Ο Lauda οδηγούσε Fiat X1/9

Post date:

Author:

Category:

Το οδηγούσε ο Niki Lauda στις καθημερινές του μετακινήσεις, είχε το μοτέρ στο κέντρο και ήταν η Ferrari της διπλανής πόρτας. Το Fiat X1/9 κυκλοφορεί πού και πού ανάμεσα μας

Niki Lauda Fiat X1/9

Είναι από τις περιπτώσεις που το timing γίνεται αμείλικτος εχθρός σου. Το κινητό μου, είναι μεν πρόθυμο, αλλά… βγαλμένο από το συρτάρι του εφευρέτη της τηλεφωνίας Alexander Graham Bell και μέχρι ν’ αναζητήσω τη φωτογραφική μηχανή, ο μερακλής με την κλασική δημιουργία του Bertone, είχε εξαφανιστεί

Μικρό το κακό, έχασα το πλάνο, αλλά μου έμεινε η ιστορία! Βλέποντας ακόμα και σήμερα ένα καλοδιατηρημένο Fiat X1/9, αναρωτιέσαι για την πραγματική ηλικία του. 

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι το μικρό διθέσιο ιταλικό sports car, ήταν κάτι παραπάνω από μια σπουδαία σχεδιαστική έμπνευση του Bertone.

Η ιστορία ξεκινά το 1969, όταν ο Nuccio Bertone και ο chief designer της μεγάλης ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Marcello Gandini, παρουσίασαν ένα εξωπραγματικό, για την εποχή εκείνη, concept car, με την ονομασία Autobianchi A112 Runabout.

Το Runabout έμοιαζε περισσότερο με μικρό ταχύπλοο και λιγότερο με αυτοκίνητο!Επρόκειτο για μια άκρως πρωτοποριακή αντίληψη, του πως μπορεί να είναι το sports car του «κοινού θνητού».

Φουτουριστικό design, αυστηρά διθέσιο, με αφαιρούμενη οροφή (targa), αλλά και με αρκετά μηχανικά μέρη, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του 1.300άρη κινητήρα, παρμένα από το δημοφιλέστατο –την εποχή εκείνη- Fiat 128

Niki Lauda Fiat X1/9

 

Η καμπάνια της εποχής εστίαζε στην αβάσταχτη ελαφρότητα του Fiat X1/9. Τα κορίτσια ήξεραν από τότε ότι light is right

Τρία χρόνια αργότερα, το concept car Runabout, με τις απαραίτητες μετατροπές του Bertone, που το έκανε περισσότερο αυτοκίνητο και λιγότερο power boat, απέκτησε όνομα (Fiat X1/9) και άρχισε την εμπορική του πορεία, σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Ο ειδικός Τύπος το υποδέχθηκε με διθυράμβους και το αγοραστικό κοινό, δεν τους εξέλαβε ως «υπερβολές». Πρώτα απ’ όλα, ήταν το πέρασμα στη μαζική παραγωγή, της τεχνολογίας των supercars. Σε άλλη βάση, σε άλλη τιμή, αλλά με γνώμονα, πάντοτε, την οδηγική απόλαυση, μα και τη διαφορετικότητα, ενός διθέσιου roadster. “A baby Ferrari”, όπως όριζε ένα από τα διασημότερα παρατσούκλια του Fiat X1/9…

Χαρακτηρισμός, που δεν προέκυψε μόνο από το sporty look, αλλά και από τη βασικότερη καινοτομία του αυτοκινήτου. Που ήταν η τοποθέτηση του κλασικού τετρακύλινδρο, σε σειρά, κινητήρα των 1.290cc (75 PS) της Fiat, στο κέντρο και πίσω από την πλάτη του οδηγού και του συνοδηγού.

Φανταστείτε, λοιπόν, ένα κεντρομήχανο και άκρως ελκυστικό αυτοκίνητο, με ανεξάρτητες αναρτήσεις και δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, το οποίο απευθυνόταν στους πολλούς. Και όχι στους Ωνάσηδες της εποχής

Ένα roadster που έμοιαζε (από την οροφή targa, μέχρι τα pop up εμπρός φωτιστικά) με πολύ ακριβότερες υλοποιήσεις, αλλά που, παράλληλα, εκπλήρωνε πολλές περισσότερες ονειρώξεις.

