Το Grand Prix στην Κούβα του ’57 έχει μείνει στην ιστορία. Μαζί και η μόνη απαγωγή οδηγού στα χρονικά του μηχανοκίνητου αθλητισμού
Μια φορά και έναν καιρό, το 1957, οργανώθηκε στην Melecon Avenue, την πιο χαρακτηριστική λεωφόρο της Κούβας, η εκκίνηση του πρώτου Grand Prix
Το Grand Prix της Κούβας ήταν, ουσιαστικά, μια προσπάθεια της κυβέρνησης Μπατίστα να προσελκύσει πλούσιους τουρίστες στο νησί. Οι εικόνες της εποχής μαρτυρούν μια άλλη Κούβα. Κόσμος στην παραλία και η αφρόκρεμα των οδηγών
Φάντζιο, Σέλμπι και άλλοι μεγάλοι του σπορ. Ήταν όλοι εκεί, πρώτη γραμμή.
Ήταν μια εικόνα δυτικού τύπου, με φόντο τη θάλασσα.
Μια θάλασσα που στο εξής θα χώριζε το νησί από τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο.
To Grand Prix της Κούβας ήταν προσπάθεια του δικτάτορα Μπατίστα προσέλκυσης εύπορου τουρισμού. Πολλοί Αμερικανοί ταξίδεψαν από το Μαϊάμι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Τα ωραία κορίτσια ήταν στάνταρ άσσος στη γραμμή της εκκίνησης
Στην εκκίνηση
Όμως πίσω από την τετράχρωμη ρετρό εικόνα το καζάνι της επανάστασης είχε αρχίσει να βράζει.
Λίγο πριν την εκκίνηση του αγώνα, την επόμενη μέρα ένας άντρας χτύπησε την πόρτα του ξενοδοχείου όπου έμενε ο Αργεντίνος πρωταθλητής.
Ήταν ένας οπλισμένος αντικαθεστωτικός που ανήκε στο κίνημα της 26ης Ιουλίου και διέταξε τον Φάντζιο να τον ακολουθήσει.
Παρόλα αυτά, ο Μπατίστα διέταξε να ξεκινήσει ο αγώνας. Μία όχι και τόσο έξυπνη κίνηση, δεδομένης της απαγωγής.
Παραδόξως, ο Φάντζιο απελευθερώθηκε λίγο μετά και σύσσωμος ο Τύπος έπεσε πάνω του.
Απευθείας σύνδεση με Αβάνα. Ο Φάντζιο φέθηκε ελεύθερος μετά την έναρξη του αγώνα, προφανώς σε μια προσπάθεια των ανθρώπων του κινήματος της 26ης Ιουλίου να τονίσουν την παρουσία τους. Στα ιδρυτικά της μέλη ήταν ο Κάστρο και ο Τσε Γκεβάρα
Ενός κακού μύρια έπονται
Σα να μην έφτανε η απαγωγή του Φάντζιο, ο Αρμάντο Γκαρσία Σιφουέντες, άγνωστο γιατί, έχασε τον έλεγχο της Ferrari 860 και έπεσε πάνω στους θεατές σκοτώνοντας έξι από αυτούς και αφήνοντας 32 τραυματίες.
Ο αγώνας διακόπηκε στον έκτο γύρο σαν να ήταν το καρμικό που ο Μπατίστα ήθελε να αποφύγει
Τον επόμενο χρόνο, το Grand Prix ματαιώθηκε καθώς ο Κάστρο είχε αρχίσει να «ανεβαίνει».Οι συγκρούσεις δεν άφηναν περιθώρια για μπουρζουαζίες της ταχύτητας. Το δε 1960 έπεσε για τελευταία φορά η καρό σημαία καθώς η επανάσταση σνόμπαρε το υποπροϊόν της Δύσης που λέγονταν «αγώνες αυτοκινήτων»
Μια άλλη εποχή ξεκινούσε για την Κούβα.
Και παρέμεινε η ίδια τον τελευταίο μισό, και πλέον, αιώνα.
Photos: Kurtis Grant
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.