Η VW λέει πως το Golf είναι ο διάδοχος του αρχετυπικού GTi του 1976. Sorry, διαφωνώ. Όταν οδήγησα το πρώτο GTi, από το Χολαργό μέχρι τον Μαραθώνα, γύρισα πίσω έτοιμος να μπω να ληστέψω τράπεζα
Τότε, 110 άλογα φτάνανε και περίσσευαν στα εννιακόσια κιλά, πέρναγες σουβλάκι τα κινητά μαυσωλεία της Μεσογείων και αισθανόσουν ελεύθερος. Το πρώτο GTi που οδήγησα τότε ήταν ένα εκρηκτικό αυτοκίνητο. Διαφορετικό.
Δεν είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε ένα μικρό, με «τρίτη» πόρτα να έχει τόσο τσγανό και οδηγικό ενδιαφέρον. Η αυτοκίνηση δεν είχε ανακαλύψει ακόμα τη φανερή γοητεία των hot hatch. Ή, μάλλον, μόλις την ανακάλυπτε.
Κάποια σαράντα και πλέον χρόνια αργότερα, δεν ξέρω πόσοι νεαροί, όπως ήμουν τότε, είναι σήμερα διατεθειμένοι να μπουν με την καραμπίνα στην Eurobank για να ζήσουν το όνειρο τους.
Κι αυτό γιατί η ιπποδύναμη έχει θωπεύσει την παιδική τους ψυχή από μικρά. Όλα αυτά τα τουρμπάκια, τα OPC, οι after market εγκεφάλοι. Και, θεωρητικά, +15 ίπποι (από 2τα 30 στα 245 PS) στην τελευταία ανανέωση του Μk7.5 Golf GTi δεν κάνουν τρελή διαφορά.
Η πιο πρόσφατη έκδοση του δίλιτρου turbo GTi διαθέτει, επίσης, κάποια 370 Nm ροπής από τις 1.600 έως τις 4.300 σ.α.λ. Μάλλον, ο «λογαριασμός» είναι εδώ, στα νιουτόμετρα που σου επιτρέπουν να κινεσται με μια απολαυστική ελαστικότητα από το ρελαντί – και πάνω.
Να σας πω για το τεστ της Ηλιούπολης. Με 4η στο κιβώτιο να ανεβαίνεις με μόλις 2.500 στροφές την ανηφόρα για τον περιφερειακό. Και να μην ακούν τίποτα στην έξοχα μονωμένη καμπίνα. Στην ευθεία βάζεις και 5η από τις 1.700 σ.α.λ.
Η παραπάνω κίνηση έχει και ένα κοινωνικό μήνυμα: δώσ’ το, βρε αδερφέ, στη γυναίκα σου. Και να ξεχάσει η χριστιανή να αλλάξει ταχύτητα το software και η θαυμαστή ελαστικότητα θα τη συγχωρέσουν. Θα μου πεις, για τη γυναίκα θα το πάρω; Μην ορκίζεσαι. Γιατί η στατιστική της VW λέει πως σχεδόν τρία στα τέσσερα GTi που πουλιούνται τα τελευταία δέκα χρόνια είναι 5θυρα. Σπίτι- δουλειά, παιδικό καθισματάκι, ταξίδι, δυο στροφιλίκια, και δυνατή μεταπώληση στην μεταπώληση.
Όμως, όπως λένε ο διάβολος είναι στη λεπτομέρεια και επιπλέον στοιχεία του GTi του σήμερα είναι η άψογη απορροφητικότητα, αυτό το ‘’suppleness’’ που λένε και οι Aγγλούρες, που κάνει δηλαδή πιο εύπλαστες τις ανωμαλίες και σε αφήνει να σημαδεύεις χωρίς να αγχώνεσαι για το οδόστρωμα.
H ηλεκτρονική διαχείριση της ανάρτησης ελέγχει σε τρεις θέσεις (comfort , normal, sport) την απόσβεση μειώνοντας αντίστοιχα την υποβοήθηση στην ηλεκτρουδραυλική κρεμαγιέρα.
Ακόμα και στη θέση Sport δεν είναι ενοχλητική μειώνοντας το roll αλλά το τιμόνι γίνεται συνθετικά βαρύ και χωρίς κάποια ζωντανή πληροφόρηση. Αλλά είναι ακριβές. Και εύκολο στο να σημαδεύεις. Γούστα.
Όμως, σε κάθε περίπτωση, έχεις ξεκάθαρα ένα πιο λειτουργικό σασί που σε βοηθά να πας απίστευτα γρήγορα και πρακτικά. Και κάθε φορά πιάνω τον εαυτό μου να ψάχνεται με ένα πιο αργό φρενάρισμα, τελευταία στιγμή, κι άλλο… και μια μικρή κοφτή τιμονιά με σταθερό γκάζι.
Η εξελιγμένη έκδοση του ηλεκτρονικού μπλοκέ «τσιμπάει» μέσω του ESP τον μπροστινό εσωτερικό τροχό όταν ολισθαίνει και αυτό θα σου δίνει μια επιπλέον αίσθηση ασφάλειας στο βρεγμένο.
Όμως, στο στεγνό είναι προτιμότερο να βρεις μια δική σου πιο έξυπνη φόρμουλα για να μην νιώθεις το σύστημα ευστάθειας να σε κόβει. Να το πω αλλιώς.
Η αλητεία (βλ. σπάσιμο πρόσφυσης) είναι πολύ περιορισμένη. Όμως, η ευχαρίστηση στον αρχοντικό τρόπο που κινείται, δεδομένη.
Με τη λεπτή γραμμή στην γρίλια, το αγαπημένο καρό στα υφασμάτινα καθίσματα (μην κάνεις την ύψιστη γκέλα να βάλεις δερμάτινα γιατί το σκωτσέζικο ταρτάν είναι η ομορφότερη non leather ταπετσαρία της παγκόσμιας αυτοκινητικής haute couture) και ένα εσωτερικό που αποπνέει τρομερό class, νιώθεις βασιλιάς
Κάποια στιγμή, γράφοντας αυτό το κείμενο έκλαψα πάνω από τον τάφο του V6 με τα 3.2 λίτρα που φορούσε το επίσης αγαπημένο μου R32. Πάνε όμως αυτά…
Τα καυσαέρια και οι ντιρεκτίβες έχουν γίνει πανάκριβο «σπορ» για τους κατασκευαστές που, πραγματικά, πιέζονται, θα έλεγα ασφυκτικά όσο καμία άλλη βιομηχανική δραστηριότητα, από τις ευρωπαϊκές οδηγίες.
Το Golf GTi παραμένει το gran turismo injection (όπως σημαίνει το αρκτικόλεξο ”GTi) του σκεπτόμενου ανθρώπου. Δεν είναι bungee-jumping στην αδρεναλίνη, δεν θα σε κάνει να βιώσεις την οδηγική σου εξέλιξη, αλλά είναι η ώριμη σχέση για όσους θέλουν να πηγαίνουν πολύ, αλλά πραγματικά πολύ γρήγορα, μέσα σε ένα κόκπιτ που αποπνέει ποιότητα και ηρεμία. Oι καιροί αλλάζουν.
Photo: VW
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.