτης όσο το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται.
Οι αυτοκινητοβομηχανίες προσφέρουν πολλά χρόνια εγγύησης στα καινούργια EV, έχοντας συνήθως ως βάση τα οκτώ χρόνια και τα 160.000 χιλιόμετρα.
Από αυτό το ουσιαστικό -ίσως και επικοινωνιακό- «όριο», η κάθε εταιρεία προσαρμόζει ανάλογα την πολιτική εγγυήσεων. Άλλες προς τα επάνω και άλλες προς τα κάτω.
Για παράδειγμα, το φθηνότερο ηλεκτρικό της ελληνικής αγοράς, το έντιμο Dacia Spring των €18.950, συνοδεύεται με εγγύηση μόλις 120.000 χιλιομέτρων για την μπαταρία.
Στο άνω άκρο εγγυήσεων, η Tesla δίνει εγγύηση 240.000 χιλιομέτρων στα Model S και Model X ενώ στις φθηνότερες εκδόσεις του Model 3 αρκείται στα προαναφερθέντα 160.000 με ελάχιστη χωρητικότητα της τάξης του 70%. Το μέγεθος αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο αγοράζοντας ένα καινούργιο BEV, ανεξαρτήτως εταιρείας. Για αυτό και η απώλεια χωρητικότητας είναι στοιχείο που πρέπει να συνεκτιμηθεί κατά την αρχική αγορά
Άλλες εταιρείες δεν προβαίνουν σε αντικατάσταση αν η χωρητικότητα δεν πέσει κάτω από το 60% ενώ άλλες είναι πιο γαλαντόμες και δέχονται να τις αντικαταστήσουν νωρίτερα.
Σε κάθε περίπτωση, ως γενική αρχή ισχύει ότι η μπαταρία αρχίζει να γερνά πριν καν τοποθετηθεί σε ένα EV, ήδη από το ράφι του προμηθευτή.
Εάν δε ο χρήστης ηλεκτρικού με μπαταρίες ιόντων λιθίου κάνει πολλές ταχυφορτίσεις, ο βαθμός απώλειας της χωρητικότητας της μπαταρίας αυξάνεται. Το ίδιο ισχύει επιδραστικά και από άλλους παράγοντες, όπως οι υψηλές θερμοκρασίες ή εάν αφήνεται η μπαταρία να λειτουργεί συχνά στο 100% ή κάτω από το 20% της κατάστασης φόρτισης. Έτσι λοιπόν, το προφίλ φόρτισης επιδρά αντιστοίχως και το SoH μεταβάλλεται
Τι δείχνει το SoH
Οι κυριότερες πληροφορίες που αποτυπώνει το SoH είναι το προσδόκιμο ζωής της και οι πιθανές ημερομηνίες αντικατάστασης.
Από αυτά τα στοιχεία μπορούμε να γνωρίζουμε πιθανά προβλήματα της μπαταρίας ώστε να αποφασιστεί η προληπτική συντήρησή της ή η αντικατάσταση ελαττωματικών στοιχείων.
Αν θεωρηθεί ότι οι μπαταρίες κάτω από το 80% ήδη οδεύουν προς τα «τελευταία» τους, ειδικά στο μεταχειρισμένο BEV το SoH εκφράζει την πιο κρίσιμη πληροφορία
Οι μπαταρίες με χαμηλό SoH έχουν μειωμένη ικανότητα να αποθηκεύουν ενέργεια και έτσι επηρεάζουν την πιθανή μεταπώληση του αυτοκινήτου.
Ενδεικτικό είναι πως τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, premium υψηλών επιδόσεων μεταχειρισμένα BEV στη γερμανική αγορά εμφανίζουν σημαντική μείωση της τιμής αφ΄ης στιγμής έχει λήξει η εγγύησή τους.
Photo: Δημήτρης Μανώλαρος / Dacia / Tesla / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.