Στην Ευρώπη το MX-5 ND 1.5 δεν έρχεται με μπλοκέ διαφορικό. Αν το θέλεις, υπάρχουν δύο λύσεις. Διάλεξα τη δεύτερη
Το ΜΧ-5, το συγκεκριμένο ND2, είχε ήδη δεχθεί στοχευμένες αναβαθμίσεις στο κεφάλαιο «σασί-ανάρτηση-ακαμψία». Έμενε να μπει το μπλοκέ. Και μπήκε
Το σκεφτόμουν καιρό τώρα. Εννοώ να βάλω μπλοκέ στο ND. Το θέμα μας στην Ευρώπη είναι ότι στην περίπτωση του 1.5, ως γνωστόν, δεν έρχεται με το LSD, όπως συμβαίνει στην ιαπωνική αγορά
Εκεί, δηλαδή, όπου το MX-5 (ND) σχεδιάστηκε εξ αρχής ως 1.5. Ως αρχική προσέγγιση της εταιρείας, αυτό ήταν το κόνσεπτ.
Το δίλιτρο ήρθε κυρίως για να καλύψει την αμερικανική αγορά, όπου λογικά κυριάρχησε. Το δίλιτρο ND2 με τους 184 υπερέχει μοτερικά.
Για όποιον θέλει ένα μπλοκέ στο ND, ή πηγαίνει κατευθείαν στο δίλιτρο ND2 (μαζί με όλες τις βελτιώσεις σε κιβώτιο, τηλεσκοπική ρύθμιση τιμονιού και την αυξημένη ιπποδύναμη) ή μπαίνει στη διαδικασία να το βάλει στο 1.5
Το NR-A
Εκεί, λοιπόν, Ιαπωνία μεριά, βγαίνει και η έκδοση NR-Α αποκλειστικά με το 1.5 μοτέρ.
Αν τυχόν δεν την έχετε ακούσει, είναι η ειδική έκδοση (μην την μπερδεύουμε με αυτήν των Cup στα αμερικανικά δίλιτρα).
To NR-Α έχει τα καλά πράγματα. Mεταξύ άλλων, άλλη ανάρτηση, μόνο πίσω αντιστρεπτική, ελάχιστο εξοπλισμό (χωρίς πολλαπλούς χειρισμούς, οθόνη κλπ) και (γκαν-γκαν-γκαν) το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Έψαξα ιντερνετικά στην Ιαπωνία, βρήκα, όλα OK. Mέχρι που ήρθε η στιγμή να μετρηθεί η διάμετρος όπου κουμπώνουν τα ημιαξόνια. Αμ έλα μου που είναι κατά τι διαφορετική.
Πράγμα που σημαίνει πως αν θες να το βάλεις, αλλάζεις και ημιαξόνια. Κάτι που και για λόγους κόστους αλλά και καθώς το αυτοκίνητο είχε ελάχιστα χιλιόμετρα, δεν ήθελα να μπω σε επιπλέον διαδικασία.
Οπότε ψάξιμο ξανά…
Για το μπλοκέ που μπαίνει στα ιαπωνικά ND (όχι NR).
Τελικά, βρέθηκε το εξάρτημα το σωστό. Τέλειο, σχεδόν καινούργιο και με τις βαλβολίνες να μην έχουν καν μαυρίσει, όπως διαπίστωσε ο άνθρωπος ο σωστός της επίσημης Mazda.
Μόλις, λοιπόν, ήρθε στα χέρια του και έκανε τη «διάγνωση», είπαμε «OK, προχωράμε».