Σε απόλυτα αριθμητικά δεδομένα, οι επιδόσεις δεν διέφεραν πολύ από αυτές των «γρήγορων» οικογενειακών αυτοκινήτων της εποχής. Για επιτάχυνση από στάση στα 100km/h απαιτούνταν περίπου 12.5 sec, ενώ η τελική ταχύτητα δεν ξεπερνούσε τα 160-170km/h.

Η αίσθηση, όμως, σ’ ένα κατ’ επιλογήν ανοικτό και χαμηλωμένο αυτοκινήτο βάρους 880 kgr, ήταν τελείως διαφορετική, απ’ οτιδήποτε συμβατικό υπήρχε σ’ αυτά τα οικονομικά δεδομένα.

Οι καινοτομίες, βεβαίως, είχαν και το ανάλογο τίμημα. Προβλήματα υπερθέρμανσης του κινητήρα, «επιπλοκές» στο σύστημα μετάδοσης, υψηλή κατανάλωση, αλλά και γενικότερα ζητήματα αξιοπιστίας, προκάλεσαν μια αρνητική φημολογία γύρω από το X1/9. Η οποία, βεβαίως, υπερθεματίστηκε από τον ανταγωνισμό, αλλά τους φανατικούς «εχθρούς» των ιταλικών δημιουργημάτων…

Πες μου κι άλλα για το Fiat X 1/9

  • Σε γενικές γραμμές, το roadster της Fiat ήταν ο θετικός πρωταγωνιστής, στα cover stories των περισσότερων περιοδικών αυτοκινήτων, ανά την υφήλιο, ο ευπρόσδεκτος guest star σε δεκάδες κινηματογραφικές ταινίες (μέχρι και σε γραφικά των Simpsons εμφανίστηκε), το αυτοκίνητο που εμπιστευόταν για τις προσωπικές μετακινήσεις του ο Niki Lauda και ένα χαρακτηριστικό σύμβολο μιας πολύ ωραίας εποχής, για τον κόσμο και τα αυτοκινητικά δρώμενα.

  • Το λανσάρισμα του Fiat Bertone X1/9 άρχισε το 1972 και μέχρι το 1982, που το μικρό roadster παραγόταν με το λογότυπο της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, υποβλήθηκε σε ελάχιστες βελτιώσεις. Η πιο σημαντική, ήταν η τοποθέτηση του 1.500άρη κινητήρα, από το Fiat Ritmo, το 1978, που βελτίωσε αισθητά τις επιδόσεις (0-100km/h σε λιγότερο από 10 sec και τελική ταχύτητα 185km/h), ωστόσο η φθίνουσα πορεία είχε ήδη αρχίσει.

  • Από το 1982 έως και το 1989 το αυτοκίνητο συνέχισε να παράγεται, αλλά μόνο με το λογότυπο του Bertone.
  • Υπολογίζεται ότι πουλήθηκαν περισσότερες από 150.000 μονάδες παραγωγής, με το λογότυπο της Fiat και 50.000 μ’ αυτό του Bertone. Με σημαντικό μερίδιο πωλήσεων στις ΗΠΑ, όπου το Χ1/9, υπήρξε ένα από τα τελευταία ιταλικά αυτοκίνητα, που έκαναν πραγματική θραύση. 

Photo: Media Press

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Κώστας Λημναίος
Κώστας Λημναίος
Από το 1993 ξεκίνησε ένα συναρπαστικό αλλά και δύσκολο ταξίδι στον κόσμο των ΜΜΕ με άγνωστο, όπως φαίνεται, προορισμό. Αθλητικές και πρωινές εφημερίδες, περιοδικά (auto motor und sport, CAR), ιστοσελίδες, ραδιόφωνο και πολλή μουσική. Όπως λέει, τού ξέφυγε η τηλεόραση - και ευτυχώς για τους τηλεθεατές.

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»

Citroën C5 Aircross. Το Citroën της δεκαετίας πάει «σφαίρα»

«Το Citroën C5 Aircross SUV μάλλον δικαιολογημένα μόλις έκανε επίδοση-ρεκόρ για τη μάρκα. Τολμηρό, άνετο, τόσο ποιοτικό όσο ποτέ και με χαρακήρα τυπικά Citroën»

Τρέχοντας με Radical. Η έξυπνη κίνηση της χαρντκορίλας

Η Radical θέλησε να μπει ως ένας άλλος ριζοσπάστης στο «χώρο» του εστιασμένου, πισταδόρικου motorsport