Πενήντα τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της περιορισμένης παραγωγής της, η ιστορία της Alfa Romeo Montreal θυμίζει γιατί ήταν τα ωραιότερα «ματόκλαδα» στη νεότερη ιστορία της αυτοκίνησης
Ιταλικά βλέφαρα και σεβεντίλα. Alfa story στο σπάνιο χρώμα Le Mans Blue
Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που ένα μοντέλο παίρνει το όνομά του, από την έκθεση στην οποία παρουσιάζεται το πρωτότυπο. Το δημιούργημα του Bertone έδωσε το παρόν, «αβάπτιστο», στη Montreal Expo του 1967
Ένα εκπληκτικό coupe 2+2 θέσεων εφάμιλλο των άλλων σπουδαίων ιταλικών sports cars της εποχής (βλ. Lamborghini Miura), «απόσταγμα» των κορυφαίων στιγμών της Alfa Romeo και με αισθητική πολλών ετών, «μπροστά» από την εποχή του.
Κάτι το εμπρόσθιο τμήμα, με τον αεραγωγό, τη χαρακτηριστική, «αμερικάνικη» γρίλια και τα «στόρια», στα φωτιστικά σώματα, κάτι το «σοφιστικέ» C pillar, τα εντυπωσιακά οπίσθια με τις διπλές μπούκες, αλλά και το σπορ-ποιοτικό εσωτερικό, κέρδισαν άμεσα τις εντυπώσεις και άναψαν το πράσινο φως στους Ιταλούς για ένα ρεαλιστικό αυτοκίνητο παραγωγής
Τρία χρόνια μετά την έκθεση, στην καναδική μεγαλούπολη, το ανώνυμο εντυπωσιακό concept car τιμώντας την ανάμνηση πήρε το όνομα ”Montreal” και παρουσιάστηκε, ως νέο μοντέλο στη γκάμα της Alfa Romeo, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, το 1970
Πέραν του ονόματος, υπήρχε ακόμα μία βασική διαφορά, ανάμεσα στο concept car και το μοντέλο παραγωγής.
Το πρωτότυπο παρουσιάστηκε με τον 4κύλινδρο, σε σειρά, 1.600άρη κινητήρα της Giulia Ti, βασισμένο στο σασί της Giulia Sprint GT, αλλά στο αυτοκίνητο παραγωγής οι Ιταλοί θέλησαν να δώσουν άλλη αίγλη και πολύ πιο σπορ χαρακτήρα.
Αποφάσισαν, λοιπόν, να εφοδιάσουν τη Montreal, με τον V8 κινητήρα των 2.593cc, με κάρτερ ξηρού τύπου και σύστημα ψεκασμού SPICA, που απέδιδε 200 ίππους στις 6.400 στροφές και είχε ροπή 24.8 kgm, διαθέσιμων από τις 5100rpm και που ήταν ήδη γνώριμος, από την αγωνιστική 33 Stradale
Στη θέα της κυρίας πολύς κόσμος αισθάνθηκε το χτυποκάρδι. Άρωμα γυναίκας
Σύνδεση με Montreal
Ο κινητήρας συνδυαζόταν με 5άρι κιβώτιο ZF, ενώ οι αεριζόμενοι δίσκοι αποτελούσαν ακόμα ένα τεχνολογικό highlight της εποχής.
Παράλληλα η Alfa Romeo χρησιμοποίησε το σασί της Giulia GTV coupe, με ανάρτηση διπλών ψαλιδιών εμπρός και άκαμπτου άξονα, με υστερούντες βραχίονες, πίσω.
Μήκος στα 4,2 μέτρα, κοντό μεταξόνιο, 2,35 μ. και βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 1.330 κιλά, η Montreal ήταν ένα εξαιρετικό πισωκίνητο αυτοκίνητο επιδόσεων, με την τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 220 χλμ/ώ.
Η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ/ώ. ερχόταν σε περίπου 7,4 δευτερόλεπτα, ενώ παρά το γεγονός ότι μιλάμε για μια original sport Alfa Romeo, που απαιτούσε συγκέντρωση και «χέρια» σε έντονες καταστάσεις, ο ειδικός Τύπος της εποχής αναφέρεται σ’ ένα ιδιαίτερα εύχρηστο αυτοκίνητο, για τις καθημερινές μετακινήσεις, όπου ο οδηγός δεν αποφάσιζε να πιέσει
Ένα ακόμα αξιοσημείωτο, ενδεικτικό του πόσο ιδιαίτερο ήταν αυτό το αυτοκίνητο, ήταν η διαδικασία παραγωγής του.
Η οποία γινόταν με τρόπο, σχεδόν, μυσταγωγικό, ανάμεσα στις εγκαταστάσεις-γραμμές παραγωγής της Alfa Romeo στο Arese και σ’ αυτές του Bertone στο Caselle και στο Grugliasco, στα περίχωρα του Τορίνο.
Από τη στιγμή που ο Bertone έντυνε το σασί της Montreal, το αυτοκίνητο επέστρεφε στο Arese, προκειμένου να τοποθετηθούν ο κινητήρας και τα βασικά μηχανικά μέρη. Γι’ αυτό κάποιες φορές δεν υπήρχε ταύτιση στην ημερομηνία κατασκευής και στους αριθμούς κινητήρα και πλαισίου
Λεπτομέρειες, ο Μπάρκουλης και άλλα παραλειπόμενα
- Από το 1970 έως και το 1977, όταν σταμάτησε η παραγωγή του μοντέλου, περίπου 3.925 Alfa Romeo Montreal διατέθηκαν στους τυχερούς πελάτες της φίρμας. Αριθμός που καθιστά το αυτοκίνητο, εκτός από κλασικό και συλλεκτικό, ειδικότερα στις μέρες μας
- Μία από τις τρομερές ιδιαιτερότητες αυτής της εκπληκτικής Alfa Romeo είναι ότι κανένα αυτοκίνητο δεν διατέθηκε στη γενέτειρά του, καθώς οι Ιταλοί δεν λανσάρισαν κάποια ειδική έκδοση που να πληροί τις προϋποθέσεις που έθετε η καναδική νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων
- Λιγότερη λαμπερή αλλά σίγουρα σημειολογική είναι και η παρουσία της Montreal σε ελληνική cult παραγωγή του 1972 και συγκεκριμένα στην ταινία «Οι απάνθρωποι», με τον Λάκη Κομνηνό και τον Ανδρέα Μπάρκουλη
- Όσοι επισκεφτούν το μουσείο της Alfa Romeo, στο Arese, θα έχουν, μεταξύ άλλων, την ευκαιρία να δουν από κοντά, ένα από τα δύο πρωτότυπα, που κατασκευάστηκαν για την έκθεση του Μόντρεαλ, το 1967
- Όπως κάθε ιταλικό supercar που τιμά τις καταβολές του, έτσι και η Montreal έκανε μια βαρβάτη κινηματογραφική εμφάνιση στην ταινία ”The Marseille Contract”, στα χέρια του Mάικλ Κέιν
Να, εδώ. Με εντυπωσιακή, μάλιστα, μπούκα από την εξωτερική.
Photo: Petrolicious / Media Press / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.