Μ´ αυτά και μ’ εκείνα, το μικρό λευκό ND μπήκε για τη σημαντική αναβάθμιση, στοιχείο που ευελπιστούσα πως θα του προσέδιδε μία επιπλέον διάσταση στην οδηγοκεντρικότητα. Θα πρόσθετα, επίσης, και στην ασφάλεια, καθώς με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα μερικές φορές και σε συνδυασμό με το πολύ κοντό μεταξόνιο, ενίοτε είχε την τάση να γίνεται ελαφρώς απρόβλεπτο στη διαχείριση της ουράς
Ο συνδυασμός με τα υπόλοιπα
Οπότε έχουμε και λέμε: η ανάρτηση έχει ήδη μπει και για τη χρήση που του κάνω είναι εξαιρετική χωρίς να κοπανάει ποτέ (βασικά, είναι ο συνδυασμός που βάζει και ο γνωστός βρετανικός οίκος BBR στα δικά του upgrades).
Η μπάρα θόλων επίσης, ενισχύσεις στο κάτω μέρος του σασί, ευθυγράμμιση σωστή και αντιστρεπτική.
Επέλεξα μόνο πίσω ζανφόρ καθώς υπάρχει η τάση για ελαφρώς περισσότερη υποστροφή σε ελληνικό οδόστρωμα αν χώσεις και την μπροστινή.
Άσε που ‘ναι μεγάλη μανούρα να βάλεις την μπροστινή στα ND. Ακριβώς, λοιπόν, όπως είναι στο NR-A που λέγαμε παραπάνω. Copy, Paste. Μαζί και με ενισχυμένα υποπλαίσια και την έξτρα εγκάρσια μπάρα που τα συνδέει (που δεν έχει το NR-A).
Αυτό που μ´ αρέσει στο πολύ έντιμο τούτο αυτοκινητάκι είναι ο συνδυασμός «μπροστινά ψαλίδια, πίσω πολλαπλοί», σε συνδυασμό με ένα κάρο αναβαθμίσεις που σου επιτρέπουν να πειραματιστείς όσον αφορά τη ρύθμιση του σασί.
Ναι, δεν το λες γρήγορο, δεν είναι κοντράδικο, του λείπει η ροπή τού στυλ «πατάω και πετάγομαι δυο λωρίδες μπροστά» αλλά δεν καίει τίποτα, αντέχει με παραδοσιακά τρελή αξιοπιστία και είναι ζωντανό ως αίσθηση. Ταυτόχρονα, είναι φιλικό στο σφάξιμο της φορολογικής ελληνικής παράνοιας. Κι αν το βαρεθείς, πουλιέται εύκολα
Οι εντυπώσεις στην πράξη
Με το μπλοκέ το Mazda MX-5 1.5 απέκτησε περισσότερη προοδευτικότητα με το γκάζι. Δεν κάνει κάποια νευρικά όταν αλλάζει συντελεστή τριβής η άσφαλτος. Μιλάμε πάντα με το ESP απενεργοποιημένο.
Αν γλιστράει, κρατάς για μερικά επιπλέον μέτρα το παντιλίκι. Επίσης επιτρέπει πιο άμεσο κλείσιμο της «ουράς» με trailing throttle. Γενικά είναι πιο «σωστό» στον έλεγχο. Έτσι όπως έπρεπε να είναι εξ αρχής, όπως Ιαπωνία μεριά. Κοντολογίς, συστήνεται
Εντάξει, αν μπορείς, πας για ND2 2.0 που είναι night and day σε σχέση με το δίλιτρο ND1.
Για να σας πω την αλήθεια, το 1.5 σε σχέση με τα δίλιτρα ND1, έχουν μικρή διαφορά στην πράξη, με το μικρό να στροφάρει στις 7500rpm. Άσε που το 1.5 έχει ελαφρώς καλύτερο «μπροστινό». Λεπτομέρεια, ωστόσο, για μέρος του κοινού.
Αν, λοιπόν, θες δίλιτρο, μόνο ND2.
Τέλος, ως γνήσιο momentum car, αν πάρεις τη φόρα σου και το χειριστείς ντελικάτα, κρατάς χοντρά χιλιόμετρα μέσα στην καμπή. Το αγαπώ.
Photo: 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.