Στα βαθιά της άγνωστης Alfa Romeo Giulia Sprint GTA SA

Post date:

Author:

Category:

Πόσα ξέρεις για την Αlfa Romeo Giulia Sprint GTA SA, τη σπάνια αγωνιστική Ιταλίδα; Μαζέψαμε το υλικό και μπήκαμε βαθιά στο πληκτρολόγιο

Alfa Romeo GTA

GTA”: Ήταν τα αρχικά που προκαλούσαν ανατριχίλα τη δεκαετία του ’60 και του ΄70 στα σιρκουί. Ή, αν προτιμάτε, Gran Turismo Alleggerita. Με άγρια, επιθετική εμφάνιση και σήμα κατατεθέν τον εμπρός εσωτερικό τροχό στον αέρα της Alfa Romeo


Λίγοι ίσως θυμούνται πως υπήρξαν και μερικές GTA που ήταν διαφορετικές. Συγκεκριμένα, οι GTA SA, με το αρκτικόλεξο να υποδηλώνει ”sovralimentata” (sovralimentazione- supercharged). Ελληνιστί, υπερτροφοδοτούμενη. Τρέμε, Μπαμπινιώτη

Alfa romeo GTA SA

Το πανέμορφο αμάξωμα της Giulia Sprint στην υπερσυμπιεζόμενη εκδοχή της


Οι τεχνικές λεπτομέρειες

Ο Dott. Ing. Carlo Chiti πήρε το γνωστό αλουμινένιο κινητήρα των 1.570 κ.ε. με τους δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και τα δύο μπουζί στον κύλινδρο (σ.σ. το γνωστό Twin Spark στις μετέπειτα σύγχρονες Alfa Romeo) και προσάρμοσε δύο υπερσυμπιεστές από σύστημα εξαερισμού αεροσκάφους, οι οποίοι περιστρέφονταν ως τις 100.000 rpm/min.

Προσαρμόζονταν στις άκρες ενός αλουμινένιου κουτιού που με τη σειρά του «κούμπωνε» στις εισόδους (χωνιά) των καρμπυρατέρ.

Οι υπερσυμπιεστές έπαιρναν κίνηση από μια αντλία λαδιού, ξεχωριστή απ’ αυτήν του κινητήρα, η οποία με τη σειρά της έπαιρνε κίνηση μέσω καδένας απ`το στροφαλοφόρο άξονα.

Υπήρχε ξεχωριστό δοχείο λαδιού στον μπροστινό μέρος του κινητήρα καθώς και ψυγείο λαδιού μπροστά από το ψυγείο του κινητήρα.

Alfa Romeo Giulia GTA

Η διάταξη απέδιδε 220 ίππους στις 7.500 rpm, κάτι που σημαίνει 146 ίππους/ λίτρο. Εξαιρετικές επιδόσεις για την εποχή. Aλλά και ιταλική λαιμαργία: η μέση κατανάλωση σε αγωνιστικές συνθήκες άγγιζε την εξωφρενική τιμή των 90 λτ/100 χλμ.

Alfa Romeo GTA SA

Το βάρος της «στεγνή» ήταν μόλις 780 κιλά. Φανταστείτε, τώρα, τη ροπή από χαμηλά που θα έδιναν οι υπερσυμπιεστές σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος.

Όλοι οι κινητήρες SA κατασκευάστηκαν από την Autodelta. Φημολογείται ότι φτιάχτηκαν μόνο δέκα κομμάτια. Τελικά, μόνο τέσσερις ή πέντε τούς «φόρεσαν» ενώ δεν συνοδεύονταν από αισθητικές αλλαγές ώστε να καταλάβαινες ποια ήταν μια GTA SA

Alfa Romeo GTA SA

Όσες SA υπήρξαν έτρεξαν το 1967-1968 ήταν στην κατηγορία Group 5 (Special Touring Cars), κυρίως σε Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδια και Αγγλία στην κλάση 2.000- 2.500 κ.εκ. λόγω κανονισμών.

Για τα υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα, ο κυβισμός πολλαπλασιαζόταν επί 1,4. Συνεπώς, 1570κ.εκ. x 1,4 = 2.198 κ.εκ. Αντίπαλοί της ήταν οι Lotus Cortina και οι BMW με κινητήρες F2


Alfa Romeo Junior Ibrida δοκιμή

Game over

Παρά τη δύναμη και τη ροπή, ο κινητήρας  έπασχε από προβλήματα αξιοπιστίας.

Ως εκ τούτου, η χρήση του εγκαταλείφθηκε από την Autodelta μετά το 1968 σε συνδυασμό με την κατάργηση της κατηγορίας Group 5.

Χμμμ… Αν υπήρχαν εκδόσεις δρόμου (stradale, στα ιταλικά); Όχι.

Alfa Romeo GTA SA

Τrivia

  • Ένας κινητήρας SA πουλήθηκε, το 2014, προς €86.000 από τον οίκο Bonhams
  • Σύμφωνα με το βιβλίο «Alleggerita» του Tony Adriaensens, τέσσερις κινητήρες «ζουν» ακόμη. Ένας στη Γερμανία, στο Rosso Bianco Museum, στο Ashaffenburg. Οι υπόλοιποι τρεις βρίσκονται στην Ιταλία ανακατασκευασμένοι. 
  • Με Alfa Romeo Giulia GTA SA έτρεξε και μία γυναίκα οδηγός, η Christine Beckers

Photo: «Alleggerita» / Tony Adriaensens / Moritz Werner via Archiv Dasse / Archiv Kraeling / Revs Institute / Wouter Melissen


Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει