Το Mazda Cosmo ήταν το αυτοκίνητο που άλλαξε κοσμογονικά το σπορ κόσμο της Mazda. Κυκλοφορεί ανάμεσά μας
Σύνδεση με 1967, τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε το Mazda Cosmo και άλλαξε την ίδια την εταιρεία. Το πρώτο της αυτοκίνητο με κινητήρα Wankel. Σπορ γονίδια και δοκιμασία στο Νίρμπουργκρινγκ. Γραμμές που ακόμη και σήμερα, τόσες δεκαετίες μετά, κεντρίζουν το βλέμμα. Εξ ου και η πρόχειρη φωτό – «κάτσε να πιάσω το κινητό»
Όση επανάσταση έφερε στα παγκόσμια πράγματα η αντιπαλότητα μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ για την κατάκτηση του διαστήματος, τόση προκάλεσε και το Mazda Cosmo στη διεθνή αυτοκινιτική σκηνή των σπορ αυτοκινήτων στα τέλη του ’60
Ακόμα και το όνομά του προήλθε από εκείνο το ενθουσιώδες ενδιαφέρον για τις κοσμογονικές εξελίξεις στο απόκοσμο διάστημα.
«Θα το πούμε ”Cosmo”», ακούστηκε μία άγνωστη φωνή στα κεντρικά της Χιροσίμα. Είχε δίκιο.
Το «βαφτιστικό» δεν ήταν φιγουράτζα. Το εννοούσε. Η σχεδίαση παρέπεμπε σε ένα μίνι-διαστημόπλοιο. Νεωτεριστικές γραμμμές, κοίλο παρμπρίζ, «περίεργα» φωτιστικά σώματα και ένα κόκπιτ που σε έκανε να φαντασιώνεις ότι ήσουν έτοιμος να εξερευνήσεις νέους οδηγικούς πλανήτες. Κοσμικός αστερισμός στη Χιροσίμα
Τριάκτινο τιμόνι, οδηγοκεντρικό κόκπιτ, κινητήρας Wankel, τελική ταχύτητα στα 185 χλμ/ώ., φορολογικό πλεονέκτημα για τους ενθουσιώδεις Ιάπωνες, χαμηλότερη τιμή αγοράς από το ανταγωνιστικό Toyota 2000GT, βάρος στα 940 κιλά. Όλα αυτά εν έτει 1967
Πενήντα χρόνια και συνεχίζει
Το ασημί Mazda Cosmo που βλέπετε στην κεντρική φωτό εθεάθη στα νότια της πόλης.
Ξεχώριζε με τη μία.
Όπως αναφέρει ο ιδιοκτήτης του σε σχετική ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, «το συγκεκριμένο Mazda Cocmo Sport ανήκε κάποτε στον Φρίξο Δημητρίου, ιδιοκτήτη του Καζίνο Πάρνηθας έως το 1969».
Ένα πανέμορφο κινητό μπιζού, με έναν μικρό περιστροφικό κινητήρα μόλις 982 κ.εκ., αδρές γραμμές και ξεκάθαρες σπορ προθέσεις
Για την ιστορία, το Mazda Cosmo όχι μόνο πυροδότησε την ενέργεια της εταιρείας προς τα σπορ αυτοκίνητά της και τον κινητήρα Wankel, αλλά έδωσε το γενναίο του στίγμα και στην πίστα. Και σε ποια πίστα; Στο ίδιο το Νορντσλάιφε στην πιο σκληρή εκδοχή του, το Marathon de la Route, διαρκείας 82 Ωρών
Έτσι, λοιπόν, το 1968 αποφασίστηκε να συμμετέχουν δύο εργοστασιακά Mazda Cosmo, σχεδόν στοκ, με ελαφρώς μειωμένη ισχύ στους 130 ίππους, για λόγους αξιοπιστίας ενόψει του μαραθωνίου.
Τελικά, μόλις δύο ώρες από τον τερματισμό, την καταραμένη 82η ώρα (από τις 84, είπαμε) προδόθηκαν τα μικρά Cosmo από ζημιά στον πίσω άξονα.
Ωστόσο ένα άλλο, με βελγικό πλήρωμα, τερμάτισε τον αγώνα στην 4η θέση της γενικής κατάταξης.
Μη το ζαλίσουμε με περισσότερα.
Σημασία έχει ότι το ασημί Mazda Cosmo κυκλοφορεί ανάμεσά μας και ομορφαίνει τους δρόμους.
Μπράβο στον ιδιοκτήτη του που το διατηρεί σ’ αυτήν την κατάσταση και έβγαλε το άψογο Mazda Cosmo του για να ξεπιαστεί.
Μαζί και την αφορμή για τούτο το άρθρο.
Photo: 4Drivers / mazda.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.